1. «کلمه» در قرآن کریم به معانی مختلفی مانند قرآن، سنتهای الهی و وعده آمده است.
2. آیاتی که بیانگر «لا مبدل لکلماته» هستند با آیاتی که دلالت بر نسخ حکمی میکنند، تنافی ندارند؛ زیرا نسخ از قبیل تناقض در گفتار نیست، بلکه با تغییر مصلحت – که خدا بدان آگاه است- حکم شرعى که در کتاب خدا یا سنّت آمده تغییر مییابد. یکى از حکمتهاى نسخ آسانگیرى بر امّت اسلام است، و گاه آزمونى براى نشان دادن حدّ پذیرش بنده نسبت به احکام الهى است.
3. اگر حکم دیروز را نسبت به شرایط امروز بنگرى حکم امروز اصلح (خیر) است و اگر هر یک را در جاى خود بنگرى هر دو حکم همانندند؛ زیرا هر یک با شرایط متناسب خود توافق کامل دارند. در هر دو صورت رعایت اصلح شده است و آنچه به صلاح مردم است بر آنان عرضه میشود. این آیات میخواهند این شبهه را بزدایند که در نسخ احکام یا شرایع هیچگونه اشتباه یا تغییر در رأى که حاکى از پیبردن به ناروایى حکم سابق باشد رخ نداده است، بلکه هر یک در جاى خود روا میباشد.
2. آیاتی که بیانگر «لا مبدل لکلماته» هستند با آیاتی که دلالت بر نسخ حکمی میکنند، تنافی ندارند؛ زیرا نسخ از قبیل تناقض در گفتار نیست، بلکه با تغییر مصلحت – که خدا بدان آگاه است- حکم شرعى که در کتاب خدا یا سنّت آمده تغییر مییابد. یکى از حکمتهاى نسخ آسانگیرى بر امّت اسلام است، و گاه آزمونى براى نشان دادن حدّ پذیرش بنده نسبت به احکام الهى است.
3. اگر حکم دیروز را نسبت به شرایط امروز بنگرى حکم امروز اصلح (خیر) است و اگر هر یک را در جاى خود بنگرى هر دو حکم همانندند؛ زیرا هر یک با شرایط متناسب خود توافق کامل دارند. در هر دو صورت رعایت اصلح شده است و آنچه به صلاح مردم است بر آنان عرضه میشود. این آیات میخواهند این شبهه را بزدایند که در نسخ احکام یا شرایع هیچگونه اشتباه یا تغییر در رأى که حاکى از پیبردن به ناروایى حکم سابق باشد رخ نداده است، بلکه هر یک در جاى خود روا میباشد.