خانه » همه » سلامت » ارزش غذایی تخم بلدرچین (هر 100 گرم)

ارزش غذایی تخم بلدرچین (هر 100 گرم)

با خواص تخم بلدرچین برای سلامتی آشنا شوید

تخم بلدرچین یکی از پرخاصیت‌ترین تخم پرندگان است که مصرف آن میتواند مزایای فراوانی داشته باشد. برای آشنایی بیشتر در ادامه همراه ما باشید.

1 1 scaled compressed - ارزش غذایی تخم بلدرچین (هر 100 گرم)

تخم بلدرچین فواید زیادی دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها شامل توانایی آن در بهبود بینایی، افزایش سطح انرژی، تحریک رشد و نمو، بهبود سوخت و ساز بدن، کاهش فشار خون، تسکین آلرژی، پاکسازی بدن و جلوگیری از بیماری‌های مزمن است.

همان طور که از نام آن پیداست، تخم بلدرچین توسط گونه‌های مختلف بلدرچین، که در دسته ماکیان‌سانان هستند، گذاشته می‌شود. بلدرچین یکی از پرندگان متوسط جثه است که در سراسر اروپا، شمال آفریقا، جنوب ایالات متحده و بخش‌هایی از آسیا یافت می‌شود.

تخم بلدرچین به طور چشمگیری کوچکتر از تخم اردک و تخم مرغ است، و به طور گسترده‌ای به عنوان یک غذای جدید در سراسر جهان به فروش می‌رسد. تخم بلدرچین بسیار مورد علاقه‌ی ژاپنی‌هاست و معمولاً به دلیل این که کوچک است در یک زمان 3 تا 5 عدد آن خورده می‌شود. تخم بلدرچین علاوه بر این که ظاهر جالب و بامزه‌ای دارد به دلیل این که یک بسته‌ی سرشار از مواد مغذی می‌باشد، یک گزینه خوشمزه و سالم برای اضافه کردن به رژیم غذایی روزانه یا هفتگی‌تان می‌باشد.

با وجود این که بلدرچین در آمریکا بیشتر از آسیا وجود دارد اما تخم بلدرچین در آسیا بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است که بدانید نسبت زرده به سفیده‌ی تخم بلدرچین نسبت به تخم‌مرغ بیشتر است، که ممکن است این مسئله برای افرادی که کلسترول بالایی دارند، خطرناک باشد. البته به طور معمول تخم بلدرچین جزء غذاهای سالم است که در ادامه برخی خواص آن را با هم مرور خواهیم کرد.1

ارزش غذایی تخم بلدرچین (هر 100 گرم)

آب:74.35 گرم

انرژی:158 کیلو ژول

پروتئین:13.05 گرم

لیپید:11.09 گرم

کربوهیدرات:0.41 گرم

چربی:0 گرم

قند:0.40 گرم

کلسیم:64.00 میلی گرم

آهن:3.65 میلی گرم

منیزیم:13.00 میلی گرم

فسفر:226.00 میلی گرم

پتاسیم:132.00 میلی گرم

سدیم:141.00 میلی گرم2

خواص تخم بلدرچین

بازسازی و زیبا سازی پوست

وجو آنتی اکسیدان در تخم بلدرچین باعث می شود تا مصرف تخم بلدرچین تاثیر زیادی بر روی پوست داشته باشد. تخم بلدرچین باعث جلوگیری از ایجاد چین و چروک ، پیری زودرش و برخی از بیماریهای پوستی مانند خشکلی و ترک می شود. زیرا آنتی اکسیدان موجود در تخم بلدرچین با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و باعث تقویت پوست صورت و بدن می شود. به همین دلیل برای دستیابی به پوست زیبا حتما از تخم بلدرچین استفاده نمائید.

کاهش فشار خون

وجود پتاسیم کافی در تخم بلدچین باعث می شود تا قلب در برابر اثرات مضر محافظ شود. طبق بررسی های انجام گرفته شده پتاسیم باعث کاهش فشار خود در بدن می شود. همچنین در نظر داشته باشید پتاسیم باعث می شود تا رگ های عروقی گشاد شده و جریان خون در بدن افزایش چشمگیری داشته باشد. به همین دلیل استرش ، اضطراب و … در بدن به صورت چشمگیری کاهش پیدا می کند.

درمان التهاب مخاط معده ( ورم معده )

اسید آمینه موجود در تخم بلدرچین برای ترمیم نواحی آسیب دیده معده مفید می باشد. تخم این پرنده با خاصیت ضد التهابی خود ، تاثیر مستقیمی بر التیام زخم های آسیب دیده توسط باکتری های معده دارد. به همین دلیل برای درمان ورم معده حتما به صورت مرتب از تخم بلدرچین استفاده نمائید.

رشد استخوان آسیب دیده و استخوان در کودکان

لیزین جزء بیست اسید آمینه‌ی اصلی می باشد. در تخم بلدرچین وجود اسید آمینه لیزین باعث رشد استخوان ها در افراد به ویژه در سنین کودکی می نماید. به همین خاطر است که پزشکان استفاده از تخم بلدرچین برای کودکان را توصیه می نمایند. البته بهتر است با پزشک کودک خود در مورد این موضوع مشورت نمایید. زیرا مصرف زیاد تخم بلدرچین در کودکان سطح ویتامین و … را افزایش میدهد. در نظر داشته باشید افزایش بیش از حد ویتامین و … برای بدن کودکان ضرر زیادی دارد.

تاثیر بر سوخت و ساز بدن

سوخت و ساز بدن یا همان متابولیسم به تحرک های ترکیبی و تخریبی گفته میشود که در بدن تمام موجود زنده اتفاق می افتد. تخم بلدرچین بر روی متابولیسم بدن تاثیر گذار می باشد. این تخم با دارای بودن مواد مفید همچون ویتامین B کمپلکس ( Vitamin B Complex ) بر روی تامین و حفظ سطح انرژی بدن تاثیر می گذارد.

تامین سلامت دندان

زرده تخم بلدرچین منبع زینک و کلسیم می باشد و جالب است بدانید کمبود زینک به پنجمین عامل وجود بیماری ها در جهان تبدیل شده است. این ماده موجود در زرده تخم بلدرچین باعث سلامت دندان های شما می شود. زینگ و کلسیم موجود در تخم بلدرچین باعث می شود تا بر فواید تخم بلدرچین افزوده شده و این تخم مورد استفاده بسیاری از افراد قرار بگیرد.

مبارزه با آسم و سل

آسم یا همان نفس نفس زدن یک بیماری التهابی می باشد که امروز بیشتر افراد به این بیماری مبتلا هستند. طبق تحقیقات صورت گرفته توسط محققان تخم بلدرچین باعث کاهش عوارض و درمان آسم و سل می شود. جالب است بدانید ، پادشاه ژاپن در زمان گذشته با بلدرچین نژاد ژاپنی از بیماری سل نجات یافت و دستور داد در ژاپن اقدام به پرورش بلدرچین ژاپنی نمایند.

ترمیم مو

داشتن موی پرپشت و زیبا امروز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است به همین دلیل دنبال روشی برای جلوگیری از ریزش مو هستند. اسید آمینه ای با نام اسید لینولئیک با ظاهری شبیه به روغن بیرنگ در تخم بلدرچین یافت میشود که بر روی ریشه موی افراد تاثیر میگذارد. این ماده موجب ترمیم مو و ساقه مو شده و رشد موها را افزایش می دهد. به همین دلیل افرادی که به دنبال داشتن موی زیبا و پرپشت هستند. حتما از مصرف روزانه تخم بلدرچین به این عمل دست پیدا میکنند.

موثر برای جنین در زنان باردار

اگر خانم های باردار به صورت مداوم تخم بلدرچین مصرف نمایند، کودک آنها هوش بالاتری نسبت به بقیه کودکان خواهد داشت. دلیل این هم وجود انواع مواد معدنی و امینو اسید های لازم برای بدن جنین در تخم بلدرچین می باشد. زیرا تامین ویتامین و مواد معدنی در طول بارداری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. پس در نظر داشته باشید. مصرف تخم بلدرچین را زیر نظر پزشک خود انجام دهید.

موثر در افزایش اشتهای کودکان

اگر توجه کرده باشید کودکان نسبت به خوردن غذا اصلا تمایلی از خود نشان نمی دهند و مدام در حال سر پیچی از غذا خوردن می باشد، و مادر کودک برای غذا دادن به او زحمت زیادی را متحمل می شود. تخم بلدرچین با مزه خوشمزه ای که دارد، موجب افزایش اشتها و میل و رغبت کودک به غذا می شود.

جلوگیری از پوکی استخوان در بزرگسالان

با توجه به اینکه تخم بلدرچین از درصد بالایی کلسیم و زینگ برخوردار است. پس طبیعی است که خوردن تخم بلدرچین روند پوکی استخوان را کند خواهد کرد و علاوه بر آن به ترمیم استخوانها نیز کمک شایانی خواهد کرد. به همین دلیل توضیه می شود تا حتما در برنامه غذایی خود از مصرف تخم بلدرچین پرهیز نکنید و این ماده پر خاصیت را مصرف کنید.

کمک به عضله سازی

تخم بلدرچین با توجه به درصد پروتئین بالایی که دارد و حجم کمی که دارد برای ورزشکاران بدنسازی بسیار مفید بوده و در مدت کوتاهی حجم عظیمی از عضله را برای ورزشکاران به ارمغان می آورد. پروتئین موجود در تخم مرغ هم می تواند کمک زیادی برای عضله سازی داشته باشد. اما تخم بلدرچین به دلیل داشتن مواد معدنی زیاد نسبت به تخم مرغ ارزش غذایی بسیار زیادی دارد.

افزایش هوش و قدرت یادگیری کودکان

به دلیل وجود درصد بالای فسفر در تخم بلدرچین خوردن روزانه تخم بلدرچین مخصوصا آب پز شده آن بر افزایش تمرکز و قدرت یادگیری کودکان بسیار تاثیر گذار خواهد بود. در کشور ژاپن و چین، کودکان قبل از رفتن به مدرسه هر روز صبح یک تخم بلدرچین می خوردند. تا بر تمرکز و هوشیاری کودکان بیافزایند.

کمک به دفع مواد سمی از بدن

تخم بلدرچین با خواص آنتی اکسیدانی که دارد و میزان کلسترول خوبی که دارد باعث دفع مواد سمی و کلسترول بد از بدن انسان شده و او را در مقابل انواع بیماری و باکتری های خطرناک واکسینه می کند. وجود کلسترول زیاد در بدن باعث بروز بیماری های زمینه ای می شود.3

یک جایگزین خوب برای تخم مرغ چیست؟

در اغلب موارد، شما با کودکانی هستید، که به تخم مرغ حساسیت دارند و از این رو ویتامین B1 مهم را در بدن خود ندارند.اگر فرزند شما یکی از آنها باشد، نیازی به ترس از کمبود ویتامین B1 نیست زیرا تخم بلدرچین جایگزین مناسبی می باشد. به دلیل وجود یک پروتئین به نام اوموموویید، تخم بلدرچین نه تنها احتمال آلرژی را محدود می کند، بلکه در عین حال به کودک شما کمک می کند تا نشانه هایی از هر گونه تشکیل آلرژی بالقوه در بدن را از بین ببرد.

عوارض جانبی استفاده بیش از حد از تخم بلدرچین

آلرژی به تخم بلدرچین

بعضی از کودکان ممکن است هم به بلدر چین هم به تخم مرغ آلرژی داشته باشند و یا ممکن است که واکنش های آلرژیک را بدتر کند که در چنین مواردی، بهتر است از مصرف تخم بلدرچین اجتناب کنید.

مصرف زیاد تخم بلدرچین مضر برای سیستم گوارشی

حضور ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها، مواد مغذی و غیره در تخم بلدرچین از بسیاری از مشکلات دستگاه گوارش کمک زیادی می کند. اما هنگامی که بیش از حد مصرف شود، ممکن است منجر به تعدادی از مشکلات انسداد روده، گاز معده ، نفخ شکم و غیره شود.2

پی نوشت:
1.www.jadidtarin.com
2.www.namnak.com
3.www.eig-shop.com

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد