در آموزه هاى اسلامى به تمام ابعاد زندگى توجه و عنایت شده است و حتى به نکات ارزشمندى در رابطه با مسایل زناشوییپرداخته شده است که به نمونه هایى اشاره مى شود :
الف ) رو به قبله و پشت به قبله نبودن
یکى از توصیههاى معنوى در رابطه با آمیزش این است که رو به قبله و پشت به قبله نباشد ، همانطور که رو به قبله و پشت به قبله ، دستشویى رفتن ( ادرار کردن ) جایز نیست ، رو به قبله و پشت به قبله ، آمیزش کردن ، مکروه است و ناپسند مى باشد . امام صادق ( علیه السلام ) فرمودند : پیامبر نهیفرموده از آمیزش در حالى که زن و شوهر پشت به قبله یا رو به قبله باشند . 1 ( کف پا و فرق سر رو به قبله نباشد )
ب ) پرهیز از آمیزش عریان
در آموزههاى اخلاقى اسلام از آمیزش کردن در حالى که زن و شوهر هر دو لخت هستند ، نهى شده است . ممکن است این امر به دلیل رعایت حیا و همچنین به دلیل این باشد که انسانها در حالت لختى جذابیت زیادى ندارند بلکه وقتى لباسى بر تن دارند ، زیباتر به نظر میآیند . البته ممکن است دلایل و علل دیگرى داشته باشد . امام صادق ( علیه السلام ) میفرمایند : وقتى زن و شوهر میخواهند آمیزش جنسى داشته باشند کاملاً لخت نشوند ( حداقل لباس جزئى داشته باشند ) و مثل اُلاغ به صورت عریان آمیزش نکنند ، اگر این کار را بکنند ملائکه از آنان دور میشود . 2
جد ( نگاه نکردن به آلت جنسى زن
در رابطه با نگاه کردن مرد به آلت جنسى زن در حال آمیزش روایات متعددى وجود دارد . برخى از آنها به مرد اجازه داده به آلت جنسى زن نگاه کند و برخى نیز نهى نموده است . با تتبّع و دقت در این روایات مشخص میگردد که اولاً نگاه کردن به ظاهر آلت زنان اشکال نداشته بلکه باعث لذّت و بهرهمندى بیشتر است ثانیاً اینکه نگاه کردن به داخل آلت و فرج زنان نهى شده و در این نهى شدن نکته تربیتى و روانشناختى وجود دارد و آن نکته این است که داخل فرج زنان جذابیتى نداشته و باعث نفرت مرد از زن میگردد ، لذا براى اینکه علاقهمندى مرد به زنش کم نشود ، توصیه شده به داخل فرج زن نگاه نکند .
در روایت که از على ( علیه السلام ) نقل شده ، میخوانیم : در حال آمیزش به داخل فرج و آلت زنان نگاه نکنید ، چون ممکن است باعث نفرت شما شود و کورى به دنبال داشته باشد .
د ) گفتگو نکردن در حال آمیزش
در آموزههاى دینى و اخلاقى توصیههاى زیادى به معاشقه و ملاعبه و اظهار محبت به همسر شده که مردان میباید در قبل از آمیزش آن را رعایت نمایند تا همسران تحریک شده و آماده ارتباط جنسى بشوند . 3 اما در آموزههاى اخلاقى و دینى از صحبت کردن در موقع مجامعت ( آمیزش واقعى ) نهیشده و آن را مکروه و ناپسند دانستهاند بطورى که در برخى روایات بوجود آمدن برخى اختلال ها در کودکان را به این گفتگو نسبت دادهاند . امام صادق ( علیه السلام ) میفرمایند : بپرهیزید از صحبت کردن با همسر در موقع آمیزش و دخول . 4 و پیامبر گرامى اسلام از گفتگوى زیاد در موقع مجامعت نمیفرمودند . 5
نتیجه اینکه گرچه گفتگو و اظهار علاقه و عشق به همسر به صورت کلامى و غیرکلامى ، قبل از آمیزش واقعى ، مورد تأکید است ولى از گفتگوى زیاد در موقع آمیزش نهى شده و ناپسند شمرده شده است . البته نام خدا و ذکر خدا نهى نشده و توصیه گردیده است .
گرچه حکمت و فلسفه این نهیها و توصیههاى براى ما مشخص نیست ولى ممکن است به دلیل این باشد که زن و شوهر در موقع آمیزش میباید کاملاً آرامش داشته باشند و ممکن است گفتگوى زیاد از آرامش آنان بکاهد و البته ممکن است دلایل دیگرى وجود داشته باشد .
ه ) آمیزش در محیطى کاملاً خلوت
زنان به دلیل ویژگى خاص روانى و حیاى زیاد ، ترجیح میدهند تا آمیزش جنسى در جایى خلوت و تهى از حضور افراد ، انجام شود . هر چقدر محیط آمیزش ، خلوت و آرام باشد ، براى همسران مفید بوده و باعث بهرهبرى بیشتر از لذتهاى جنسى میگردد . دلهره و ترس ، از عوامل انزال سریع است و اگر چنانچه در محیط آمیزش احساس راحتى نشود ، به طور معمول زنان تحریک واقعى نمیگردند و این ناامنى روانى باعث میشود مشکلات ارتباطى مى شود
لذا توصیه میشود آمیزش در محیطى آرام ، مقدارى تاریک و بدون امکان حضور افراد دیگر ، انجام گیرد . آمیزش در شب به ویژه نزدیکیهاى نصف شب ، علاوه بر اینکه در محیطى آرام و بیسر و صدا انجام میگیرد و اکثر مردم در حال استراحت هستند و محیط معمولاً آرام است ، از نظر بهداشت جسمى نیز مناسب بوده و معمولاً معده ، پر نیست زیرا با معده پر ، آمیز کردن آسیبهایى به دنبال دارد . این امر ( خلوت بودن مکان آمیزش ) در شب زفاف از اهمیت بیشترى برخوردار است زیرا عروس و داماد به ویژه عروس ، نگرانى و ترس دارد و وارد محیطى جدید شده است و لذا هرچقدر محل زفاف ، آرام ، بدون رفت و آمد و پوشیده باشد ، مطلوب خواهد بود .
در آموزههاى اخلاقى و تربیتى اسلام علاوه بر اینکه توصیه شده تا آمیزش جنسى در محیطى خلوت و پوشیده انجام شود ، توصیه اکید گردیده تا در محل آمیزش ، کودکان ( ولو در حال خواب ) حضور نداشته باشند .
امام صادق ( علیه السلام ) میفرماید : هیچ مردى با همسرش و کنیزش در جایى که کودکى حضور دارد ، آمیزش نکند زیرا این کار باعث زناى کودک میشود . ( یعنى زمینه بیعفتى کودک میشود ) . 6 امام صادق ( علیه السلام ) همچنین در روایت دیگرى میفرمایند : پیامبر گرامى فرمودند : قسم به کسى که جانم به دست اوست اگر جایى که کودک وجود دارد و بیدار است و کلمات و نفسهاى آمیزشکنندگان را میشنود یا میبیند ، این کودک ابداً رستگار نمیشود و زمینه زناکار شدنش زیاد است و در ادامه فرمود : پدرم امام سجاد ( علیه السلام ) وقتى با همسرش آمیزش میکرد ، درها را میبست و پردهها را میانداخت و خادم ها را بیرون میکرد . 7
در روایتى دیگر حضرت محمد ( صلى الله علیه و آله ) میفرمایند : از کلاغ سه خصلت را بیاموزید آمیزش مخفیانه ، صبح زود در طلب رزق و روزى رفتن و زیرکى . 8
از این روایات و روایات دیگرى که درباره وجود دارد استفاده میشود که آمیزش جنسى میباید مخفیانه و به دور از نگاه افراد باشد و در محیطى خلوت و آرام انجام گیرد . این توصیهها علاوه بر جنبه تربیتى آثار روانشناختى زیادى بر همسران دارد . از جمله آثار روانشناختى آن احساس راحتى و اطمینان براى همسران به ویژه بر زنان است .
پى نوشت ها
. 1 نهى رسول الله ان یجامع الرجل أهله مستقبل القبله و أنَّه کره أن یجامع الرجل مقابل القبله ( الحر العاملى ، وسائل الشیعه ، ج 20 ، ص 138 ) .
. 2 إذا تجامع الرجال و المرأه فلا یتعرّیان فعل الحمارین فإنَّ الملائکه تخرج من بینهما إذا فعلا ذلک ( الحر العاملى ، وسائل الشیعه ، ج 20 ، ص 120 ) .
. 3 قال رسول الله ( صلى الله علیه و آله ) : ثلاثه من الجفا : . . . . و مواقعه الرجل أهله قبل المداعبته سه چیز از جفا است . . . . . . و آمیزش با همسر بودن ملاعبه و بازى جنسى ( همان ، ص 118 ) .
. 4 اتّقوا الکلام عند ملتقى الختانین فانّه یورث الخرس ( همان ، ص 123 ) .
. 5 قال الصادق ( علیه السلام ) : نهى رسول الله ( صلى الله علیه و آله ) أن یکثر الکلام عند المجامعه ( همان ) .
. 6 لا یجامع الرجل امرأته و لا جاریته و فى البیت صبّى فانّ ذلک مما یورث الزنا ( الحر العاملى ، وسائل الشیعه ، ج 20 ، ص 132 ) .
. 7 و الذى نفسى بیده لو انّ رجلاً غشى امرأته و فى البیت صبّى مستیقظ یراهما و یسمع کلامهما و نفسهما ما أفلح ابداً ان کان غلاماً کان زانیاً او کانت جاریه کانت زانیه ، و کان على بن الحسین ( علیه السلام ) إذا أراد أن یغشى أهله أغلق الباب أرضى الستور و أخرج الخدم ( همان ، ص 133 ) .
. 8 قال رسول الله ( صلى الله علیه و آله ) : تعلّموا من الغراب خصالاً ثلاثاً : استتاره بالفساد ، و بکوره فى طلب الرزق و حذره ( همان ، ص 134 ) .
الف ) رو به قبله و پشت به قبله نبودن
یکى از توصیههاى معنوى در رابطه با آمیزش این است که رو به قبله و پشت به قبله نباشد ، همانطور که رو به قبله و پشت به قبله ، دستشویى رفتن ( ادرار کردن ) جایز نیست ، رو به قبله و پشت به قبله ، آمیزش کردن ، مکروه است و ناپسند مى باشد . امام صادق ( علیه السلام ) فرمودند : پیامبر نهیفرموده از آمیزش در حالى که زن و شوهر پشت به قبله یا رو به قبله باشند . 1 ( کف پا و فرق سر رو به قبله نباشد )
ب ) پرهیز از آمیزش عریان
در آموزههاى اخلاقى اسلام از آمیزش کردن در حالى که زن و شوهر هر دو لخت هستند ، نهى شده است . ممکن است این امر به دلیل رعایت حیا و همچنین به دلیل این باشد که انسانها در حالت لختى جذابیت زیادى ندارند بلکه وقتى لباسى بر تن دارند ، زیباتر به نظر میآیند . البته ممکن است دلایل و علل دیگرى داشته باشد . امام صادق ( علیه السلام ) میفرمایند : وقتى زن و شوهر میخواهند آمیزش جنسى داشته باشند کاملاً لخت نشوند ( حداقل لباس جزئى داشته باشند ) و مثل اُلاغ به صورت عریان آمیزش نکنند ، اگر این کار را بکنند ملائکه از آنان دور میشود . 2
جد ( نگاه نکردن به آلت جنسى زن
در رابطه با نگاه کردن مرد به آلت جنسى زن در حال آمیزش روایات متعددى وجود دارد . برخى از آنها به مرد اجازه داده به آلت جنسى زن نگاه کند و برخى نیز نهى نموده است . با تتبّع و دقت در این روایات مشخص میگردد که اولاً نگاه کردن به ظاهر آلت زنان اشکال نداشته بلکه باعث لذّت و بهرهمندى بیشتر است ثانیاً اینکه نگاه کردن به داخل آلت و فرج زنان نهى شده و در این نهى شدن نکته تربیتى و روانشناختى وجود دارد و آن نکته این است که داخل فرج زنان جذابیتى نداشته و باعث نفرت مرد از زن میگردد ، لذا براى اینکه علاقهمندى مرد به زنش کم نشود ، توصیه شده به داخل فرج زن نگاه نکند .
در روایت که از على ( علیه السلام ) نقل شده ، میخوانیم : در حال آمیزش به داخل فرج و آلت زنان نگاه نکنید ، چون ممکن است باعث نفرت شما شود و کورى به دنبال داشته باشد .
د ) گفتگو نکردن در حال آمیزش
در آموزههاى دینى و اخلاقى توصیههاى زیادى به معاشقه و ملاعبه و اظهار محبت به همسر شده که مردان میباید در قبل از آمیزش آن را رعایت نمایند تا همسران تحریک شده و آماده ارتباط جنسى بشوند . 3 اما در آموزههاى اخلاقى و دینى از صحبت کردن در موقع مجامعت ( آمیزش واقعى ) نهیشده و آن را مکروه و ناپسند دانستهاند بطورى که در برخى روایات بوجود آمدن برخى اختلال ها در کودکان را به این گفتگو نسبت دادهاند . امام صادق ( علیه السلام ) میفرمایند : بپرهیزید از صحبت کردن با همسر در موقع آمیزش و دخول . 4 و پیامبر گرامى اسلام از گفتگوى زیاد در موقع مجامعت نمیفرمودند . 5
نتیجه اینکه گرچه گفتگو و اظهار علاقه و عشق به همسر به صورت کلامى و غیرکلامى ، قبل از آمیزش واقعى ، مورد تأکید است ولى از گفتگوى زیاد در موقع آمیزش نهى شده و ناپسند شمرده شده است . البته نام خدا و ذکر خدا نهى نشده و توصیه گردیده است .
گرچه حکمت و فلسفه این نهیها و توصیههاى براى ما مشخص نیست ولى ممکن است به دلیل این باشد که زن و شوهر در موقع آمیزش میباید کاملاً آرامش داشته باشند و ممکن است گفتگوى زیاد از آرامش آنان بکاهد و البته ممکن است دلایل دیگرى وجود داشته باشد .
ه ) آمیزش در محیطى کاملاً خلوت
زنان به دلیل ویژگى خاص روانى و حیاى زیاد ، ترجیح میدهند تا آمیزش جنسى در جایى خلوت و تهى از حضور افراد ، انجام شود . هر چقدر محیط آمیزش ، خلوت و آرام باشد ، براى همسران مفید بوده و باعث بهرهبرى بیشتر از لذتهاى جنسى میگردد . دلهره و ترس ، از عوامل انزال سریع است و اگر چنانچه در محیط آمیزش احساس راحتى نشود ، به طور معمول زنان تحریک واقعى نمیگردند و این ناامنى روانى باعث میشود مشکلات ارتباطى مى شود
لذا توصیه میشود آمیزش در محیطى آرام ، مقدارى تاریک و بدون امکان حضور افراد دیگر ، انجام گیرد . آمیزش در شب به ویژه نزدیکیهاى نصف شب ، علاوه بر اینکه در محیطى آرام و بیسر و صدا انجام میگیرد و اکثر مردم در حال استراحت هستند و محیط معمولاً آرام است ، از نظر بهداشت جسمى نیز مناسب بوده و معمولاً معده ، پر نیست زیرا با معده پر ، آمیز کردن آسیبهایى به دنبال دارد . این امر ( خلوت بودن مکان آمیزش ) در شب زفاف از اهمیت بیشترى برخوردار است زیرا عروس و داماد به ویژه عروس ، نگرانى و ترس دارد و وارد محیطى جدید شده است و لذا هرچقدر محل زفاف ، آرام ، بدون رفت و آمد و پوشیده باشد ، مطلوب خواهد بود .
در آموزههاى اخلاقى و تربیتى اسلام علاوه بر اینکه توصیه شده تا آمیزش جنسى در محیطى خلوت و پوشیده انجام شود ، توصیه اکید گردیده تا در محل آمیزش ، کودکان ( ولو در حال خواب ) حضور نداشته باشند .
امام صادق ( علیه السلام ) میفرماید : هیچ مردى با همسرش و کنیزش در جایى که کودکى حضور دارد ، آمیزش نکند زیرا این کار باعث زناى کودک میشود . ( یعنى زمینه بیعفتى کودک میشود ) . 6 امام صادق ( علیه السلام ) همچنین در روایت دیگرى میفرمایند : پیامبر گرامى فرمودند : قسم به کسى که جانم به دست اوست اگر جایى که کودک وجود دارد و بیدار است و کلمات و نفسهاى آمیزشکنندگان را میشنود یا میبیند ، این کودک ابداً رستگار نمیشود و زمینه زناکار شدنش زیاد است و در ادامه فرمود : پدرم امام سجاد ( علیه السلام ) وقتى با همسرش آمیزش میکرد ، درها را میبست و پردهها را میانداخت و خادم ها را بیرون میکرد . 7
در روایتى دیگر حضرت محمد ( صلى الله علیه و آله ) میفرمایند : از کلاغ سه خصلت را بیاموزید آمیزش مخفیانه ، صبح زود در طلب رزق و روزى رفتن و زیرکى . 8
از این روایات و روایات دیگرى که درباره وجود دارد استفاده میشود که آمیزش جنسى میباید مخفیانه و به دور از نگاه افراد باشد و در محیطى خلوت و آرام انجام گیرد . این توصیهها علاوه بر جنبه تربیتى آثار روانشناختى زیادى بر همسران دارد . از جمله آثار روانشناختى آن احساس راحتى و اطمینان براى همسران به ویژه بر زنان است .
پى نوشت ها
. 1 نهى رسول الله ان یجامع الرجل أهله مستقبل القبله و أنَّه کره أن یجامع الرجل مقابل القبله ( الحر العاملى ، وسائل الشیعه ، ج 20 ، ص 138 ) .
. 2 إذا تجامع الرجال و المرأه فلا یتعرّیان فعل الحمارین فإنَّ الملائکه تخرج من بینهما إذا فعلا ذلک ( الحر العاملى ، وسائل الشیعه ، ج 20 ، ص 120 ) .
. 3 قال رسول الله ( صلى الله علیه و آله ) : ثلاثه من الجفا : . . . . و مواقعه الرجل أهله قبل المداعبته سه چیز از جفا است . . . . . . و آمیزش با همسر بودن ملاعبه و بازى جنسى ( همان ، ص 118 ) .
. 4 اتّقوا الکلام عند ملتقى الختانین فانّه یورث الخرس ( همان ، ص 123 ) .
. 5 قال الصادق ( علیه السلام ) : نهى رسول الله ( صلى الله علیه و آله ) أن یکثر الکلام عند المجامعه ( همان ) .
. 6 لا یجامع الرجل امرأته و لا جاریته و فى البیت صبّى فانّ ذلک مما یورث الزنا ( الحر العاملى ، وسائل الشیعه ، ج 20 ، ص 132 ) .
. 7 و الذى نفسى بیده لو انّ رجلاً غشى امرأته و فى البیت صبّى مستیقظ یراهما و یسمع کلامهما و نفسهما ما أفلح ابداً ان کان غلاماً کان زانیاً او کانت جاریه کانت زانیه ، و کان على بن الحسین ( علیه السلام ) إذا أراد أن یغشى أهله أغلق الباب أرضى الستور و أخرج الخدم ( همان ، ص 133 ) .
. 8 قال رسول الله ( صلى الله علیه و آله ) : تعلّموا من الغراب خصالاً ثلاثاً : استتاره بالفساد ، و بکوره فى طلب الرزق و حذره ( همان ، ص 134 ) .