این نام نامگذاریها طبق شیوه عرب با کوچکترین مناسبت انجام می گرفته است وجه تسمیه و نامگذاری برخی آنها به نحو و روش زیر است . بقره وجه تسمیه استعمال لفظ بقره و سخن گفتن درباره آن فقط در این سوره بوده است گرچه لفظ بقره در سوره انعام و لفظ بقرات در سوره یوسف آمده است ولی با آن تفصیل که در سوره بقره درباره آن سخن گفته شده در آنها مطلبی نیامده است .(2) آل عمران : لفظ «آل عمران» فقط دو بار در این سوره (آیه 33 و 35 آمده است و در جای دیگر قرآن نیست .(3) نساء : در هفده آیه از این سوره احکام نساء به تفصیل آمده است .(4) مائده : فقط در این سوره (آیه 112 و 114) لفظ «مائده» آمده است و در جای دیگر قرآن ذکر نشده است .(5) انعام : در شش آیه از این سوره بیش از سایر سوره ها درباره انعام سخن گفته شده است .(6) اعراف : فقط در این سوره (آیه 46 و 48) لفظ «اعراف » دوبار آمده است .
(7) انفال : فقط در این سوره (آیه 1) لفظ «انفال» دوبار آمده است .
8-برائت : درباره برائت از مشرکین سخن گفته شده است و در جای دیگر قرآن بدین صورت مطلبی نیامده است .
9-تنها سوره هایی است در قرآن که از حالات حضرت یونس سخن به میان آمده است .
10-هود : فقط در این سوره درباره حضرت هود سخن گفته شده است .
به طوری که ملاحظه شد در نامگذاری سوره ها مناسبتی وجود دارد ، البته عللی که در این نامگذاریها ذکر می شود هرگز وجه انحصاری ندارند (اطراد و انعکاس ندارد) ؛ زیرا در نامگذاری ، کوچکترین مناسب کافی است : «یکفی فی التسمیه ادنی مناسبه» (1)
منابع جهت مراجعه :
1-علوم قرآنی آیت الله معرفت.
2-تاریخ قرآن ، محمود رامیار.
3-علوم قرآنی ، آراسته .
منابع:
(1) تاریخ قرآن . آیت الله محمد هادی معرفت . ص 76.
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی
(7) انفال : فقط در این سوره (آیه 1) لفظ «انفال» دوبار آمده است .
8-برائت : درباره برائت از مشرکین سخن گفته شده است و در جای دیگر قرآن بدین صورت مطلبی نیامده است .
9-تنها سوره هایی است در قرآن که از حالات حضرت یونس سخن به میان آمده است .
10-هود : فقط در این سوره درباره حضرت هود سخن گفته شده است .
به طوری که ملاحظه شد در نامگذاری سوره ها مناسبتی وجود دارد ، البته عللی که در این نامگذاریها ذکر می شود هرگز وجه انحصاری ندارند (اطراد و انعکاس ندارد) ؛ زیرا در نامگذاری ، کوچکترین مناسب کافی است : «یکفی فی التسمیه ادنی مناسبه» (1)
منابع جهت مراجعه :
1-علوم قرآنی آیت الله معرفت.
2-تاریخ قرآن ، محمود رامیار.
3-علوم قرآنی ، آراسته .
منابع:
(1) تاریخ قرآن . آیت الله محمد هادی معرفت . ص 76.
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی