۱۳۹۴/۰۴/۱۲
–
۹۳۱ بازدید
برهان هدایت چیست؟
برهان نظم مربوط به ساختمان موجودات است. وضع ساختمان موجودات حکایت میکند که سازنده اینها یا خود عاقل و شاعر و مدبر بوده است یا تحت تدبیر و تسخیر یک اراده ای بوده است. مسأله هدایت از این مهمتر است؛ مربوط به کار اشیاء است، مربوط به کار موجودات است، یعنی موجودات پس از ساخته شدن، کاری که میکنند عجیب است. این کار نشان میدهد که یک چیز دیگری، یک نوری، یک جاذبهای ـ هر چه میخواهید اسمش را بگذارید ـ وجود دارد که او را در کار خودش هدایت و رهبری میکند.
ممکن است کسی بگوید که هدایت یک امر جدا از برهان نظم نیست، چون هدایت مربوط به کار اشیاء است؛ کسی بگوید نوع کاری که اشیاء انجام میدهند لازمة جبری ساختمان اشیاء است، یعنی مثل این است که ما دربارة اتومبیل در دو قسمت نباید بحث کنیم: یکی اینکه بگوییم این اتومبیل یک ساختمان و سازمان منظمی دارد، دیگر اینکه کارش را چه جور انجام میدهد؛ کارش یک چیز علیحدهای نیست. این سازمان اگر اینجور منظم شد، لازمة قهری و جبریاش همین کاری است که اتومبیل انجام میدهد؛ یک چیز علیحدهای نیست. امّا نه، ما این را میخواهیم بیان کنیم که [هدایت] زائد بر این است. اصل هدایت نشان میدهد که طرز کار اشیاء نتیجة جبری ساختمان مادی آنها نیست؛ باز یک جاذبه و یک کششی وجود دارد که همان جاذبه و کشش است که اشیاء را در مسیری که میروند هدایت میکند.
مجموعه آثار شهید مطهری ج4 – توحید،شهید مطهری
به نقل از سایت تبیان
ممکن است کسی بگوید که هدایت یک امر جدا از برهان نظم نیست، چون هدایت مربوط به کار اشیاء است؛ کسی بگوید نوع کاری که اشیاء انجام میدهند لازمة جبری ساختمان اشیاء است، یعنی مثل این است که ما دربارة اتومبیل در دو قسمت نباید بحث کنیم: یکی اینکه بگوییم این اتومبیل یک ساختمان و سازمان منظمی دارد، دیگر اینکه کارش را چه جور انجام میدهد؛ کارش یک چیز علیحدهای نیست. این سازمان اگر اینجور منظم شد، لازمة قهری و جبریاش همین کاری است که اتومبیل انجام میدهد؛ یک چیز علیحدهای نیست. امّا نه، ما این را میخواهیم بیان کنیم که [هدایت] زائد بر این است. اصل هدایت نشان میدهد که طرز کار اشیاء نتیجة جبری ساختمان مادی آنها نیست؛ باز یک جاذبه و یک کششی وجود دارد که همان جاذبه و کشش است که اشیاء را در مسیری که میروند هدایت میکند.
مجموعه آثار شهید مطهری ج4 – توحید،شهید مطهری
به نقل از سایت تبیان