۱۳۹۴/۱۱/۱۹
–
۱۵۰ بازدید
مگر گفته نمی شود که برای هر کاری باید شرایط آن را داشت از کجا بفهمم شرایط امر به معروف و نهی از منکر را دارم و واجب است که امر به معروف و نهی از منکر کنم؟
امام صادق(علیه السلام) می فرماید:
«صَاحِبُ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ یَحْتَاجُ إِلَی أَنْ یَکُونَ عَالِماً بِالْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ»[ مصباح الشریعة، ترجمه مصطفوى، متن، ص272.]؛ «آمر به معروف، در کار خود، به شناخت حلال و حرام نیازمند است».
احتمال تأثیر
امر به معروف و نهی از منکر از تکالیفی است که برای واجب شدن آن احتمال تأثیر کافی است و لازم نیست مکلّف علم قطعی به تأثیر داشتن پیدا کند. این تکلیف تنها زمانی ساقط می شود که ما یقین به بی فایده بودن امر و نهی داشته باشیم و چنین فرضی واقعا نادر می باشد. بنابراین بر هر مسلمان واجب است هرجا که احتمال تأثیری می دهد به نحو مقتضی عکس العمل نشان دهد و وسوسه شیطان، بهانه راحت طلبی و شانه خالی کردن از زیر بار نشود.
امام خمینی(رحمت الله علیه) می فرماید:
«وجوب امر به معروف و نهی از منکر با ظن به عدم تأثیر ساقط نمی شود هرچند این ظن و گمان قوی باشد. بنابراین با احتمال تأثیر – احتمالی که از نظر عقلا مورد اعتنا و توجه است – امر به معروف واجب می شود».[ تحریر الوسیله، ج1، ص467، مسئله 1.]
مقام معظم رهبری در این باره فرمودهاند:
«بعضی گفتهاند که باید احتمال تاثیر وجود داشته باشد، من میگویم احتمال تاثیر همه جا قطعی است مگر در نزد حکومتهای قلدر، قدرتمند و سلاطین. آنهایند که البته حرف حساب به گوششان فرو نمیرود و اثر نمیکند. اما برای مردم، حرف اثر دارد»[ سخنرانی معظم له در دانشگاه تهران 22/2/77.].
اصرار بر گناه
یکی دیگر از شرایط امر به معروف و نهی از منکر آن است که گناهکار قصد داشته باشد به کار غلط خود ادامه دهد و بر آن پافشاری داشته باشد اما اگر فرد گناهکار پس از عملِ خلافِ خود، تصمیم بر ترک آن گناه داشته باشد، نهی او لازم نیست.[ ر.ک: همان، ج1، ص470، مسئله 4.]
البته باید مراقب بود به واسطهی «امر و نهی» ضرر جانی یا آبرویی و یا مالی قابل توجهی به او یا یکی از نزدیکان و دوستانش متوجه نشود که در این صورت، در برخی موارد امر به معروف و نهی از منکر واجب نیست.[ مصطفی ادیب، پژوهشی فقهی پیرامون امر به معروف و نهی از منکر، تهران، انتشارات علاء، 1390ش، اول، ص132.]