خانه » همه » مذهبی » اثرات مثبت مصرف اسفناج بر بدن

اثرات مثبت مصرف اسفناج بر بدن

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - اثرات مثبت مصرف اسفناج بر بدن
عصراسلام: برای بهره مندی از خواص اسفناج توصیه می‌شود این سبزی در ماهیتابه حرارت داده شود یا بخارپز شود تا آب سبزی که سرشار از ریزمغذی هاست، جذب آن شود. البته بهتر است کمی کره نیز اضافه شود تا جذب پیش‌ساز ویتامین A آسان شود. همچنین طبخ اسفناج همراه تخم مرغ بسیارعالی است زیرا کنار اسیدهای چرب زرده و دیگر ریزمغذی های آن مانند آهن و ویتامین های B و D  غذای کاملا سالمی خواهد بود.

مصرف اسفناج چه فوایدی برای بدن ما دارد؟

بهبود سطح حافظه: اسفناج در لیست غذاهایی قرار دارد که مصرف آنها منجر به تقویت حافظه می شود. اسفناج سرشار از اسید فولیک، ویتامین ب ۶، ویتامین های سی و آ و آنتی اکسیدان های مختلف است که به بهبود عملکرد شناختی کمک می کنند. همچنین پتاسیم موجود در این سبزی منجر به افزایش جریان خون در مغز می شود و تمرکز را به بالاترین سطح می رساند.

تقویت سلامت بینایی: اسفناج منبع خوبی از بتاکاروتن، لوتئین و زانتان است که خواص آنتی اکسیدانی دارند. کاروتنوئیدها و ویتامین سی موجود در اسفناج از صدمات حاصل از رادیکال های آزاد بر روی شبکیه چشم جلوگیری می کند. در واقع مصرف اسفناج راهی برای پیشگیری از مشکلات بینایی در سنین پیری است.

بهبود وضعیت ماهیچه‌ها: برای بهبود وضعیت ماهیچه ها هر ۷ روز هفته را اسفناج بخورید. اسفناج حاوی یک عنصر به نام C۰-Q۱۰۲ است که خواص آنتی اکسیدانی ان منجر به تقویت ماهیچه ها می‌شود. هم چنین کلسیم موجود در اسفناج، عضلات را ریلکس می کند تا از گرفتگی آن ها حین ورزش بکاهد. به علاوه داشتن مقدار بالایی آهن در این گیاه، نقش مهمی در عضله سازی دارد.

مبارزه با پوکی استخوان: اسفناج منبع خوبی از ویتامین کا است. این ویتامین به خوبی شناخته نشده و یکی از اثرات آن این است که به بدن کمک می کند تا کلسیم را در استخوان ها حفظ کند. کلسیم، فسفر، پتاسیم، روی و سلنیوم املاحی هستند که به مقدار زیاد در اسفناج وجود دارند و می‌‌توانند علاوه بر تاثیر مستقیم در استخوان‌ سازی، به سلامت کبد کمک ‌کنند. مصرف اسفناج همچنین علاوه بر پیشگیری از پوکــی ‌استخـوان ممکن ‌است خطر بروز بیماری‌ های قلبی، سرطان روده بزرگ را نیز کاهش دهد.

بهبود سوخت و ساز بدن: میزان پروتئین موجود در اسفناج قابل توجه است. همچنین هضم این سبزی آسان است و تاثیر بسیار مثبتی بر متابولیسم شما دارد. علاوه بر این، اسفناج سرشار از منیزیم است. منیزیم برای تنظیم قند خون و متابولیسم بدن ضروری به نظر می رسد. مطالعات نشان داده کسانی که بیشترین میزان منیزیم را دریافت می کنند، بسیار کمتر دچار دیابت نوع ۲ می شوند.

جلوگیری از آترواسکلروز: آترواسکلروز ناشی از سخت شدن شریان‌ها است و یکی از بیماری های خاموش محسوب یم شود. با این حال مصرف روزانه اسفناج به واسطه وجود لوتئین در آن، از بروز این عارضه و در نتیجه حملات قلبی و حوادث مغزی -عروقی جلوگیری می کند. مصرف لوتئین منجر به کاهش کلسترول و چربی در رگ های خونی می شود.

جلوگیری از التهاب: اسفناج غنی از ترکیبات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. التهاب برای قلب بسیار خطرناک است و شانس ابتلا به نقرس و آرتروز را افزایش می دهد.
روشن‌تر شدن پوست با اسفناج: جالب است بدانید اسفناج می‌تواند باعث سفیدتر شدن پوست صورت شود. این سبزی سرشار از ویتامین K و فولات است. ویتامین K و فولات باعث از بین بردن لکه‌های پوستی و روشن‌تر شدن پوست صورت می‌شوند. توصیه ما این است اگر به دنبال پوستی شفاف و درخشان هستید حتماً اسفناج را در فهرست غذایی خود جای دهید.

درمان آکنه و جوش صورت با اسفناج: برای درمان آکنه و جوش‌های روی صورت می‌توانید به دو صورت از اسفناج استفاده کنید. نوشیدن آب اسفناج برای رفع جوش و آکنه بسیار مفید است، ضمن اینکه برای از بین بردن آکنه و جوش می‌توانید از اسفناج به‌صورت موضعی هم استفاده کنید. یکی دیگر از روش‌های مؤثر برای از بین بردن جوش‌های صورت استفاده از ماسک اسفناج است. برای این منظور آب اسفناج را به‌صورت ماسک روی پوست صورت بمالید و پس از گذشت ۲۰ دقیقه با آب سرد بشویید.
مضرات اسفناج

اسفناج به علت داشتن اگزالات برای بیماران مبتلابه ورم مفاصل و سنگ‌های کلیه و مثانه مناسب نیست ضمناً آنهائیکه سرد مزاج هستند باید اسفناج را با ادویه گرم نظیر زنجبیل و هل میل نمایند.

گاهی پیش می‌آید، بدنمان در شرایطی قرار دارد که مصرف برخی از میوه‌ها و سبزی‌های تازه نیز ممکن است برای آن مضر باشد.سبزی اسفناج نیز از این امر مستثنا نیست. زمان‌هایی پیش می‌آید که باید از مصرف این گیاه مفید و شفابخش پرهیز کرد.

افراد مبتلابه اسهال نباید اسفناج مصرف کنند زیرا اسفناج به دلیل خاصیت ملین بودنش موجب تشدید اسهال می‌شود. زیاده‌روی در مصرف اسفناج موجب بروز آکنه در برخی از افراد می‌شود؛ بنابراین همواره باید نه‌تنها در مصرف اسفناج بلکه در مصرف هر ماده غذایی تعادل را در نظر داشت.

کارشناسان به‌تازگی دریافته‌اند مصرف بیش از حد سبزیجات حاوی آهن ازجمله اسفناج می‌تواند در مغز فرآیندی شبیه به زنگ‌زدگی سطح فلزات ایجاد و زمینه‌ساز ابتلا به بیماری آلزایمر شوند.
منابع: ایرنازندگی، درمانگران

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد