۱۳۹۲/۰۸/۱۴
–
۱۷۹۴ بازدید
بنام خدابا سلام
خواستم بدونم این دو حدیث چرا باهم تفاوت دارن ؟ عبادت هفتاد جز دارد یا ده جز ؟
حالا برای من زیاد مهم نیست چند جز دارد .ایراد بنی اسرائیلی نمیگیرم ولی ممکنه یه نفر از روی عرض از من شیعه بپرسد من چه جوابی به او بدهم؟
حدیث اول
قال الله تعالی:
یا أَحمَدُ إِنَّ العِبادَةَ عَشَرَةُ أَجزاءَ: تِسعَةٌ مِنها طَلَبُ الحَلالِ فَإِذا طَیَّبتَ مَطعَمَکَ وَمَشرَبَکَ فَأَنتَ فى حِفظى وَکَنَفى؛
در حدیث قدسى آمده است که خداوند مى فرماید: اى احمد همانا عبادت ده جزء است که نه جزء آن طلب روزى حلال است، پس چون خوراکى و نوشیدنى خود را پاک کردى در پناه و حمایت من هستى.
مستدرک سفینة البحار، ج۲، ص۳۷۸
حدیث دوم:
رسول اکرم صلى الله علیه و آله :
اَلعِبادَهُ سَبعونَ جُزء، اَفضَلُها جُزءً طَلَبُ الحَلالِ؛
عبادت هفتاد جزء است و بالاترین و بزرگترین جزء آن کسب حلال است.
ثواب الاعمال و عقاب الاعمال
الْعِبَادَةُ سَبْعُونَ جُزْءاً أَفْضَلُهَا طَلَبُ الْحَلَالِ.
در کتاب کافی نقل شده است و معتبر است و روایت، یا احمد ان العباده عشره اجزاء در کتاب جامع الاخبار شعیری به صورت غیر مسند نقل شده و از نظر اعتبار در حد روایت اول نیست از سوی دیگر به حسب محتوایی تناقضی میان این دو روایت وجود ندارد که لازم باشد حکم به صحت یکی از این دو بکنیم چون هر دو روایت در مقام اهمیت طلب روزی حلال است و در مجموع یک هدف را دنبال می کند و ممکن است تقسم به ده جزء و هفتاد جزء به حسب اعتبارات مختلف باشد از باب مثال در روایت ده جزء عبادت های اجتماعی همسان با کسب و کار در نظر گرفته شده و در روایت اول مجموعه عبادات اعم از عبادات فردی و اجتماعی .