خیر؛ دست زدن به ضریح مطهر جزء زیارت نیست که بعضی میگویند زیارت ما قبول شد، بلکه چه بسا برای دست زدن به ضریح بخواهیم چند نفر را تحت فشار قرار دهیم که این اذیت مؤمن است و حرام. انسان میتواند داخل حرم بیاید ،در مقابل ضریح مطهر بایستد زیارت کند ،آداب زیارت را انجام دهد، زیارت او درست و مورد قبول است گر چه دست او هم به ضریح نرسیده باشد. اگر دست زدن به ضریح جزء زیارت باشد و کسی که دست نزند زیارتش باطل است. خیلی از مشهدیها هم زیارتشان باطل است چون در طول سال شاید یکبار هم دست به ضریح نزنند. بله بوسیدن و دست زدن به ضریح و دربها و دیوارهای حرم مستحب است و دارای ثواب. ولی جزء زیارت نیست و این ثواب و مستحب بودن در صورتی است که باعث آزار و اذیت دیگران شود که در این صورت ثواب که ندارد گناه هم دارد. زیارت یعنی ارتباط قلبی و بیعت مجدد با حجت خدا و زنده نگهداشتن یادواره امامان معصوم? علیهم السلام) و اظهار محبت و علاقه و تداوم راه رهبری معصوم و تنفر از طاغوت و عناد است و طبق تصریح قرآن ما آنها را زنده میدانیم :
مپندارید که کسانیکه در راه خدا شهید شدند مردگانند بلکه آنان زنده هستند و نزد پروردگارشان روزی می خورند. بنابراین زیارت یعنی از ارواح طیبه آنها جهت پایداری بر اعمال صالح و افکار و عقاید حقه شیعه کمک بگیریم و آنچه را که از دستورات دینی میدانیم عمل کنیم مخصوصاً واجبات الهی بطور صحیح و طبق توضیح المسائل مرجع تقلید انجام دهیم و از گناهان و معاصی دوری کنیم که فقط بندگی و عبودیت و اخلاص انسان را به حقیقت زیارت ولایت و توحید می رساند و این یک اراده مصمم و همیشگی و در همه حالات همراه باشد که انشاءالله زمینه های غفلت و گناه را از خود دور کنیم و هر بار به حرم مشرف میشویم در صدد توجه و جبران باشیم و با حضور در مکانهای شریفه مثل مساجد و حرم امامان ( ع ) و حضور در محافل علمای ربانی زمینه های معنویت را در خود تقویت کنیم تا درتمام اوقات مورد توجه حضرت امام رضا ( ع ) باشیم. عده ای جهت دیدار امام رضا ( ع ) به خراسان آمدند امام رضا ( ع ) آنها را راه نداد آنها ناراحت شدند و گفتند ما از شیعیان هستیم امام ( ع ) فرمود شیعه باید مثل سلمان و ابوذر باشد بعد آنها از کردار خود پشیمان شدند و امام ( ع) به آنها خوش آمد گفت و به آنها فرمود: شما اکثر کارهایتان مخالف است در واجبات خدا کوتاهی میکنید حقوق برادران را رعایت نمیکنید باید در عمل ثابت کنید. بنابراین در زیارت دو نکته مهم است.
1-با مال حلال به زیارت برویم .
2-بعد از زیارت با گناه نورانیت زیارت را از دست ندهیم .
چون« إنّما یتقبل الله من المتقین» یعنی هر چیزی ( دعا – زیارت – حاجت – نجات در دنیا و برزخ و قیا مت ) فقط از پرهیزگاران قبول میشود.
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی
مپندارید که کسانیکه در راه خدا شهید شدند مردگانند بلکه آنان زنده هستند و نزد پروردگارشان روزی می خورند. بنابراین زیارت یعنی از ارواح طیبه آنها جهت پایداری بر اعمال صالح و افکار و عقاید حقه شیعه کمک بگیریم و آنچه را که از دستورات دینی میدانیم عمل کنیم مخصوصاً واجبات الهی بطور صحیح و طبق توضیح المسائل مرجع تقلید انجام دهیم و از گناهان و معاصی دوری کنیم که فقط بندگی و عبودیت و اخلاص انسان را به حقیقت زیارت ولایت و توحید می رساند و این یک اراده مصمم و همیشگی و در همه حالات همراه باشد که انشاءالله زمینه های غفلت و گناه را از خود دور کنیم و هر بار به حرم مشرف میشویم در صدد توجه و جبران باشیم و با حضور در مکانهای شریفه مثل مساجد و حرم امامان ( ع ) و حضور در محافل علمای ربانی زمینه های معنویت را در خود تقویت کنیم تا درتمام اوقات مورد توجه حضرت امام رضا ( ع ) باشیم. عده ای جهت دیدار امام رضا ( ع ) به خراسان آمدند امام رضا ( ع ) آنها را راه نداد آنها ناراحت شدند و گفتند ما از شیعیان هستیم امام ( ع ) فرمود شیعه باید مثل سلمان و ابوذر باشد بعد آنها از کردار خود پشیمان شدند و امام ( ع) به آنها خوش آمد گفت و به آنها فرمود: شما اکثر کارهایتان مخالف است در واجبات خدا کوتاهی میکنید حقوق برادران را رعایت نمیکنید باید در عمل ثابت کنید. بنابراین در زیارت دو نکته مهم است.
1-با مال حلال به زیارت برویم .
2-بعد از زیارت با گناه نورانیت زیارت را از دست ندهیم .
چون« إنّما یتقبل الله من المتقین» یعنی هر چیزی ( دعا – زیارت – حاجت – نجات در دنیا و برزخ و قیا مت ) فقط از پرهیزگاران قبول میشود.
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی