ارائه ایده های خلاقانه و کسب و کار پر رونق
کارِ خلاقانه تحویل دهید
اگر کاری را به ثمر نرسانده و تحویل ندهید اصلا حساب نمیشود. اگر محصولی خلاقانه نیست پس مفید هم نیست. و اگر قلب کار شما خلاقانه است خیلی خوش شانس هستید. در رسانه مورد انتخاب خود فعالیت کنیم، خود را درگیر کرده و در معرض کمکهایی قرار دهیم که تا به حال به این شیوه انجام نشده است.
این، یک کارِ بهشدت خلاقانه است. کسی که فعالیتش، خود موجب بهتر شدن شرایط است و راه حلی برای مشکلات.
برای شنیدن و یافتن آن صدایی که به درک سیستم و انواع آن کمک میکند، باید به خود اعتماد کنیم.
آینده هر کدام از ما به تواناییمان در یافتن راهی برای بهبود شرایط، پیدا کردن ارتباط و باز کردن درهایی به روی فرصتهای تازه برای دیگران بستگی دارد.
12 کاری که افراد موفق و خلاق هیچوقت انجام نمیدهند؛ مهمترین ویژگی افراد موفق
چرا برخی افراد در حرفه خود موفق و خلاق هستند؟ خلاق و موفق بودن نیاز به استعداد و توانایی خاصی دارد؟ به نظر میرسد علاوه بر استعداد و توانا بودن برای موفق شدن و خلاقیت داشتن، باید یکسری بایدها و نبایدها را هم رعایت کنید. اگر میخواهید در زندگی شخصی و کاری خود موفق باشید مهمترین ویژگی افراد موفق ، عادات افراد موفق و لیست ۱۲ کاری که افراد موفق و خلاق هیچوقت انجام نمیدهند را از سایت Life Hack در مجله کوروش بخوانید.
۱- وقت را تلف نمیکنند
از جمله مهمترین ویژگی های افراد موفق و خلاق این است که تا آنجا که امکان دارد وقت را تلف نمیکنند و قدر زمان را میدانند. وقت تلف کردن دقیقا نقطه مقابل بهرهوری است. برنامه روزانه افراد موفق مشخص است. نخستین قدم برای شروع یک کار چیست؟ اول گوشی تلفن همراهتان را خاموش کنید. تلوزیون را از برق بکشید و شبکههای اجتماعی را از دسترستان خارج کنید. وقتی همه شرایط مهیا باشد میتوانید همه کارها را به نحو احسن انجام دهید. بهترین راهکار برای خلاق و موفق بودن خیلی ساده است: کارتان را شروع کنید و آن را به پایان برسانید. در طول انجام کار زمان را تلف نکنید.
۲- مدام عذر و بهانه نمیآورند
زمانی که برای انجام یک کار به موردی نیاز دارید اجازه ندهید هیچ چیز مانع شما شود. مسئولیت شما شکست دادن موانعی است که بر سر راه شما هستند. یکی دیگر از ویژگی های افراد موفق و خلاق برنامهریزی کردن برای برداشتن موانع است. برای این کار هر کاری که از دستشان برمیآید با برنامهریزی انجام میدهند و مدام عذر و بهانه نمیآورند. باید یاد بگیرید برای تمام چالشهایی که ممکن است سر راهتان سبز شود برنامه داشته باشید و مطمئن باشید که برای غلبه بر آنها برنامهریزی دارید. به جای عذر و بهانه آوردن مسئولیت چالشها را بپذیرید.
۳- اولتیماتومها را فراموش نمیکنند
از جمله ویژگی های افراد موفق و خلاق این است که از انجام کارها احساس غرور میکنند. از جمله مهمترین عادات افرد موفق و خلاق این است که میدانند هر کاری را که شروع میکنند باید آن را به موقع انجام برسانند و تحویل دهند. اهمیتی ندارد که یک کار چقدر بیاهمیت و کوچک است، هر کاری را باید به موقع انجام دهید و نتیجه کار را تحویل دهید. افراد خلاق و موفق اولتیماتوم تحویل هر کار را یادداشت میکنند و آن را به یاد دارند. در این صورت هم کارها سریعتر پیش میرود و هم میتوان کار بیشتری انجام داد.
۴- انتظار کمک ندارند
یکی دیگر از بارزترین ویژگی های افراد موفق و خلاق این است که برای انجام هر کاری میدانند که همه چیز تحت کنترل است و مطمئن هستند که یک برنامه اصلی و یک برنامه پشتیبان یا «Plan B » برای تمام جنبههای کار محول شده دارند. تکیه کردن به دیگران به خصوص آنهایی که کاملا امتحانشان را پس ندادهاند یک پروژه را میتواند به زمین بزند.
در حالی که برای انجام یک پروژه حتما به کمک دیگران نیاز دارید باید مطمئن شوید که زمان کافی دارید، انگیزه لازم را دارید و همواره یک تاریخ قطرهچکانی هم در صورت نیاز برای استفاده از برنامه پشتیبان یا Plan B هم دارید. با اینهمه هرگز انتظاری از کسی نداشته باشید. مطمئن شوید تمام جنبههای پروژه، اولتیماتوم و کیفیت کارها تحت کنترل شماست. به این ترتیب از هر زمان دیگری خلاقتر و موفقتر خواهید بود.
۵- بیش از حد توانشان قول نمیدهند
بهرهوری یعنی ایجاد یک هدف و انجام اقدامات لازم برای انجام آن هدف. زمانی که شما روی اهداف خود تعصب دارید یا در مورد زمانبندیهای کاری خود عصبی و دستپاچه هستید امکان شکست بیشتر از هر زمان دیگری است. برای حفظ خلاقیت حتما باید نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید و بیش از حد تواناییهایتان برای انجام کارها وعده و وعید ندهید. به این ترتیب فرصتهای شکست را به حداقل رسانده و به فردی خلاق و موفق تبدیل میشوید.
۶- دیگران را مقصر نمیدانند
به هر آنچه قرار است انجام دهید و مسئولیتش را قبول کنید، اهداف و تمام جنبههای پروژهتان با افتخار و سربلندی نگاه کنید. قطعا در این میان موانع و مشکلاتی وجود دارند که باید بر آنها غلبه کنید. اگر در زمان اولتیماتوم اتمام پروژه قادر به تحویل آن نبودید کسی را سرزنش نکنید. بدانید که در صورت شکست یک برنامه، برنامه جایگزین دارید. یاد بگیرید که برای موانع برنامه داشته باشید و چقدر باید اعتماد کنید.
۷- طرح و برنامه دارند
افراد موفق چه میکنند ؟ یکی دیگر از ویژگی های افراد موفق و خلاق این است که میدانند چه میخواهند و برای رسیدن به آن برنامه دارند. مهم نیست که کار چقدر سخت است اگر برنامه نداشته باشید در هر کاری، چه سخت و چه آسان، قطعا شکست خواهید خورد. بهتر است برنامهریزی روزانه داشته باشید و تمام برنامههای آن را به صورت روزانه انجام دهید.
۸- راکد و یکجا نیستند
از جمله ویژگیهای افراد موفق و خلاق این است که همواره به دنبال روشهایی برای بهبود عملکرد خود هستند. پیدا کردن راهحلها و روشهای جدید و خلاقانه برای انجام وظایف به شما کمک میکند که کارامدتر باشید. بهینهسازی کارها را فراموش نکنید.
هر چه برای انجام کارها و پروژههای کوچکتر زمان بیشتری را ذخیره کنید، برای انجام پروژههای بزرگتر وقت بیشتری خواهید داشت.
۹- یادگیری را متوقف نمیکنند
افراد موفق و خلاق تشنه یادگیری هستند. از خواندن کتاب گرفته تا خواند مقالات و شرکت در دورهها و کلاسهای مختلف. کمک گرفتن از هوش و حافظه و فعال بودن به شما کمک میکند تا مشکلات را حل کنید، کارایی بیشتری داشته باشید و با چالشهای روزانه بهتر مواجه شوید.
۱۰- به عقب بر نمیگردند
شما در مسیر خود با موانع و مشکلات زیادی روبرو خواهید شد. به عقب برنگردید. باور کنید ابزارهای فوقالعادهای برای برطرف کردن سختترین مشکلات را هم دارید. یک راه حل پیدا کنید که متناسب با تواناییها و چارچوب زمانی شما باشد و شروع به رفع مشکلات کنید. در نهایت یاد خواهید گرفت که هیچ مانعی آنقدر بزرگ نیست که نتوانید آن را شکست دهید و از سر راه خود بردارید.
۱۱- اجازه نمیدهند شکستها ناامیدشان کند
شما قطعا در مسیر کاری و زندگی شخصی شکستهایی را تجربه خواهید کرد. اما این شکست نمیتواند دلیلی برای متوقف شدن و ناامید شدن شما باشد. یک جمله کلیشهای را به شما میگوییم: شکست پل پیروزی است. از شکستها درس بگیرید، راهی برای غلبه بر آنها پیدا کنید و اجازه ندهید شما را متوقف کنند. حتی خلاقترین و موفقترین افراد هم شکست میخورند. اما از جمله دلایل موفقت افراد موفق این است که نحوه برخورد با شکستها وجه تمایز آنها با سایر افراد است. شاید دلیل این امر اعتماد به نفس آنهاست که اتفاقا جذابترشان هم میکند.
۱۲- جزییات را از یاد نمیبرند
از جمله ویژگیهای افراد موفق و خلاق این است که تفاوت آنها در زمان شکست با سایر افراد در توجه به جزییات است. همین جزییات کوچک و ظریف است که تفاوت میان افراد موفق و سایرین را مشخص میکند. روی جزییات تمرکز کنید و از موفقیت بیشتر لذت ببرید. به این ترتیب به طور واقعی میتوانید تبدیل به فردی موفق و خلاق شوید و البته روش زندگی افراد موفق را به صورت عملی در پیش بگیرید.
رهبران خلاق، نوآوری بیشتری دارند
با وجود اینکه خلاقیت و نوآوری پیوند محکمی با یکدیگر دارند، اما دو فرآیند کاملاً متفاوت هستند و اگر با یکدیگر تلفیق شوند میتوانند باعث رشد کسب وکار شوند. رهبران سازمانها و شرکتها نقش اساسی در ایجاد تفکر خلاق در بین کارکنان خود دارند. داشتن یک رهبر برای ایجاد تغییر و خلق نوآوری میتواند مسیر طولانی موفقیت را کوتاهتر کند. یک شرکت میتواند با استفاده از نوآوری خود، منابع را به درستی برای دستیابی به راه حل مناسب به کار بگیرد و ایده را به عمل تبدیل نماید.
برای اینکه مصرفکنندگان، شرکت و برند شما را انتخاب کنند، باید پیشنهادات متفاوت و ارزشمندی ارائه دهید و به گونهای متفاوت عمل کنید تا بتوانید محصولات و خدمات خود را از سایر رقبا متمایز سازید و رسیدن به این هدف از طریق نوآوری امکان پذیر است.
مشاهدات نشان داده که شرکتهایی که از نظر ACS امتیاز خلاقیت بیشتری داشتند، به علت امتیاز عملکرد نوآوری مک کینزی ۱۶ درصد بیشتر از میانگین شرکتهایی که ارتباط مستقیم با مشتریانشان دارند امتیاز به دست آورند این مسئله نشان دهنده اهمیت نوآوری برای خلاقیت و رشد کسب و کار است.
این نظریه به وسیله تحقیقات دیگر مک کینزی نیز تأیید شده است و نشان میدهد شرکتهایی که رشد سریعی دارند و ما آنها را خلاق میدانیم به طرز چشمگیری در توسعه محصولات جدید، خدمات یا الگوهای کسب و کار قوی هستند و با استفاده از نوآوری خود و به کارگیری امکانات، راه حلهای مناسب را پیدا کرده و به ایدههای خود جامه عمل میپوشانند.
سنجش خلاقیت و نوآوری با استفاده از شاخصهای مک کینزی
در واقع مک کینزی از تعداد شیرهای کن برنده شده به عنوان شاخص و معیاری برای اندازهگیری خلاقیت یک شرکت استفاده کرد.
شاخص خلاقیت و نوآوری مک کینزی دارای سه مؤلفه است:
۱٫ تعدا کل شیرهایی که هر شرکت توانسته بین سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۶ از بین معتبرترین جوایز و از طریق کسب بالاترین امتیاز به دست آورد.
۲٫ تعداد دستهها و موضوعاتی که هر شرکت توانسته در آنها بالاترین امتیاز را کسب کند و برنده شود.
۳٫ میزان ثبات شرکت یا به عبارتی هر شرکت چند بار و در چه بازه زمانی توانسته بالاترین امتیاز خلاقیت را کسب و جایگاه خود را حفظ کند و روند موفقیت را ادامه دهد.
هنگامی که ACS شرکتهای موفقی که خلاقیت و نوآوری بالایی داشتند را بررسی کردند به این نکته پی بردند که دو عامل عملکرد مالی و امتیاز نوآوری مک کینزی، شرکتهای خلاق را از سایر شرکتها متمایز میسازند. عملکرد مالی و امتیاز نوآوری مک کینزی دو معیار اصلی و کلیدی کسب و کار هستند و شرکتهایی که خلاقیت بالاتری دارند در این دو مورد عملکرد بهتری نسبت به شرکتهای دیگر دارند.
البته این به این معنی نیست که رابطه مستقیمی بین عملکرد مالی و نوآوری با کسب بالاترین امتیاز خلاقیت و صعود به ردههای بالای کن وجود داشته باشد. بنابراین نباید انتظار داشت صرفاً با بالا بردن عملکرد مالی و نو آوری امتیاز خوبی بدست آورد و در ردههای بالای کن قرار گرفت و بهترین شاخصهای بازار و همچنین رقبا را به راحتی کنار زد. بلکه در حقیقت امتیاز بالا ناشی از مجموعهای از عوامل است که عملکرد مالی و نوآوری نیز شامل آنها میشوند.
منبع: سایت ویرگول
سایت کوروش
سایت ایران مدیر