خانه » همه » مذهبی » اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان در نشست «مدرنیته و معنویت»:

اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان در نشست «مدرنیته و معنویت»:


اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان در نشست «مدرنیته و معنویت»:

۱۳۹۲/۱۱/۲۸


۱۴۴ بازدید

اسقف اعظم خلیفه ارامنه تهران گفت: صحبت از مدرنیته و معنویت بدون در نظر گرفتن دین، مبهم و محمل خواهد بود. باید دین پشتوانه معنویت و معنویت نیز از تدین برخاسته باشد.

اسقف اعظم خلیفه ارامنه تهران گفت: صحبت از مدرنیته و معنویت بدون در نظر گرفتن دین، مبهم و محمل خواهد بود. باید دین پشتوانه معنویت و معنویت نیز از تدین برخاسته باشد.

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، «کلارا آموس»‌ مسئول ارتباطات و گفت‌وگوهای شورای جهانی کلیساها در نشست دینی مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها با شورای جهانی کلیساها که عصر امروز (شنبه 26 بهمن ماه) در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، گفت: 20 سال است که اولین تماس‌های ما در قالب مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها با جمهوری اسلامی ایران برقرار شده است و امروزه یکی از اعضای هیئت ما پرفسور «ژان کلود» نیز درگیر این گفت‌وگوها در سال‌های قبل هم بوده است.

وی با اشاره به دور هفتم این نشست دینی اظهار داشت: عدد 7 برای ما خیلی جالب است؛ در مسیحیت عدد 7 علامت امید مردم به خداوند برای صلح در آینده است لذا هفتمین گفت‌وگو در هفتمین روز هفته نشانه خوبی برای ما به شمار می‌رود.

* در گفت‌وگوهای بین ادیان به ارتباط رو در رو احتیاج داریم

مسئول ارتباطات و گفت‌وگوهای شورای جهانی کلیساها عنوان کرد: اجلاس‌های غیر رسمی میان مرکز گفت‌وگوی ادیان داشته‌ایم که از آقای حلمی رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان تشکر می‌کنم که ایشان در جلسه‌ای که در کره جنوبی برگزار شد شرکت کردند.

وی گفت: یکی از مواردی که شورای جهانی کلیساها قصد دارد در سال‌های آینده آن را ادامه دهد یک نوع «زیارت» برای صلح و عدالت است، واژه «زیارت» در اسلام و مسیحیت بسیار مهم است و ما به وضوح می‌خواهیم که در این «زیارت» بر فعالیت همیاران و همکاران ما و اصحاب دیگری از سایر ادیان تمرکز کنیم.

آموس، تصریح کرد:‌ منظور من از «زیارت» نوعی استعاره است تا کسانی که در ادیان سراسر جهان مشتاق هستند برای صلح و عدالت فعالیت کنند. همچنین تصور من این است که مرکز گفت‌وگوی ادیان ایران از شرکای ما در این مسیر خواهد بود.

مسئول ارتباطات و گفت‌وگوهای شورای جهانی کلیساها با بیان اینکه چند ماه دیگر در شورای جهانی کلیسا اجلاس بین دینی درباره تغییر اقلیم برگزار خواهیم کرد که تمام انسان‌های جهان را نیز تحت تأثیر خود خواهد گذشت، عنوان کرد: در هیئت ما دو نماینده از شورای جهانی کلیساها در کشور ایران عضو هستند همچنین نماینده همکاری مسیحیان و مسلمانان نیز در ایران حضور دارد و امیدوارم مسئله مدرنیته و معنویت، موضوع خوبی برای دین‌داران اعم از مسیحی و مسلمان باشد.

آموس گفت: اصلی که بنده به آن معتقدم این است که گفت‌وگوی بین ادیان به روابط رودرو و در کنار هم نیاز دارد و در نشست گفت‌وگوی ادیان در روز آینده تفاوت‌ها و تشابهات اسلام و مسیحیت را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

وی اظهار داشت: گفت‌وگوها باید ما را دل‌گرم و تقویت کند که در کنار هم به عنوان مسلمان و مسیحی برای مصلحت جوامع و رفاه و بهبود اوضاع جهان فعالیت کنیم.

* سازمان فرهنگ و ارتباطات، پنجره‌ای باز به سوی تمامی پیروان ادیان الهی است

در ادامه سیبوه سرکیسیان اسقف اعظم خلیفه ارامنه تهران و شمال ایران به سخنرانی پرداخت و گفت:‌ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در واقع پنجره‌های باز به سوی جهان و تمامی پیروان ادیان الهی است.

وی اظهار داشت: بدون شک جمع ما و انتخاب موضوع مدرنیته و معنویت برای این دو روز بسیار دقیق و خردمندانه بوده است چرا که جهان امروز با چالش‌های خطرناک و بزرگی روبه‌رو است که باید دست به دست هم داده و عمیقاً تفکر و تأمل کرده تا بر این چالش‌ها فائق آییم.

* صحبت از مدرنیته و معنویت بدون در نظر گرفتن دین، محمل است

اسقف اعظم خلیفه ارامنه تهران و شمال ایران تصریح کرد: صحبت از مدرنیته و معنویت بدون در نظر گرفتن دین، مبهم و محمل خواهد بود، باید دین پشتوانه معنویت باشد و معنویت نیز از تدین برخاسته است و به همین دلیل معنویت ما را به سمت پاکسازی اندیشه‌ها در زمینه اصلاح افکار سوق می‌دهد.

سیبوه سرکیسیان گفت: تعامل من با مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها وارد 24 سال خود شده است و از ابتدای تاریخ گفت‌وگو در این مرکز اولین برخوردی که با آیت‌الله تسخیری در ژانویه 1990 در ایران داشتم از همان ابتدا رابطه صمیمی و نزدیکی بین ما به عنوان دوست و اعضای جامعه خدا ایجاد شد و تلاش کردیم درک متقابل و با هم بودن را اشاعه دهیم و بسیار خرسندم که در این اجلاس شرکت کرده‌ام.

وی گفت: سال گذشته ما 5 دوره گفت‌وگو داشتیم و دوره ششم آن نیز در فروردین‌ماه سال آینده برگزار خواهد شد.

سیبوه سرکیسیان اظهار داشت: از صحبت‌‌های آقای یونسی به خاطر تشویق رابطه مرکز ایشان و اقلیت‌ها تشکر می‌کنم، مطمئناً آگاه هستید که روزنامه «الیک» نقش بسیار بزرگی در فرهنگ کشور ایفا کرده و یکی از قدیمی‌ترین روزنامه‌ها است که در سراسر جهان نه تنها در اختیار ایرانی‌ها بلکه در اختیار ارامنه نیز قرار می‌گیرد که به دو زبان فارسی و ارمنی است.

اسقف اعظم خلیفه ارامنه تهران و شمال ایران گفت: از خداوند می‌خواهم ما را متحول کرده و وارد زندگی مبتنی بر احترام متقابل کند.

منبع: خبرگزاری فارس

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد