۱۳۹۲/۰۸/۲۷
–
۱۲۲ بازدید
کتاب “از فرات تا فرات” حاصل تلاش جمعی از نویسندگان مرکز تخصصی مهدویت است که پیوندهای دو قیام امام حسین(ع) و قیام حضرت مهدی(ع) را به تصویر کشیده اند.
اینک کتاب حاضر دفتر نخست از مجموعه ای است که در این رابطه نگارش یافته است.
نویسندگان این اثر آیت الله استادی با عنوان “بازخوانی جریان های فکری در دو نهضت عاشورا و انتظار”، سیدمحمد مهدی میرباقری با عنوان “سلوک با عاشورای حسین تا خیمه مهدوی”، حسین ایرانی با عنوان “عاشورا و انتظار در یک نگاه” و دیگر عناوین است.
کتاب “از فرات تا فرات” حاصل تلاش جمعی از نویسندگان مرکز تخصصی مهدویت است که پیوندهای دو قیام امام حسین(ع) و قیام حضرت مهدی(ع) را به تصویر کشیده اند.
اینک کتاب حاضر دفتر نخست از مجموعه ای است که در این رابطه نگارش یافته است.
نویسندگان این اثر آیت الله استادی با عنوان “بازخوانی جریان های فکری در دو نهضت عاشورا و انتظار”، سیدمحمد مهدی میرباقری با عنوان “سلوک با عاشورای حسین تا خیمه مهدوی”، حسین ایرانی با عنوان “عاشورا و انتظار در یک نگاه” و دیگر عناوین است.
مجموع گفتارهای این کتاب 9 عنوان است. از ویژگی های اثر، وجود پرسش و پاسخ نامه در پایان کتاب است که آن را به عنوان یک اثر ارزشمند برای برپایی مسابقات مناسب کرده است.
این اثر، مجموعه مقالات و تحلیل هایی است که توسط محققان حوزوی در همایشی که توسط مرکز تخصصی مهدویت در سال 1385 برگزار شد، نوشته شده است.
ارتباط عاشورا و مهدویت و انتظار و تاثیر فرهنگی این دو ایده بنیادین شیعی در ایجاد تحولات ساختاری و اساسی فکر بشری در این مقالات تشریح شده است. عاشورا و انتظار، بر مبنای فطری الهی بشر تحقق یافته و اهداف این دو قیام برای شکوفا ساختن استعدادهای فطری انسان هاست.
در ادامه یکی از مقالات این کتاب را می آوریم:
جایگاه جامعهُ آرمانی در چشم انداز عاشورا و انتظار نوشته حجت الاسلام سیدمحمدمهدی میرباقری
“جامعه آرمانی، مظهر ولایت حق: بی گمان مساُله ی مهدویت، ناظربه جامعه ای آرمانی است که همه پیامبران درتمامی ادیان وشرایع الهی، وعده ی آن رابه بشر داده اند. پس اگربخواهیم عصرظهور را در یک جمله خلاصه کنیم، می باید آن را “عصر تجلی عبودیت حق تعالی درگستره ی جهان” بخوانیم؛ زیرا امام زمان(ع)-عبدمطلق خدای متعال-عبادتش محورعبادت در همه ی هستی است درروایات شیعی آمده است که هنگام ظهورحضرت عالم به حیات طیبه میرسد؛ کفرونمادها برچیده می شود، حق همه جا را فرا می گیرد؛ این همان جامعۀ آرمانی است که درعصر امام زمان(عج)، همۀ پیامبران بدان وعده دادندو انسان در انتظارتحقق آن است.ناگفته نماند که ریشه وخاستگاه تمایل به این موعود، فطرت بشر است؛ زیراجامعۀ بشری برای آنکه بتوانداز مراحل شرک ومظاهران عبور کندو به مرحلۀ ظهور توحیدبرسد نیازمند انگیزه است که این انگیزه، درفطرت وی وجود دارد.
بایدتوجه داشت که دستگاه شیطان،همواره برهمان مفاهیمی دست می گذارد که نزد انسان ها ارزشمنداست دشمن نمی تواند باطل رابه مردم تحمیل کند، ازاین رو باطل رابا حق درمی آمیزد وبه مردم عرضه می کندبه طورمثال؛ به جای آزادی واقعی، آزادی بی بندوباری وبه جای عبودیت در توحید، عبودیت مشرکانه رابازسازی می کندو به مردم تحویل می دهد.
در هیچ جای تاریخ بشریت، تمام مکارم اخلاقی در برابرتمام رذایل اخلاقی ظهور پیدا نکرده است؛ بلکه در عاشوراست که ولایت حق در برابر ولایت شیطان قرار می گیرد تا در یک درگیری بزرگ حق و باطل از هم جدا شوند. از این روست که فرهنگ عاشورایی، زمینه ساز سیر تکاملی جامعۀ بشری به سوی جامعۀ توحید محور و عدالت گستر مهدوی است.”
شایان ذکر است، کتاب “از فرات تا فرات” توسط جمعی از پژوهشگران ازسوی مرکز تخصصی مهدویت منتشر شده است.
اینک کتاب حاضر دفتر نخست از مجموعه ای است که در این رابطه نگارش یافته است.
نویسندگان این اثر آیت الله استادی با عنوان “بازخوانی جریان های فکری در دو نهضت عاشورا و انتظار”، سیدمحمد مهدی میرباقری با عنوان “سلوک با عاشورای حسین تا خیمه مهدوی”، حسین ایرانی با عنوان “عاشورا و انتظار در یک نگاه” و دیگر عناوین است.
مجموع گفتارهای این کتاب 9 عنوان است. از ویژگی های اثر، وجود پرسش و پاسخ نامه در پایان کتاب است که آن را به عنوان یک اثر ارزشمند برای برپایی مسابقات مناسب کرده است.
این اثر، مجموعه مقالات و تحلیل هایی است که توسط محققان حوزوی در همایشی که توسط مرکز تخصصی مهدویت در سال 1385 برگزار شد، نوشته شده است.
ارتباط عاشورا و مهدویت و انتظار و تاثیر فرهنگی این دو ایده بنیادین شیعی در ایجاد تحولات ساختاری و اساسی فکر بشری در این مقالات تشریح شده است. عاشورا و انتظار، بر مبنای فطری الهی بشر تحقق یافته و اهداف این دو قیام برای شکوفا ساختن استعدادهای فطری انسان هاست.
در ادامه یکی از مقالات این کتاب را می آوریم:
جایگاه جامعهُ آرمانی در چشم انداز عاشورا و انتظار نوشته حجت الاسلام سیدمحمدمهدی میرباقری
“جامعه آرمانی، مظهر ولایت حق: بی گمان مساُله ی مهدویت، ناظربه جامعه ای آرمانی است که همه پیامبران درتمامی ادیان وشرایع الهی، وعده ی آن رابه بشر داده اند. پس اگربخواهیم عصرظهور را در یک جمله خلاصه کنیم، می باید آن را “عصر تجلی عبودیت حق تعالی درگستره ی جهان” بخوانیم؛ زیرا امام زمان(ع)-عبدمطلق خدای متعال-عبادتش محورعبادت در همه ی هستی است درروایات شیعی آمده است که هنگام ظهورحضرت عالم به حیات طیبه میرسد؛ کفرونمادها برچیده می شود، حق همه جا را فرا می گیرد؛ این همان جامعۀ آرمانی است که درعصر امام زمان(عج)، همۀ پیامبران بدان وعده دادندو انسان در انتظارتحقق آن است.ناگفته نماند که ریشه وخاستگاه تمایل به این موعود، فطرت بشر است؛ زیراجامعۀ بشری برای آنکه بتوانداز مراحل شرک ومظاهران عبور کندو به مرحلۀ ظهور توحیدبرسد نیازمند انگیزه است که این انگیزه، درفطرت وی وجود دارد.
بایدتوجه داشت که دستگاه شیطان،همواره برهمان مفاهیمی دست می گذارد که نزد انسان ها ارزشمنداست دشمن نمی تواند باطل رابه مردم تحمیل کند، ازاین رو باطل رابا حق درمی آمیزد وبه مردم عرضه می کندبه طورمثال؛ به جای آزادی واقعی، آزادی بی بندوباری وبه جای عبودیت در توحید، عبودیت مشرکانه رابازسازی می کندو به مردم تحویل می دهد.
در هیچ جای تاریخ بشریت، تمام مکارم اخلاقی در برابرتمام رذایل اخلاقی ظهور پیدا نکرده است؛ بلکه در عاشوراست که ولایت حق در برابر ولایت شیطان قرار می گیرد تا در یک درگیری بزرگ حق و باطل از هم جدا شوند. از این روست که فرهنگ عاشورایی، زمینه ساز سیر تکاملی جامعۀ بشری به سوی جامعۀ توحید محور و عدالت گستر مهدوی است.”
شایان ذکر است، کتاب “از فرات تا فرات” توسط جمعی از پژوهشگران ازسوی مرکز تخصصی مهدویت منتشر شده است.