ائمه ،انسان های مافوق یا مافوق انسان
۱۳۹۳/۱۰/۰۵
–
۱۸۰ بازدید
برخی گمان میکنند اگر قبول کنند که به پیامبر یا امام، علم غیب و علوم لدنّی و معجزه و کرامت و مقامات و خصائص عطا شده و آنان واجد کمالاتی بودهاند که دیگران به آن کمالات نرسیدهاند و ارواح و طینت و جوهر وجودشان را صاحب کمالات و مورد عنایات بیشتر بدانند با انسانیّت آنها منافی است؛ زیرا این کمالات در مافوق انسان قابل قبول است نه در انسان و انسان مافوق. ولی این گمان صحیح نیست و منشأ آن جهل به کمالات انسان و مراتب انسانیّت است.
برخی گمان میکنند اگر قبول کنند که به پیامبر یا امام، علم غیب و علوم لدنّی و معجزه و کرامت و مقامات و خصائص عطا شده و آنان واجد کمالاتی بودهاند که دیگران به آن کمالات نرسیدهاند و ارواح و طینت و جوهر وجودشان را صاحب کمالات و مورد عنایات بیشتر بدانند با انسانیّت آنها منافی است؛ زیرا این کمالات در مافوق انسان قابل قبول است نه در انسان و انسان مافوق. ولی این گمان صحیح نیست و منشأ آن جهل به کمالات انسان و مراتب انسانیّت است. لذا بسا شخص ناآگاه فضیلتی را در کسی میبیند و چون در انسانهای متعارف یا آدمهایی که در محیط خود دیده، آن چنان فضیلت و کمال و شخصیت را ندیده و حدود کمالات انسان را هم بیشتر از آن تصور نمیکرده، او را مافوق انسان میشمارد؛ مثلا عیسی بن مریم که بدون پدر و بطور خارق العاده متولد شده انسان است و انسان ما فوق، ولی، آدم جاهل او را مافوق انسان گمان میکند و پسر خدا میشمارد. از سوی دیگر بعضی به عکس برای اینکه این مقامات را مافوق انسان تصور مینمایند و انبیاء و اولیاء را بشر میدانند و از بیم اینکه مبادا قبول این درجات برای آنها غلو باشد، حقایق مسلّم را انکار کرده و در فضایل و خصایصی که به موجب تواریخ و احادیث معتبر و ادعیه و زیارت ائمه: ثابت است اظهار شک و تردید مینمایند. انصاف این است که این دو گروه هردو به اشتباه افتاده و از جهل به مقامات انسانیّت که از جمله مقام امامت و ولایت و خلیفة اللهی است، در دو طرف افراط و تفریط واقع شدهاند.
امامت و مهدویت ج 1- نظام امامت و رهبری،آیةالله لطف الله صافی گلپایگانی
امامت و مهدویت ج 1- نظام امامت و رهبری،آیةالله لطف الله صافی گلپایگانی