خانه » همه » مذهبی » آیا روایان حدیث ابو بصیر از امام صادق(ع) در مورد این‌که مؤمنان در روز قيامت پروردگار( عزّ و جلّ) را مى‏بينند، ثقه هستند؟

آیا روایان حدیث ابو بصیر از امام صادق(ع) در مورد این‌که مؤمنان در روز قيامت پروردگار( عزّ و جلّ) را مى‏بينند، ثقه هستند؟

حدیث مورد سؤال در کتاب توحید صدوق باب «ما جاء في الرؤية» آمده است.[1] ترجمه حدیث چنین است: ابوبصیر می‌گوید: «به امام صادق(ع) عرض كردم آيا مؤمنان در روز قيامت پروردگار( عزّ و جلّ) را مى‏بينند؟ امام(ع) فرمود آرى و پيش از روز قيامت او را ديده‏اند. عرض كردم در چه زمانی؟ فرمود در هنگامى كه به ايشان فرمود: ‏«أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلى»؛[2] آيا من پروردگار شما نیستم؟ گفتند آرى تو پروردگار مائى. پس حضرت ساعتى ساكت شده‌اند بعد از آن فرمود: «مؤمنان در دنيا پيش از روز قيامت او را مى‏بينند آيا تو چنان نيستى كه در همين وقت او را ببينى؟ ابوبصير مي‌گويد: «به آن‌حضرت عرض كردم فداى تو گردم، آیا می‌توانم این حدیث را از شما نقل کنم؟ حضرت فرمود: نه؛ زيرا هرگاه تو اين حديث را نقل كنى، منكرى كه جاهل به این معنا باشد آنچه را ما می‌گویيم انكار می‌كند، و بعد آن فرض می‌كند كه اين تشبيه است و آن فرد با این تصور و این فرض كافر شده است. و ديدن به دل چون ديدن به چشم نيست؛ خدا برتر است از آنچه فرقه مشبهه و ملحدان او را وصف مى‏كنند».

سند حدیث

این حدیث از احادیث صحیح و مورد اعتماد علمای حدیث است و در کتاب‌های معتبری که در ابتدای کلام به آن اشاره گردیده، نقل شده است. طبق نظر علمای رجال، راویان این حدیث، ثقه هستند و خدشه‌ای بر سند حدیث وارد نیست.[3]

 


[1]. ابن بابويه، محمد بن على‏، التوحيد( للصدوق)، محقق، مصحح، حسينى، هاشم، ص 117،‏ جامعه مدرسين‏، قم، چاپ اول، 1398 ق.

[2]. اعراف، 172.

[3]. خوئى موسوی، سید ابوالقاسم، معجم رجال الحديث، ج 11، ص 254، ج 11، ص 231، ج 14، ص 272، ج 19، ص 59 – 61، مركز نشر آثار شيعه، قم، 1410 ق؛ نجاشى، ابو الحسن، احمد بن على‌، رجال النجاشي- فهرست أسماء مصنفي الشيعة،‌ محقق، مصحح، شبيرى زنجانى، سید موسی، ص 441، دفتر انتشارات اسلامى، قم، 1407 ق.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد