خانه » همه » مذهبی » اسلام چیست؟

اسلام چیست؟

در جواب این که اسلام چیست؟ اگر منظور شناخت دین اسلام باشد باید گفت که بهترین راه برای شناخت کامل دین اسلام مراجعه دقیق به قرآن و سنت واقعی پیامبر صلی الله علیه و آله است. با توجه به این که آموزه های دین اسلام بسیار وسیع است و در اینجا مجال توضیح و تببین همه آنها نیست چند منبع مفید برای مطالعه معرفی می کنیم که می توانند زمینه خوبی برای شروع شناخت اسلام باشد و سپس در ادامه بطور مختصر برخی از کلیات اسلام را مطرح می کنیم تا دور نمایی از اسلام را در ذهن ترسیم کنیم. البته بازهم تاکید می کنیم مواردی که در اینجا ذکر میشود کل آموزهای اسلام نیست فقط برخی امور کلی ذکر می گردد. الف – منابعی جهت مطالعه: 1 – اسلام چیست؟، آیت الله شیرازی2- آموزش دین یا تعالیم اسلام, علامه طباطبائی 3- آموزش اصول عقاید, آیت الله مصباح (مدظله)4- آموزش عقاید برای جوانان، آیت الله مکارم(دامت برکاته)5- سیمای عقاید شیعه، آیت الله جعفر سبحانی (دامت برکاته)6- شیعه در اسلام, علامه طباطبائی(ره)7- آثار شهید مطهری (ره)
ب- کلیاتی از دین اسلام:
1- تعریف کلمه اسلام:
اسلام در لغت به معناى تسلیم و گردن نهادن است و قرآن کریم دینى را که به سوى آن دعوت مى کند از این روى اسلام نامیده که برنامه کلى آن تسلیم شدن انسان است به خداى جهان و جهانیان (6) که در اثر این تسلیم پرستش نکند جز خداى یگانه را و طاعت نکند جز فرمان او را؛ چنانکه قرآن کریم خبر مى دهد اولین کسى که این دین را «اسلام» و پیروان آن را «مسلمان » نامید، حضرت ابراهیم – علیه السلام – بود (شیعه در اسلام , علامه طباطبائی، مقدمه)
2- دین اسلام و کتاب آسمانى آن:
دین اسلام دینى است جهانى و همیشگى و یک سلسله امور اعتقادى و مقررات اخلاقى و عملى است که بکار بستن آنها سعادت و نیکبختى انسان را در دنیا و آخرت تأمین مى کند. مقررات دین اسلام که از جانب آفریدگار جهان فرستاده شده طورى است که هر فردى از افراد بشر و هر جامعه اى از جامعه‌ هاى انسانى که آنها را بکار بندد بهترین شرائط زندگى و مترقى‌ ترین کمال انسانى برایش فراهم خواهد شد. دین اسلام آثار نیکوى خود را بطور مساوى بهمه کس و هر جامعه ‌اى مى‌ بخشد و بزرگ و کوچک، دانا و نادان، مرد و زن، سفید پوست و سیاهپوست؛ شرقى و غربى بدون تفاوت مى‌ توانند از فوائد و مزایاى این آئین پاک برخوردار شوند و نیازمندى ‌هاى خود را بنحو احسن و اکمل رفع نمایند، زیرا دین اسلام معارف و مقررات خود را روى پایه آفرینش گذاشته و نیازمندى‌هاى انسان را منظور داشته برفع آنها مى‌ پردازد و فطرت و ساختمان انسان نیز در همه افراد مختلف و نژادهاى متفاوت و زمانها یکسان است زیرا بدیهى است که جامعه انسانى از خاور گرفته تا باختر یک خانواده نوعى است یعنى همه از نوع انسانند و بزرگ و کوچک، مرد، زن و دانا و نادان؛ سفید پوست و سیاه پوست – آن اعضاء و افراد این خانواده هستند و در اصول و ارکان ساختمان انسانى شریکند و نیازمندى‌ هاى افراد مختلف و نژادهاى متفاوت؛ مشابه است و آیندگان بشر نیز فرزندان و زادگان همین خانواده‌ اند و قطعاً وارث حوائج و نیازمندى‌ هاى اینان مى‌ باشند. اسلام آئینى است که برفع نیازمندى ‌هاى واقعى و فطرى انسان مى‌ پردازد و براى همه کافى و براى همیشه زنده خواهد بود. بهمین سبب خداى متعال اسلام را دین فطرى مى‌ نامد و مردم را بزنده نگاهداشتن فطرت انسانى دعوت مى نماید و بزرگان دین فرموده ‌اند: اسلام دینى است آسان که بانسان سخت گیرى نمى ‌کند. خداى متعال با اینکه دین اسلام را روى اساس فطرت بنا نهاده است و در نتیجه، کلیات آن براى همگان قابل فهم و ادراک مى ‌باشد، ریشه‌ ها و پایه ‌هاى اصلى معارف و مقررات آنرا در کتاب آسمانى به پیغمبر گرامى خود حضرت محمد (صلى الله علیه و آله و سلم) نازل و بیان فرموده است و آن کتاب آسمانى قرآن کریم مى‌ باشد. آئین مقدس اسلام آخرین دین آسمانى است و بهمین جهت کاملترین ادیان مى‌ باشد. با آمدن این دین ادیان قبلى منسوخ شده است زیرا با وجود کامل نیازى بناقص نمى ‌باشد. دین مقدس اسلام بوسیله پیامبر گرامى ما حضرت محمد بن عبدالله (صلى الله علیه و آله و سلم) براى بشر فرستاده شده است. این در رستگارى و سعادت هنگامى بروى جهانیان گشوده شد که جامعه ‌هاى انسانى دوره ‌هاى خامى و ناتوانى فکرى خود را گذرانیده و براى بدست آوردن کمال انسانیت آماده شده و شایستگى دریافت معارف و مطالب عالى و بلند پایه الهى و بکار بستن آنها را بدست آورده بودند. از این رو اسلام حقایق و معارفى را که در خور فهم انسان واقع بین است و نیز اخلاق پسندیده‌اى را که امتیاز انسان بآنست و دستورهائى را که به همه کارهاى زندگى فردى و اجتماعى انسان سر و سامان مى ‌دهد براى بشر آورده و او را بعملى ساختن آنها توصیه مى ‌کند. ( اموزش دین یا تعالیم اسلامی، علامه طباطبائی، منبع الکترونیکی)

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد