خانه » همه » مذهبی » ازدواج سنت پیامبر

ازدواج سنت پیامبر


ازدواج سنت پیامبر

۱۳۹۲/۰۹/۲۶


۷۰۴ بازدید

ازدواج سنت پیامبران است چرا حضرت عیسی ع ازدواج نکرده است؟

از این که این مجموعه را امین و پاسخگوی سوالات خود می دانید موجب افتخار است . در پاسخ به این پرسش به توضیح زیر توجه کنید .
الف.علت ازدواج نکردن حضرت عیسی ع مهیا نبودن زمینه برای آن بوده است .
چون حضرت عیسى(ع) در تمام عمر شریف خود یکسره به کار دعوت و تبلیغ اشتغال داشت و براى انجام وظیفه خود از شهرى به شهرى مى رفت و دائما در سفر بود. او نه خانه اى اختیار کرد و نه جایگاهى براى زندگى؛ ازاین رو هیچ فرصتى براى ازدواج نیافت. گذشته از این که خلقت حضرت عیسى(ع) استثنایى بود. گفتنى است که آن حضرت هنوز هم زنده هستند و در زمان ظهور امام زمان(عج) ایشان نیز از یاران آن حضرت خواهندبود .
خلاصه کلام آن که شرایط ویژه آن زمان این اقتضا را داشت که حضرت عیسى(ع) دائما در حرکت باشند و خانه و زن و فرزند اختیار نکنند .
بنابراین مجرد بودن حضرت مسیح (ع) به هیج وجه اثبات نمی کند که ازدواج کردن ضد ارزش است و یا اینکه تجرد ارزش دارد و باعث پاکی انسان می شود و مانند آن .
برداشت علمای مسیحی از این حالت مسیح واقع گرایانه نیست، زیرا به دلیل قطعی عقل و نقل می دانیم که ازدواج سنت حسنه است و آدمی به تشکیل خانواده و همسر گزینی نیاز دارد .
همانگونه که از آموزه های اسلامی استفاده می شود قسمت بزرگی از پاکی و سلامت بدنی، روانی و ایمانی انسان در سایه ازدواج تامین می شود و تجرد می تواند در بسیاری از موارد برای انسان های معمولی خطر ناک باشد .
ب. در«مهر تابان» (یادنامه علاّمه طباطبایی ره) ص425 در این باره چنین آمده است :
« تلمیذ: آیا عدم ازدواج حضر مسیح دلیل بر نقصان نیست؟
علاّمه: دلیل بر نقصان نیست بلکه دلیلی بر روحانیّت و نورانیّت حضرت عیسی بوده است، چون با این نشأه أبداً تماس حاصل نکرد و ازدواج ننمود و سکنی و خانه نگرفت؛ یک موجودیّت خاصّی داشت .
ولی حضرت رسول اکرم جامعیّت داشتند، از آثار و خصائص این نشأه به نحو أوفی برآمدند؛ و بالأخصّ سنّت ازدواج از خصائص رسول الله است .
و مِن آیاته أن خلَقَ لکم من أنفسکم أزواجاً لتسکنوا إلیها و جعل بینکم مودّةً و رحمةً إنّ فی ذلک لآیاتٍ لقومٍ یتفکّرون (روم: 21 )»

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد