۱۳۹۲/۰۳/۰۹
–
۶۱۲ بازدید
پاسخ:با سلام. هیچ یک از جنگهای پیامبر جنبه خشونت طلبی و بی رحمی و تهاجم نداشت بلکه یا به سبب فتنه و نقض عهد طرف مقابل بود،مانند جنگ با بنی قنیقاع در مدینه و جنگ با مشرکان درفتح مکه که به سبب نقض عهد قریش در صلح حدیبیه روی داد یا برای جلوگیری از تجاوز بود مانند جنگ احد و خندق و یا قصاص و مقابله به مثل و یا به سبب محاصره اقتصادی بود، مثل جنگ بدر و یا پیشگیری از تجاوز و فتنه بود مانند : تجاوزهای پراکنده عمال روم و امپراطوری روم و هم چنین ایران وعوامل آنان در سر حدات و جنگ تبوک . حتی رومیان سفیر پیامبر را کشتند.
«جورح سیل» انگلیسی می گوید : « آن ها که می پندارند شریعت اسلام با زور شمشیر پیش رفته است ، خیانت و خدعه بزرگی مرتکب شده اند .» آرنولد نیز می گوید : « پیروزی اسلام عمدتاً بدون شمشیر بود و جز در موارد کمی متوسل به شمشیر می شد. »
رفتار اخلاقی و عاطفی پیامبر رحمت در جنگ با دشمنان کینه توز بسیار عجیب است از جمله این که در جنگ حنین نه فقط اکثریت را بخشید و اموال و اسیرانشان را برگرداند بلکه مالک بن عوف رهبر هوازن را نیز عفو کرد و صد شتر به او داد و بعد از این که مالک اسلام آورد پیامبر او را به رهبری مسلمانان هوازن و بنی سعد که به نوشته ابی هاشم شش هزار نفر بودند گمارد و بنی سعد را بخشید.
نیز در فتح مکه دشمنان دیرینه و کینه توز پیامبر که اسیر شده بودند، برخی از مسلمانان مانند سعد بن عباده فریاد الیوم یوم الملحمه(امروز روز انتقام است) سر دادند. حضرت فرمود: بگویید: الیوم یوم المرحمه(امروز روز رحمت است) و در برابر چشمان وحشت زده مردم مکه و سران جنگ افروز آن فرمود: بروید همه شما آزاد هستید.
در جنگ خیبر وقتی به او پیشنهاد شد که راه آب را به قلعه یهودیان ببندد یا آب مشروب آنان را مسموم کند، به شدت مخالفت نمود و ایجاد مسمومیت در شهر دشمنان و به طور کلی در همه جا را نهی کرد.
به هنگام محاصره خیبر توسط مسلمان شخصی به نام «اسود راعی» که وظیفه چراندن گوسفندان یهودیان خیبر را بر عهده داشت با گله گوسفندان به مسلمانان پناهنده شد اما پیامبر فرمود گوسفندان امانت یهود پیش شما است هر چند در حال جنگیم ولی باید آنها رابرگردانی. این در حالی بود که مسلمانان به دلیل دوری از خانه و کاشانه خود به شدت به گوشت و شیر گوسفندان نیازمند بودند و بسیاری از آنان در حال گرسنگی به سر میبردند. آیا چنین رویهای را در هیچ یک از جنگهای حال حاضر یا عهد قدیم مشاهده نمودهاید؟
در جنگ خندق نیز پس از مرگ «عمروبن عبدود» به دست علی (ع) «نوفل ابن عبدالله» سردار دیگر مشرکان به خندق پرت شد و ابوسفیان از ترس تلافی پیامبر (ص) و مثله شدن جسد او به جای جسد حمزه مبلغ ده هزار دینار یا درهم برایش فرستاد تا جسد او را برگرداند، اما پیامبر هم پول و هم جسد را برگرداند و فرمود: ما پول مرده نمی خوریم.
وقتی در جنگ احد دندان رسول خدا شکسته شد و جراحات متعددی بر پیکر نازنین حضرت وارد شد به ایشان گفتند: دشمنان را لعن کن. حضرت فرمود : «انی لم ابعث لعاناً ولکن بعثت داعیا و رحمهً ؛ من به عنوان بدگو و نفرین کننده مبعوث نشده ام بلکه مبعوث شدهام تا هدایت گر و صاحب رحمت باشم» سپس دست به آسمان بلند کرد و گفت : خدایا! این قوم را هدایت کن زیرا که کوته نظر و نادانند .
از این گونه وقایع که دال بر عطوفت و مهربانی و منطق دین مبین اسلام است در تاریخ اسلام بی شمار است .[1]
اما رفتار خلفای اهلسنت در حمله به مناطق گوناگون را هرگز نباید از چشم اسلام دید و عنوان اسلامی بر آنها نهاد. بزرگترین دلیل بر اشکال داشتن این حرکت آنان، عدم حضور امیرمومنان علیبن ابیطالب در جنگهای عصر خلفای سهگانه اهلسنت است (به گونهای که ایشان حتی در یکی از جنگهای آنان شرکت نکرد).
با این همه ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که برخلاف تصور شما سایر ادیان الهی که رهبر آن موفق به ایجاد دولت شده است برای دعوت دیگران به یکتا پرستی به مبارزه و جنگ با طاغوت زمان خویش برخواستهاند و این مسئله تنها از خصوصیات دین اسلام نیست. به عنوان مثال میتوانید به زندگی پیامبرانی چون: داود، سلیمان، موسی و … مراجعه فرمایید.
——————————————————————————–