طلسمات

خانه » همه » مذهبی » آیا برای شب حجله، نکات تربیتی نیز وجود دارد؟ اگر وجود دارد بیان فرمایید.

آیا برای شب حجله، نکات تربیتی نیز وجود دارد؟ اگر وجود دارد بیان فرمایید.

در آموزه هاى اسلامى به تمام ابعاد زندگى توجه و عنایت شده است و حتى به نکات ارزشمندى در رابطه با مسایل زناشوییپرداخته شده است که به نمونه هایى اشاره مى شود :
الف ) رو به قبله و پشت به قبله نبودن
یکى از توصیههاى معنوى در رابطه با آمیزش این است که رو به قبله و پشت به قبله نباشد ، همانطور که رو به قبله و پشت به قبله ، دستشویى رفتن ( ادرار کردن ) جایز نیست ، رو به قبله و پشت به قبله ، آمیزش کردن ، مکروه است و ناپسند مى باشد . امام صادق ( علیه السلام ) فرمودند : پیامبر نهیفرموده از آمیزش در حالى که زن و شوهر پشت به قبله یا رو به قبله باشند . 1 ( کف پا و فرق سر رو به قبله نباشد )
ب ) پرهیز از آمیزش عریان
در آموزههاى اخلاقى اسلام از آمیزش کردن در حالى که زن و شوهر هر دو لخت هستند ، نهى شده است . ممکن است این امر به دلیل رعایت حیا و همچنین به دلیل این باشد که انسانها در حالت لختى جذابیت زیادى ندارند بلکه وقتى لباسى بر تن دارند ، زیباتر به نظر میآیند . البته ممکن است دلایل و علل دیگرى داشته باشد . امام صادق ( علیه السلام ) میفرمایند : وقتى زن و شوهر میخواهند آمیزش جنسى داشته باشند کاملاً لخت نشوند ( حداقل لباس جزئى داشته باشند ) و مثل اُلاغ به صورت عریان آمیزش نکنند ، اگر این کار را بکنند ملائکه از آنان دور میشود . 2
ج‌د ( نگاه نکردن به آلت جنسى زن
در رابطه با نگاه کردن مرد به آلت جنسى زن در حال آمیزش روایات متعددى وجود دارد . برخى از آنها به مرد اجازه داده به آلت جنسى زن نگاه کند و برخى نیز نهى نموده است . با تتبّع و دقت در این روایات مشخص میگردد که اولاً نگاه کردن به ظاهر آلت زنان اشکال نداشته بلکه باعث لذّت و بهرهمندى بیشتر است ثانیاً اینکه نگاه کردن به داخل آلت و فرج زنان نهى شده و در این نهى شدن نکته تربیتى و روانشناختى وجود دارد و آن نکته این است که داخل فرج زنان جذابیتى نداشته و باعث نفرت مرد از زن میگردد ، لذا براى اینکه علاقهمندى مرد به زنش کم نشود ، توصیه شده به داخل فرج زن نگاه نکند .
در روایت که از على ( علیه السلام ) نقل شده ، میخوانیم : در حال آمیزش به داخل فرج و آلت زنان نگاه نکنید ، چون ممکن است باعث نفرت شما شود و کورى به دنبال داشته باشد .
د ) گفتگو نکردن در حال آمیزش
در آموزههاى دینى و اخلاقى توصیههاى زیادى به معاشقه و ملاعبه و اظهار محبت به همسر شده که مردان میباید در قبل از آمیزش آن را رعایت نمایند تا همسران تحریک شده و آماده ارتباط جنسى بشوند . 3 اما در آموزههاى اخلاقى و دینى از صحبت کردن در موقع مجامعت ( آمیزش واقعى ) نهیشده و آن را مکروه و ناپسند دانستهاند بطورى که در برخى روایات بوجود آمدن برخى اختلال ها در کودکان را به این گفتگو نسبت دادهاند . امام صادق ( علیه السلام ) میفرمایند : بپرهیزید از صحبت کردن با همسر در موقع آمیزش و دخول . 4 و پیامبر گرامى اسلام از گفتگوى زیاد در موقع مجامعت نمیفرمودند . 5
نتیجه اینکه گرچه گفتگو و اظهار علاقه و عشق به همسر به صورت کلامى و غیرکلامى ، قبل از آمیزش واقعى ، مورد تأکید است ولى از گفتگوى زیاد در موقع آمیزش نهى شده و ناپسند شمرده شده است . البته نام خدا و ذکر خدا نهى نشده و توصیه گردیده است .
گرچه حکمت و فلسفه این نهیها و توصیههاى براى ما مشخص نیست ولى ممکن است به دلیل این باشد که زن و شوهر در موقع آمیزش میباید کاملاً آرامش داشته باشند و ممکن است گفتگوى زیاد از آرامش آنان بکاهد و البته ممکن است دلایل دیگرى وجود داشته باشد .
ه ) آمیزش در محیطى کاملاً خلوت
زنان به دلیل ویژگى خاص روانى و حیاى زیاد ، ترجیح میدهند تا آمیزش جنسى در جایى خلوت و تهى از حضور افراد ، انجام شود . هر چقدر محیط آمیزش ، خلوت و آرام باشد ، براى همسران مفید بوده و باعث بهرهبرى بیشتر از لذتهاى جنسى میگردد . دلهره و ترس ، از عوامل انزال سریع است و اگر چنانچه در محیط آمیزش احساس راحتى نشود ، به طور معمول زنان تحریک واقعى نمیگردند و این ناامنى روانى باعث میشود مشکلات ارتباطى مى شود
لذا توصیه میشود آمیزش در محیطى آرام ، مقدارى تاریک و بدون امکان حضور افراد دیگر ، انجام گیرد . آمیزش در شب به ویژه نزدیکیهاى نصف شب ، علاوه بر اینکه در محیطى آرام و بیسر و صدا انجام میگیرد و اکثر مردم در حال استراحت هستند و محیط معمولاً آرام است ، از نظر بهداشت جسمى نیز مناسب بوده و معمولاً معده ، پر نیست زیرا با معده پر ، آمیز کردن آسیبهایى به دنبال دارد . این امر ( خلوت بودن مکان آمیزش ) در شب زفاف از اهمیت بیشترى برخوردار است زیرا عروس و داماد به ویژه عروس ، نگرانى و ترس دارد و وارد محیطى جدید شده است و لذا هرچقدر محل زفاف ، آرام ، بدون رفت و آمد و پوشیده باشد ، مطلوب خواهد بود .
در آموزههاى اخلاقى و تربیتى اسلام علاوه بر اینکه توصیه شده تا آمیزش جنسى در محیطى خلوت و پوشیده انجام شود ، توصیه اکید گردیده تا در محل آمیزش ، کودکان ( ولو در حال خواب ) حضور نداشته باشند .
امام صادق ( علیه السلام ) میفرماید : هیچ مردى با همسرش و کنیزش در جایى که کودکى حضور دارد ، آمیزش نکند زیرا این کار باعث زناى کودک میشود . ( یعنى زمینه بیعفتى کودک میشود ) . 6 امام صادق ( علیه السلام ) همچنین در روایت دیگرى میفرمایند : پیامبر گرامى فرمودند : قسم به کسى که جانم به دست اوست اگر جایى که کودک وجود دارد و بیدار است و کلمات و نفسهاى آمیزشکنندگان را میشنود یا میبیند ، این کودک ابداً رستگار نمیشود و زمینه زناکار شدنش زیاد است و در ادامه فرمود : پدرم امام سجاد ( علیه السلام ) وقتى با همسرش آمیزش میکرد ، درها را میبست و پردهها را میانداخت و خادم ها را بیرون میکرد . 7
در روایتى دیگر حضرت محمد ( صلى الله علیه و آله ) میفرمایند : از کلاغ سه خصلت را بیاموزید آمیزش مخفیانه ، صبح زود در طلب رزق و روزى رفتن و زیرکى . 8
از این روایات و روایات دیگرى که درباره وجود دارد استفاده میشود که آمیزش جنسى میباید مخفیانه و به دور از نگاه افراد باشد و در محیطى خلوت و آرام انجام گیرد . این توصیهها علاوه بر جنبه تربیتى آثار روانشناختى زیادى بر همسران دارد . از جمله آثار روانشناختى آن احساس راحتى و اطمینان براى همسران به ویژه بر زنان است .
پى نوشت ها
. 1 نهى رسول الله ان یجامع الرجل أهله مستقبل القبله و أنَّه کره أن یجامع الرجل مقابل القبله ( الحر العاملى ، وسائل الشیعه ، ج 20 ، ص 138 ) .
. 2 إذا تجامع الرجال و المرأه فلا یتعرّیان فعل الحمارین فإنَّ الملائکه تخرج من بینهما إذا فعلا ذلک ( الحر العاملى ، وسائل الشیعه ، ج 20 ، ص 120 ) .
. 3 قال رسول الله ( صلى الله علیه و آله ) : ثلاثه من الجفا : . . . . و مواقعه الرجل أهله قبل المداعبته سه چیز از جفا است . . . . . . و آمیزش با همسر بودن ملاعبه و بازى جنسى ( همان ، ص 118 ) .
. 4 اتّقوا الکلام عند ملتقى الختانین فانّه یورث الخرس ( همان ، ص 123 ) .
. 5 قال الصادق ( علیه السلام ) : نهى رسول الله ( صلى الله علیه و آله ) أن یکثر الکلام عند المجامعه ( همان ) .
. 6 لا یجامع الرجل امرأته و لا جاریته و فى البیت صبّى فانّ ذلک مما یورث الزنا ( الحر العاملى ، وسائل الشیعه ، ج 20 ، ص 132 ) .
. 7 و الذى نفسى بیده لو انّ رجلاً غشى امرأته و فى البیت صبّى مستیقظ یراهما و یسمع کلامهما و نفسهما ما أفلح ابداً ان کان غلاماً کان زانیاً او کانت جاریه کانت زانیه ، و کان على بن الحسین ( علیه السلام ) إذا أراد أن یغشى أهله أغلق الباب أرضى الستور و أخرج الخدم ( همان ، ص 133 ) .
. 8 قال رسول الله ( صلى الله علیه و آله ) : تعلّموا من الغراب خصالاً ثلاثاً : استتاره بالفساد ، و بکوره فى طلب الرزق و حذره ( همان ، ص 134 ) .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد