طلسمات

خانه » همه » مذهبی » اسلام انقلابی چه جایگاهی در آموزه های مهدوی دارد؟

اسلام انقلابی چه جایگاهی در آموزه های مهدوی دارد؟


اسلام انقلابی چه جایگاهی در آموزه های مهدوی دارد؟

۱۳۹۵/۰۲/۱۷


۹۳ بازدید

اسلام انقلابی در آموزه های مهدوی

یادداشت اختصاصی : سایت پرسمان

دکتر رحیم کارگر

اسلام انقلابی چه جایگاهی در آموزه های مهدوی دارد؟

اسلام انقلابی در آموزه های مهدوی

یادداشت اختصاصی : سایت پرسمان

دکتر رحیم کارگر

اسلام انقلابی چه جایگاهی در آموزه های مهدوی دارد؟

قیام و ظهور امام زمان (عج)، تداوم بعثت نبوی و حکومت عدل علوی و نهضت مقدس حسینی است و دو هدف اساسی و مهم دارد: 1. نجات بشریت از چنگال ظلم و ستم و بی عدالتی و جنگ و نابودی ستمگران و اشرار و طاغوتی های عالم؛ 2. رشد و تکامل فکری و اخلاقی بشر و رساندن آنها به قله تقرب و عبودیت . رسیدن به این دو هدف به سادگی و آسانی میسر نمی شود و نیاز به اسباب و عوامل و برنامه های جدی و قاطعی دارد. در واقع برای رسیدن به این اهداف و آرمان های والا، موانع و چالش های زیادی فراروی امام زمان هست و این اسلام انقلابی است که راهگشای آن حضرت برای رسیدن به مقصد نهایی می باشد؛ نه یک اسلام ضعیف و محافظه کارانه و التقاطی که امروزه عده ای سخت شیفته و منادی آن هستند!!

اسلام انقلابی در آموزه های مهدوی به معنای عدم سازش و تسلیم و همراهی با ظالمان و ستمکاران وافسادگران و مبارزه قاطع با جریان جاهلیت و باطل و الحاد جهانی است . حضرت مهدی انقلابی بزرگ ، گسترده، قاطع و حق طلبانه را رهبری می‌کند و در مدتی کوتاه بر همه کفر و گمراهی چیره می‌شود و سپاهیان شیطان را نابود می‌کند و این درسی است برای همه حق طلبان و عدالت خواهان عالم. امام کاظم فرمود: «…‌‌الثانی عشرمنا یسهِّلُ الله له کل عسیر…‌‌و یبیر به کل جبّار عنید و یهلک علی یده کل شیطان مرید»؛ «خداوند برای دوازدهمین [امام] از خاندان ما، هر دشواری را آسان می‌سازد…‌‌به دست او هر جبّار سرسختی نابود می‌شود و هر شیطان سرکشی هلاک می‌گردد». (کمال الدین، ج2، ص 369؛ بحارالانوار، ج51، ص 150، ج3.)

امام هادی نیز می‌فرماید: «یحق الله به الحق و یزهق الباطل و هو مهدیکم المنتظر»؛ «خداوند به دست او حق را استوار و پیروز و باطل را نابود می‌کند و او مهدی منتظر شما است». (احتجاج طبرسی، ج2، ص 60؛ بحار الانوار، ج37، ص 209.)

امام باقر دربارة آیة الذین ان مکنّاهم فی الارض اقاموا الصلاة…‌ فرمود: «این برای آل محمد و مهدی و اصحاب او است، خداوند متعال مشرق‌ها و مغرب‌های زمین را به تصرف آنها درآورده و دین را آشکار می‌سازد. خداوند به وسیله او و یارانش بدعت‌ها و باطل را از بین می‌برد؛ همچنان که سفیهان، حق را میرانده باشند (یمیت الله عزوجل به و باصحابه البدع و الباطل کما امات السفهة الحق)؛ تا جایی که اثری از ظلم دیده نشود و امر به معروف و نهی از منکر خواهند نمود». ( تأویل الآیات الظاهرة ؛ ص 343؛ المحجة فی ما نزل فی القائم الحجه، ص 254.)

در روایات دیگر نیز به این قاطعیت و انقلابی گری امام زمان اشاره دقیقی شده است :«یظهرالله الحق بهم و یخمد الباطل بأسیافهم…‌»؛ «خداوند حق را به دست آنان ظاهر می‌کند و باطل را با شمشیرهایشان نابود می‌سازد». (امالی طوسی، ص 352؛ کشف الغمة، ج1، ص 399.)

امام باقر نیز می‌فرماید: «…‌‌اذا قام القائم ذهبت دولة الباطل»؛ «هنگامی که قائم قیام کند، هر دولت باطلی از بین می‌رود» (تفسیر قمی ج2، ص 425؛ المحجة فی ما نزل. .، ص 429.) و «…‌‌القائم منّا اهل البیت اذاقام غلبت دولتـُهُ الباطل» ؛ «قائم ما اهل بیت، هرگاه به پاخیزد، دولت او بر باطل غالب می‌شود».( کافی، ج8، ص 287، ص 209. )

در تفسیر علی بن ابراهیم در رابطه با آیه نصر من الله و فتح قریب آمده است: «…‌‌یعنی فی الدنیا، فتح القائم» ؛ «یعنی در دنیا با فتح و پیروزی حضرت قائم». (تفسیر قمی، ج2، ص 366.) در نهایت در روایتی آمده است: «یذهب الشرّ و یبقی الخیر»؛ «[در عصر مهدی]، شرّ از جهان رخت بر می‌بندد و تنها خیر باقی می‌ماند».( منتخب الاثر، ص 472؛ الزام الناصب، ص 228.)

انقلاب مهدوی نه تنها نهضتی برای گسترش عدل و داد و قسط است؛ بلکه برای ریشه کن کردن ظلم و ستم و فساد جهانی نیز می باشد . «عدالت» تنها در سایه اسلام انقلابی امام مهدی، معنا و بروز پیدا می‌کند و این آرمان همیشگی و ماندگار تمامی پیامبران و یکتاپرستان و همة مردم، به دست او، محقق می‌شود. این ندای جاودانه رسول رحمت است که فرمود: «المهدی…‌‌یملأ الارض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً»؛ «مهدی زمین را آکنده از عدل و قسط می‌کند؛ همان گونه که با جور و ستم پر شده باشد». (کافی، ج1، ص 338؛ الاحتجاج، ج2، ص 449.) امام مهدی نیز به پا خواهد خاست؛ چون ظلم، فساد، تباهی و فسق و فجور حکومت‌ها و گروه‌های تأثیرگذار جامعه، از حد و نهایت خود گذشته و بشر در گردابی از بیدادگری‌ها، تبعیض‌ها، انحرافات و…‌‌غرق می‌شود. نجات بشر، در گرو رفع موانع و بن بست‌ها است و این با نابودی اشکال مختلف فسق و فجور و جور در سایه اسلام انقلابی امکان پذیر است.

امیرمؤمنان علی (ع) می‌فرماید: «…‌‌لیعزلنّ عنکم امراء الجور و لیطهرّن الارض من کل غاش…‌» ؛ «به طور حتم او [مهدی] فرمان روایان ظالم و جائر را برکنار می‌کند و زمین را از گمراه‌کنندگان و خدعه کاران پاک می‌گرداند». (بحارالانوار، ج51، ص120.)

رسول خدا فرمود: «فیظهر علی کل جبّار و ابن جبّار و یظهر من العدل ما یتمنّی له الاحیاء امواتهم…‌»؛ «بر هر ستمگر و فرزند ستمگری چیره می‌شود و عدالتی را گسترش می‌دهد که زندگان آرزو می‌کنند مردگان زنده شوند و این عدالت را ببینند…‌». (العرف الوردی، ج2، ص 61؛ البرهان، ص 117.)

همچنین آمده است: «اذا قام حکم بالعدل و ارتفع فی أیامه الجور و اَمِنَت به السبل…‌» ؛ «چون قیام کند، به عدالت داوری می‌کند و در زمان او جور و ستم ریشه کن می‌شود و راه‌ها امن می‌گردد» (. ارشاد مفید، ج2، ص 384؛ کشف الغمه، ج2، ص 465)

و نیز: «یطهر الله به الارض من کل جور و یقدّسها من کل ظلم» ؛ «خداوند به وسیله مهدی، زمین را از هر جور و تجاوزی پاک و از هر ستمی خالی می‌کند».( کمال الدین، ج2، ص 371؛ کشف الغمه، ج2، ص 524.) و در روایتی از قول خداوند متعال نقل شده است: «لیطهّر الأرض من اعدائی و اورثها اولیائی»؛ «زمین را از دشمنان من پاک و میراث دوستانم می‌کند». (امالی صدوق، ص 632، ج4؛ بحارالانوار، ج51، ص 66524.)

یکی از وجوه ممتاز و بارز اسلام انقلاب در عصر ظهور هدایت و ارشاد کامل بشر به سوی راه درست و مستقیم الهی (توحید و اسلام و ایمان) است و این منافاتی با در هم کوبیدن جریان باطل و فساد جهانی ندارد. امام زمان از شیوه‌ها و راه‌های مختلف به هدایت و راهنمایی بشر می‌پردازد و ضمن ارائه راه نور و ایمان، بر بصیرت، عقلانیت و معنویت انسان می‌افزاید. هدایت‌گری امام ، ادامه راه پیامبران الهی و امامان معصوم و شامل تمامی انسان‌های روی زمین ـ چه نیک و چه بد ـ است. در واقع نجات و سعادت بشر و رهنمونی او به قله کمال و تعالی (عبودیت و یکتاپرستی)، به دست او محقق خواهد شد و این با وجود اسلام التقاطی و محافظه کارانه و یا اسلام امریکایی امکان پذیر نیست !! به همین جهت ویژگی بارز اسلام انقلابی در عصر ظهور ، انقلاب فرهنگی و اخلاقی است . در روایتی آمده است: «یشیر بالتقی و یعمل بالهدی…‌»؛ «[مهدی] باتقوا گام می‌سپارد و براساس هدایت رفتار می‌کند…‌».( بحارالانوار، ج52، ص 269، ح 158.)

پیامبر اکرم می‌فرماید: «یقیم الناس علی ملّتی و شریعتی و یدعوهم الی کتاب ربّی» ؛ «مردم را به دین و آیین من وادار می‌کند و به قرآن دعوتشان می‌نماید»( کمال الدین، ج2، ص 411، ج6؛ اثبات الهداة، ج7، ص52.)

و نیز: «یملأ الارض عدلاً و قسطاً و نوراً و برهاناً یدین له عرض البلاد و طولها لایبقی کافر الاآمن و لاطالح الاصلح» ؛ «[مهدی]، زمین را از عدل و داد و برهان و دانش و نور (هدایت) آکنده می‌سازد تا آنجا که سراسر گیتی به وی ایمان آورده و کافران مسلمان می‌شوند و فاسقان صالح می‌گردند». (احتجاج طبرسی، ج2، ص 291؛ بحارالانوار، ج52، ص 281، ح6.)

همچنین : «یدعو الناس الی کتاب الله و سنّة نبیه و الولایة لعلی بن ابی طالب…‌»؛ «او مردم را به سوی کتاب خدا، سنت پیامبر و ولایت علی بن ابی طالب دعوت می‌کند». (تفسیر عیاشی، ج2، ص 57، ح49، بحارالانوار، ج52، ص 342.)

این اسلام انقلابی در بعد جهانی و درباره همه افراد و مکاتب و ادیان خواهد بود و «هنگامی که [قائم] خروج می‌کند، اسلام را بر یهود، مسیحیان، صابئین، بی‌دینان، مرتدان و کافران در شرق و غرب زمین عرضه می‌دارد. پس اگر کسی با علاقه اسلام آورد، او را به نماز و زکات و آنچه در اسلام هست و خداوند آن را واجب کرده، امر می‌کند…‌‌اما اگر مسلمان نشد، گردن او را می‌زند تا اینکه در دنیا کسی نباشد که خدا را به وحدانیت نشناسد». (تفسیر عیاشی، ج1، ص 183؛ بحارالانوار، ج52، ص 340، ج90.)

در واقع تا زمانی که اسلام انقلابی در جامعه حاکم نشود و در مردم انقلاب اخلاقی و رفتاری و دگرگونی‌های فکری و روحی اتفاق نیفتد؛ هیچ ناهنجاری و فسادی از بین نخواهد رفت و هیچ موعظه و ارشادی فایده بخش نخواهد بود. به همین جهت امام زمان ابتدا به رشد فکری و اخلاقی و تربیت نفوس می‌پردازد و جامعه و روان‌های مرده را زنده می‌کند؛ آن گاه است که این جامعه زنده و تربیت شده، خود به سمت نیکی‌ها، فضایل، عدالت، تقوا و…‌‌حرکت می‌کند. به همین جهت در روایتی آمده است: «…‌‌یصلح امة بعد فسادها» ؛ «این امت را پس از آنکه تباه و فاسد شده اند، اصلاح می‌کند». (کشف الغمه، ج2، ص 473).

در تفسیر آیة ان الله یحیی الارض بعد موتها نیز آمده است: «…‌‌یعنی یصلح الارض بقائم آل محمد بعد موتها یعنی من بعد جور اهل هلکتها (مملکتها)…‌»؛ «یعنی زمین را به قائم آل محمد اصلاح می‌فرماید «پس از مردن آن»؛ یعنی، پس از جور و ستم اهل مملکت آن…‌». (کتاب الغیبه، ص 110؛ المحجة فی مانزل. .، ص 377)

در کتاب‌های روایی اهل سنت نیز آمده است: «یصلح الله تعالی به کل ما افسد قبله»؛ «خداوند [به وسیله مهدی]، تمامی چیزهایی که پیش‌تر فاسد شده اند، اصلاح می‌کند».( البرهان فی علامات مهدی آخرالزمان، ص 132.)

از طرفی امام مهدی بزرگ‌ترین احیاگر آموزه‌های دینی و مبلغ تعالیم راستین دین الهی خواهد بود. این احیاگری به حدی خواهد بود که بسیاری از گفتارها و برنامه‌های آن حضرت، نو و جدید به نظر خواهد آمد. در روایتی آمده است: «اذ اقام القائم جاء بامر جدید کما دعا رسول الله، فی بدو الاسلام الی امر جدید» ؛ «هنگامی که قائم قیام می‌کند امری جدید می‌آورد؛ چنان که رسول خدا در آغاز اسلام به امری جدید دعوت کرد». (ارشاد مفید، ج2، ص 384؛ کشف الغمه، ج2، ص 465.) یعنی اسلام واقعی و انقلابی به دست ان حضرت در جامعه احیا شده و ریشه هر نوع التقاط و انحراف و انحطاط برچیده خواهد شد! این همان تداوم بعثت نبوی و انقلاب بزرگی است در امتداد تاریخ : «یصنع کما صنع رسول الله یهدم ما کان قبله کما هدم رسول الله امر الجاهلیة و یستأنف الإسلام جدیداً»؛ «[مهدی] بر طبق شیوه رسول خدا رفتار می‌کند و آنچه از نشانه‌های گذشته باشد، از میان می‌برد؛ همان گونه که پیامبر نشانه‌های جاهلیت را از بین برد. پس از ریشه کن ساختن بدعت‌ها، اسلام را از نو پیاده و اجرا می‌کند».( الغیبة نعمانی، ص 230، ج13؛ بحارالانوار، ج52، ص 352، ج108) .

جامعه ای که در صدد قرار گرفتن در مسیر جامعه آرمانی مهدوی و همراهی و نصرت و یاری انقلاب مهدوی است ، باید الگو و نقشه راه خود را نیز از آن اتخاذ کند و هر نوع رفتار و برنامه و سیاست و شعاری برخلاف آن ، محتوم به شکست و انحراف و فروپاشی است ؛ چون همه رویدادها و روندهای جهانی در جهت حاکمیت صالحان و انقلاب جهانی پیش می رود و سعادتمند ملتی است که خود را با آن همراه و هم سنخ سازد! اسلامی که در عصر ظهور ، رکن اصلی پیشرفت و پیروزی است ، همان اسلام انقلابی است که ریشه هر نوع انحطاط و افساد و طغیان را بر می کند و خط بطلانی بر هر نوع سازش کاری و تسلیم و اشرافی گری و انحراف و لا ابالی گری و بی بند و باری است !!

امروزه در عصری قرار داریم که مفاهیم اساسی دینی و بشری دستخوش تحریف و بازی و التقاط شده و حد و اندازه ای هم ندارد و هر روز به بهانه ای سر از گریبان شخصی یا گروهی یا نهادی در می آید ! نگارنده به عنوان کسی که سالیان متمادی است در آموزه های مهدوی مطالعه و پژوهش کرده و آن را به عنوان تراز و معیاری برای صحت و سقم دیدگاه ها و نظریه ها و افکار و آرا می داند ، هر نوع دیدگاه و شعار و بحثی را با آموزه های مهدوی تطبیق داده و بر اساس آن به تجزیه و تحلیل می پردازد و این بهترین و مطمئن ترین راه برای این است که دچار اشتباه و اعوجاج و سوء برداشت نشود !

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد