توجه

  1. توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

طلسمات

خانه » همه » مذهبی » اتاق فكر حكومت سبأ در مقابل نامه سليمان(ع) چه پيشنهادي ارائه كرد؟

اتاق فكر حكومت سبأ در مقابل نامه سليمان(ع) چه پيشنهادي ارائه كرد؟

سوره نمل، آيه 33: («قالُوا نَحْنُ أُولُوا قُوَّةٍ وَ أُولُوا بَأْسٍ شَدِيدٍ وَ الْأَمْرُ إِلَيْكِ فَانْظُرِي ما ذا تَأْمُرِينَ»‏)

مضمون نامه اي كه حضرت سليمان(ع) براي ملكه سبأ و حكومت وي فرستاد، در واقع سه جمله بيش نبود:
يك . ذكر نام خدا و بيان وصف رحمانيت و رحيميت او.
دو. توصيه به كنترل هواى نفس و ترك برترى جويى كه سرچشمه بسيارى از مفاسد فردى و اجتماعى است.
سه. تسليم در برابر حق شدن!

ملكه سبأ بعد از ذكر محتواى نامه سليمان، براى ملت خود رو به سوى آنها كرده چنين گفت: «قالَتْ يا أَيُّهَا الْمَلَأُ أَفْتُونِي فِي أَمْرِي ما كُنْتُ قاطِعَةً أَمْراً حَتَّى تَشْهَدُونِ»[1]‏ ؛ اى اشراف و صاحب ‏نظران! رأى خود را در اين كار مهم براى من ابراز داريد.” او مى ‏خواست با اين نظر خواهى موقعيت خود را در ميان آنها تثبيت كرده و نظر آنها را به سوى خويش جلب نمايد و ضمنا ميزان هماهنگي شان را با تصميمات خود مورد مطالعه و بررسى قرار دهد. «افتونى» از ماده «فتوا» است، و در اصل به معنى حكم كردن دقيق و صحيح در مسائل پيچيده است. ملكه سبا با اين تعبير، هم پيچيدگى مساله را به آنها گوشزد كرد و هم آنها را به اين نكته توجه داد كه بايد در اظهار نظر دقت به خرج دهند تا راه خطا نپويند. «تشهدون» از ماده «شهود» به معنى «حضور» است، حضورى كه توأم با همكارى و مشورت بوده باشد.
شوراي مشورتي ملكه سبا – كه از اشراف قوم تشكيل شده بود – در پاسخ او چنين گفتند: “ما قدرت كافى داريم و مرد جنگيم اما تصميم نهايى با تو است، ببين چه فرمان مى‏ دهى؟” كلمه  «قوة» به معناى هر چيزى است كه به انسان در رسيدن به مطلوبش نيرو دهد، و در اين آيه منظور از آن ارتشى است كه بتواند با آن دشمن را دفع كند و با آن كارزار نمايد، و كلمه «باس» به معناى شدت در عمل است و مراد از آن در اينجا شهامت و شجاعت است.

بدين ترتيب اين آيه در حقيقت حكايت پاسخى است كه اتاق فكر حكومت سرزمين سبأ به ملكه دادند. ايشان در ارائه طرح خود، بر قوت و نيروي جنگي و نظامي خود تاكيد نموده اند؛ هيچ غم مخور كه ما مردانى نيرومند هستيم و ارتشى قوى داريم و از هيچ دشمنى نمى‏ ترسيم، هر چند كه آن دشمن سليمان باشد. و از پس نظر اصلي خود، نكته اي را متعرض شده اند كه هدف از آن تاثيرگذاري برشخصيت ملكه بوده، بطوري كه مايه دلخوشى او باشد و بى‏ تابى و اضطرابش را تسكين دهد و آن واگذاري اختيار حكمراني به اوست؛ اختيار با خود تو است هر چه مى‏ خواهى فرمان بده كه ما مطيع تو هستيم. به اين ترتيب هم تسليم بودن خود را در برابر دستورات او نشان دادند، و هم تمايل خود را به تكيه بر قدرت و حضور در ميدان جنگ‏ نشان دادند. در نهايت ملكه سبا در راستاي اين طرح، هدايايي جهت ارزيابي سليمان(ع) براي وي ارسال نمود.

 

منبع:

[1] سوره نمل، آيه 32.

تفسير نمونه، ج 15، ص 455.
ترجمه تفسير الميزان، ج‏15، ص 513.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد