۱۳۹۳/۰۸/۰۱
–
۸۰۱ بازدید
پیامبر اکرم برای «اثبات اسلام بدون ولایت» از چه آیه هایی استفاده کردند؟
پرسشگر گرامی با سلام و سپاس از ارتباط شما با این مرکز
1.اسلام بی ولایت اسلام بی محتوا و خالی از روح است و ولایت حضرت امیر المومنین علی (علیه السلام) محتوا و اساس دین است و اسلام بدون ولایت امیرالمومنین ع قالبی تهی از معناست.
2. با استناد به آیه سوم سوره مائده که می فرماید : … الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دینا… ؛ می توان گفت اسلام واقعی اسلام ولایی است .ظاهر آیه قرآن هم این مطلب را اثبات می کند. این آیه که بر اساس روایات شیعه و سنی در روز غدیر نازل شده است، می گوید : ِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِینا. یعنی با وجود آیات زیادی که نازل شده از زبان پیامبر ص بیان شده هنوز دین کامل نشده و نعمت الهی تمام نیست و تنها با ولایت امیرالمومنین علیه السلام است که دین کامل و نعمت الهی بر انسان ها تمام می شود .
از آیه 67 سوره مبارکه مائده یعنی : یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ ؛ استفاده می شود که غدیر و مطرح شدن مساله ولایت چیزی شبیه نبوت است. خداوند در این ایه شریفه به پیامبر ص می فرماید اگر مساله ولایت را مطرح نکنی اصلا رسالت خود را انجام نداده ای. یعنی اصل این مساله است و همه دین با ولایت معنا پیدا می کند.
به عبارت دیگر خداوند متعال به پیامبرش می فرماید اگر این مساله را مطرح نکنی اصلا آن رسالتی را که بر عهده تو گذاشته و تو را به خاطر آن فرستاده بودم انجام نداده ای و اصلا هیچ چیز را ابلاغ نکرده ای و همه آنچه در این بیست و سه سال انجام داده ای همه هیچ است و به همین دلیل مساله غدیر چیزی شبیه نبوت است.
3.اساس دین بر چند اصل استوار است. یکی اصل توحید است و بعد از آن هم اصل نبوت. به این معنا که وقتی پیامبر خاتم، دین، احکام الهی، شریعت و دستورات دینی را برای انسانها آورد، آن عاملی که باید حافظ دین و مفسر دین باشد و بتواند دین را از تحریف و انحراف محافظت کند هم باید به مردم معرفی شود. بر همین اساس وقتی که در روز غدیر، خدا به پیامبرش دستور می دهد که مسئله ولایت را برای مردم بیان کند و پیامبر اکرم(ص) در آن روز مأمور می شود تا موضوع ولایت امیرالمومنین را برای مردم بیان کند، دین تکمیل می شود. یعنی آن چیزی که باید دین را حفظ کند و از انحراف جلوگیری کند و مردم را هدایت کند تا باقی بماند، عامل ولایت و امامت است که خداوند متعال معرفی کرد پس با معرفی امیرالمومنین(ع) به عنوان خلیفه و به عنوان ولی امر مسلمین دین خدا تکمیل گردید.یعنی اگر اعتقاد به توحید داشتیم و اعتقاد به نبوت هم داشتیم اما از امامت که می تواند دین را از انحراف و تحریف نجات بخشد برخوردار نبودیم، دین خدا کامل نبود. بنابراین با بحث ولایت و امامت است که دین خدا کامل می شود.
3. بنا بر این منظور از اسلام در ایاتی مانند آیه 19 سوره مبارکه آل عمران : إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ…تسلیم بودن در پیشگاه الهی است که تحقق عملی آن با تدین به دین اسلام ممکن است . واژه اسلام به معنى تسلیم است، بنا بر این معنى جمله إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ این است که آیین حقیقى در پیشگاه خدا همان تسلیم در برابر فرمان او است، و در واقع روح دین در هر عصر و زمان چیزى جز تسلیم در برابر حق نبوده و نخواهد بود، منتها از آنجا که آیین پیامبر اسلام، آخرین و برترین آیینها است نام اسلام براى آن انتخاب شده است و گر نه از یک نظر همه ادیان الهى، اسلام است، و اصول ادیان آسمانى نیز یکى است هر چند با تکامل جامعه بشرى، خداوند ادیان کامل ترى را براى آنها فرستاده تا به مرحله نهایى تکامل که دین خاتم پیامبران، پیامبر اسلام ص است رسیده است .
4. بنا بر این موضوع اثبات اسلام بدون ولایت از طرف پیامبر ص مطرح نیست زیرا منظور از اسلام حقیقت آن و اسلام واقعی است که روح و جان آن ولایت است .
1.اسلام بی ولایت اسلام بی محتوا و خالی از روح است و ولایت حضرت امیر المومنین علی (علیه السلام) محتوا و اساس دین است و اسلام بدون ولایت امیرالمومنین ع قالبی تهی از معناست.
2. با استناد به آیه سوم سوره مائده که می فرماید : … الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دینا… ؛ می توان گفت اسلام واقعی اسلام ولایی است .ظاهر آیه قرآن هم این مطلب را اثبات می کند. این آیه که بر اساس روایات شیعه و سنی در روز غدیر نازل شده است، می گوید : ِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِینا. یعنی با وجود آیات زیادی که نازل شده از زبان پیامبر ص بیان شده هنوز دین کامل نشده و نعمت الهی تمام نیست و تنها با ولایت امیرالمومنین علیه السلام است که دین کامل و نعمت الهی بر انسان ها تمام می شود .
از آیه 67 سوره مبارکه مائده یعنی : یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ ؛ استفاده می شود که غدیر و مطرح شدن مساله ولایت چیزی شبیه نبوت است. خداوند در این ایه شریفه به پیامبر ص می فرماید اگر مساله ولایت را مطرح نکنی اصلا رسالت خود را انجام نداده ای. یعنی اصل این مساله است و همه دین با ولایت معنا پیدا می کند.
به عبارت دیگر خداوند متعال به پیامبرش می فرماید اگر این مساله را مطرح نکنی اصلا آن رسالتی را که بر عهده تو گذاشته و تو را به خاطر آن فرستاده بودم انجام نداده ای و اصلا هیچ چیز را ابلاغ نکرده ای و همه آنچه در این بیست و سه سال انجام داده ای همه هیچ است و به همین دلیل مساله غدیر چیزی شبیه نبوت است.
3.اساس دین بر چند اصل استوار است. یکی اصل توحید است و بعد از آن هم اصل نبوت. به این معنا که وقتی پیامبر خاتم، دین، احکام الهی، شریعت و دستورات دینی را برای انسانها آورد، آن عاملی که باید حافظ دین و مفسر دین باشد و بتواند دین را از تحریف و انحراف محافظت کند هم باید به مردم معرفی شود. بر همین اساس وقتی که در روز غدیر، خدا به پیامبرش دستور می دهد که مسئله ولایت را برای مردم بیان کند و پیامبر اکرم(ص) در آن روز مأمور می شود تا موضوع ولایت امیرالمومنین را برای مردم بیان کند، دین تکمیل می شود. یعنی آن چیزی که باید دین را حفظ کند و از انحراف جلوگیری کند و مردم را هدایت کند تا باقی بماند، عامل ولایت و امامت است که خداوند متعال معرفی کرد پس با معرفی امیرالمومنین(ع) به عنوان خلیفه و به عنوان ولی امر مسلمین دین خدا تکمیل گردید.یعنی اگر اعتقاد به توحید داشتیم و اعتقاد به نبوت هم داشتیم اما از امامت که می تواند دین را از انحراف و تحریف نجات بخشد برخوردار نبودیم، دین خدا کامل نبود. بنابراین با بحث ولایت و امامت است که دین خدا کامل می شود.
3. بنا بر این منظور از اسلام در ایاتی مانند آیه 19 سوره مبارکه آل عمران : إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ…تسلیم بودن در پیشگاه الهی است که تحقق عملی آن با تدین به دین اسلام ممکن است . واژه اسلام به معنى تسلیم است، بنا بر این معنى جمله إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ این است که آیین حقیقى در پیشگاه خدا همان تسلیم در برابر فرمان او است، و در واقع روح دین در هر عصر و زمان چیزى جز تسلیم در برابر حق نبوده و نخواهد بود، منتها از آنجا که آیین پیامبر اسلام، آخرین و برترین آیینها است نام اسلام براى آن انتخاب شده است و گر نه از یک نظر همه ادیان الهى، اسلام است، و اصول ادیان آسمانى نیز یکى است هر چند با تکامل جامعه بشرى، خداوند ادیان کامل ترى را براى آنها فرستاده تا به مرحله نهایى تکامل که دین خاتم پیامبران، پیامبر اسلام ص است رسیده است .
4. بنا بر این موضوع اثبات اسلام بدون ولایت از طرف پیامبر ص مطرح نیست زیرا منظور از اسلام حقیقت آن و اسلام واقعی است که روح و جان آن ولایت است .