خانه » همه » مذهبی » استفاده از ضمیرهای غایب در نماز

استفاده از ضمیرهای غایب در نماز


استفاده از ضمیرهای غایب در نماز

۱۳۹۳/۰۸/۰۵


۴۵۲ بازدید

باسلام.چرا در نماز که ما باید خدا را مخاطب خود قرار دهیم به جز ایه های اخر سوره حمد در بقیه نماز از ضمیر غایب استفاده می کنیم؟

پرسشگر گرامی با سلام و سپاس از ارتباط شما با این مرکز1. در سوره حمد تا قبل از آیه « ایک نعبد و ایاک نستعین » بنده صفات و اوصاف و کمالات الهی را بیان می کند که طبیعه به شکل صیغه غایب است .
2. در آیه:(إِیَّاکَ نَعْبُدُ و ایاک نستعین ) ناگهان خداى سبحان مخاطب بنده قرار گرفته و از غیبت به خطاب التفات صورت گرفته است .
3. خداى تعالى در این سوره ابتدا به بنده خود یاد مى دهد که چگونه او را حمد گوید، و چگونه سزاوار است ادب عبودیت را در مقامى که مى خواهد اظهار عبودیت کند، رعایت کند و بنده او وقتى او را عبادت مى کند، او را بعنوان معبودى حاضر و روبرو عبادت کند، و همین باعث شده که در سوره مورد بحث در جمله (إِیَّاکَ نَعْبُدُ) ناگهان از سیاق غیبت به سیاق حضور و خطاب التفات شود، با اینکه تا کنون مى گفت حمد خدایى را که چنین و چنانست، ناگهان بگوید: (تو را مى پرستیم)، چون حق پرستش او این است که او را حاضر و روبرو بدانیم زیرا از ناحیه بنده، حق عبادت این است که خود را حاضر و روبروى خدا بداند، و آنى از اینکه دارد عبادت مى کند. غایب و غافل نشود .
ترجمه المیزان، ج 1، ص: 32

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد