خانه » همه » مذهبی » آیا شستن لباس نجس با لباسشویی اتوماتیک آن را تطهیر می‌کند؟

آیا شستن لباس نجس با لباسشویی اتوماتیک آن را تطهیر می‌کند؟

۱-عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّه عَنِ الثَّوْبِ يُصِيبُهُ الْبَوْلُ قَالَ اغْسِلْهُ فِي الْمَرْكَنِ مَرَّتَيْنِ فَإِنْ غَسَلْتَهُ فِي مَاءٍ جَارٍ فَمَرَّةً وَاحِدَةً.

محمد بن مسلم گوید :از امام صادق علیه السلام در مورد لباسی که به آن بول می رسد، سؤال کردم؛ امام فرمودند :در طشت و لگن لباسشویی، آن را دو بار بشوی و اگر آن را در آب جاری شستی، یک بار بشوی.

التهذيب ج۱ص۲۵۰


۲- عَنْ مُحَمَّدٍ عَنْ أَحَدِهِمَا قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْبَوْلِ يُصِيبُ الثَّوْبَ فَقَالَ اغْسِلْهُ مَرَّتَيْنِ.

محمد بن مسلم گوید: از امام باقر یا امام صادق علیهما السلام در مورد بول که به لباس می رسد، سؤال کردم ؛ فرمود : آن را دو بار بشوی.

 التهذيب ج۱ص۲۵۱

۳-عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْعَلَاءِ فِي حَدِيثٍ قَالَ : سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الصَّبِيِّ يَبُولُ عَلَى الثَّوْبِ قَالَ یَصُبُّ عَلَيْهِ الْمَاءَ قَلِيلًا ثُمَّ یَعْصِرُهُ

حسین بن ابی العلاء گوید: از امام صادق علیه السلام در مورد کودکی که بر لباس بول می کند، سؤال کردم؛ فرمود :اندکی آب بر روی آن می ریزد و سپس آن را فشار می دهد (غُساله‌اش را می‌گیرد)

الكافي ج۳ص۵۵

۴- عَنِ ابْنِ الْمُغِيرَةِ عَنْ أَبِي الْحَسَن قَالَ: قُلْتُ لَهُ لِلِاسْتِنْجَاءِ حَدٌّ قَالَ لَا يُنَقَّى مَا ثَمَّةَ قُلْتُ فَإِنَّهُ يُنَقَّى مَا ثَمَّةَ وَ يَبْقَى الرِّيحُ قَالَ الرِّيحُ لَا يُنْظَرُ إِلَيْهَا.

ابن مغيره گوید :به امام کاظم علیه السلام گفتم :آیا برای #استنجاء (برطرف کردن غائط) حدی هست؟ فرمود : خیر، آنچه آنجا (از عین نجاست) هست، برطرف شود و تمیز شود. گفتم :آنچه آنجا (از عین نجاست) هست برطرف می شود و تمیز می شود ولی بوی آن باقی می ماند! فرمود : به بو، نظر و توجهی نمی شود.

الكافي ج۳ص۱۷

۵-عَنْ عِيسَى بْنِ أَبِي مَنْصُورٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّه امْرَأَةٌ أَصَابَ ثَوْبَهَا مِنْ دَمِ الْحَيْضِ فَغَسَلَتْهُ فَبَقِيَ أَثَرُ الدَّمِ فِي ثَوْبِهَا قَالَ قُلْ لَهَا تَصْبَغُهُ بِمِشْقٍ حَتَّى يَخْتَلِطَ.

عیسی بن ابی منصور گوید :به امام صادق علیه السلام گفتم :زنی به لباسش از خون حیض می رسد، پس آن را می شوید ولی أثر خون در لباسش باقي می ماند! امام فرمودند :به او بگو با گِل قرمز آن را رنگ آمیزی کند تا مخلوط شود (و مشخص نباشد)

التهذيب ج۱ص۲۷۲
يعني باقي ماندن رنگ يا بو بعد از انجام تطهیر مشکلی ندارد و لباس تطهیر شده است. 

«غُسْل» به معنای شستن می باشد که در مورد لباس نجس، به معنای برطرف نمودن عین نجاست در صورت وجود، به صورت جدا يا در حین انجام شستشو و آبگیر نمودن لباس با آب مطلق و گرفتن غُساله آن و تکرار این کار در مورد برخی از نجاسات می باشد. 

کیفیت عملکرد اکثر لباسشویی های اتوماتیک این است که ابتدا با آب مخلوط با پودر، لباس ها را چرک گیری می کند. اما به خاطر مضاف بودن چنین آبی، نقشی در تطهیر آنها ایفا نمی کند، اگر چه معمولا عين نجاست را از بین می برد. 

بعد از این مرحله، با آبگیر کردن لباس‌ها با آب خالص و سپس گرفتن غُسَالَة و تخلیه آن آب، همان عملی که برای تطهیر لباس به وسیله دست انجام می‌دهیم را عملی می‌کند و چون این کار به وسیله آب قليل انجام می شود، طبق روایت اول نیاز به تکرار این عمل می باشد که در صورت انجام تکرار لازم این کار برای نجاسات مختلف و آبگیر نمودن مجدد و گرفتن غُسَالَة آن، البسه نجس تطهیر می‌گردد و فقط باید آبگیر نمودن لباس‌ها با آب مطلق و انجام تکرار لازم، مراعات گردد. 

متفاوت بودن عملکرد برخی از لباسشویی‌ها یا آبگیر نشدن لباس‌ها به خاطر فشار کم آب یا انجام نشدن تعداد لازم شستشو با آب خالص و نقصان سائر شرایط لازم برای تطهیر لباس نجس، به خاطر نقض شدن شرایط روائی لازم، به تطهیر لباس‌ها خلل وارد می کند که لازم است مد نظر باشد. 

آنچه مهم است این است که شرایطی که برای تطهیر لباس نجس با آب قليل در روایات وارد شده است مراعات گردد و در صورتی که با ماشین لباسشوئی این شروط عملی گردد، البسه نجس تطهیر می شود و لزومی به وسواس در این زمینه نیست و البته دفعات لازم برای آبکشی لباس نجس، باید در تنظیمات ماشین لباسشویی إعمال گردد.

بدیهی است که اگر بعد از اتمام شستشو، مشاهده شود که عین نجاست در یک لباس باقی مانده است، تطهیر لازم انجام نشده است و لباس‌ها مجددا باید تطهیر گردند.
جامع احادیث شیعه

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد