خانه » همه » سلامت »  اشکال دارویی موجود در بازار

 اشکال دارویی موجود در بازار

توپیرامات چیست؟

توپیرامات یکی از داروهای پرمصرف از گروه داروهای ضد صرع می باشد که به تنهایی یا همراه با داروهای دیگر در کنترل حملات تشنجی صرع در بزرگسالان و کودکان بکار می رود.تشنج یک حمله ی عصبی ناشی از اختلال در فعالیت الکتریکی مغز می باشد. توپیرامات با کاهش جریان الکتریکی غیر طبیعی سلول های مغزی به کنترل این حملات کمک می نماید.

3359fab3 e2ea 4f32 9e1a d6b02183b658 -  اشکال دارویی موجود در بازار

توپیرامات یکی از داروهای پر مصرف از گروه داروهای ضد صرع می‌باشد که به تنهایی یا همراه با داروهای دیگر در کنترل حملات تشنجی صرع در بزرگسالان و کودکان بکار می‌رود. همچنین این دارو می‌تواند مانع از ایجاد سردردهای میگرنی در بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال شود. تشنج یک حملۀ عصبی ناشی از اختلال در فعالیت الکتریکی مغز می‌باشد. توپیرامات با کاهش جریان الکتریکی غیرطبیعی سلول‌های مغزی به کنترل این حملات کمک می‌نماید. مکانیسم توپیرامات در جلوگیری از میگرن هنوز مشخص نیست اما می‌توان گفت که این دارو، سلول‌های عصبی پرکار مغز که منجر به حملات میگرنی می‌شوند را آرام می‌کند.

دوز و مقدار داروی توپیرامات، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید و از کم یا زیاد کردن آن خودداری نمایید.

 اشکال دارویی موجود در بازار

قرص 100 میلیگرمی
قرص 25 میلیگرمی
قرص 50 میلیگرمی

عوارض جانبی توپیرامات

عوارض جانبی بخشی از هویت هر دارویی است، اما اگر پزشک دارویی را برای شما تجویز می‌کند بی‌شک اثرات آن بیشتر از عوارض آن است. عوارض جانبی توپیرامات به شرح زیرند:
درد قفسه سینه، خشکی دهان، یبوست، گیجی، خستگی مفرط، پادرد، سرگیجه، افسردگی، اسهال، ضعف عمومی بدن، اضطراب، بی‌اشتهایی، خواب آلودگی،

تداخل دارویی توپیرامات

2121(1) -  اشکال دارویی موجود در بازار

تداخل دارویی مسئله بسیار مهمی است که در مصرف هر دارو و مکملی باید در نظر گرفته شود، در غیراینصورت به بدن آسیب وارد می‌شود و در موارد حاد خطر مرگ وجود دارد. تداخل دارویی توپیرامات به شرح زیر است:

پروپرانولول، گلوتازون، آمی تریپیتیلین، ارگوتامین سی، بروماید، پرومتازین، تریپل انامین، تریپرولیدین، تروسپیوم، دینوژست، برم فنیرامین، فلاووکسات، مینزولات، مولیندون، مکلیزین، اسناپین، سولیفناسین، متازولامید، سیکلیزین، سدیم اکسی بات، ونلافاکسین، سیکلومین، لوراتادین. این لیست شامل تمامی تداخلات دارویی این دارو نیست، بنابراین قبل از مصرف این دارو با پزشک و یا دارو ساز مشورت کنید.
 

نحوه ی مصرف توپیرامات

– دارو را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید . مصرف این دارو باتوجه به وضعیت و نوع مشکل شما متفاوت می باشد.

-از آنجا که این دارو بر روی سیستم عصبی تاثیر دارد،مصرف آن باید به صورت مداوم و تحت نظر پزشک باشد.اگرچه ممکن است در چند هفته ی ابتدایی درمان احساس بهبودی در شما ایجاد نشود،با این حال درمان خودرا ادامه دهید و طبق برنامه ی منظم به پزشک خود مراجعه کنید و همچنین برای بهبود روند درمان کلیه ی مشکلات و مسائل خودرا از پزشک یا داروساز خود سوال بفرمایید .

-قطع این دارو به صورت ناگهانی و بدون نظر پزشک ،می تواند عوارض نامناسبی از جمله بروز حمله ی تشنجی برای بیمار در برداشته باشد لذا قطع این دارو بایدبصورت تدریجی و تحت نظر پزشک انجام شود.

-ممکن است پزشک شما درمان را با مقدار داروی کم شروع کند و پس از عادت کردن بدن،مقدار داروی شمارا افزایش دهد تا احتمال بروز عوارض ناشی از دارو کمتر شود.

-مقدار مصرف دارو در کودکان با توجه به شرایط، سن و وزن آنها توسط پزشک محاسبه می شود.

-این دارو با غذا تداخل خاصی ندارد و می توان آن را قبل یا بعد از غذا مصرف کرد.قرص توپیرامات مزه ی تلخی دارد لذا آن را بصورت کامل با یک لیوان آب ببلعید و از جویدن آن بپرهیزید.

-در صورت فراموش کردن مصرف یک نوبت دارو بلافاصله پس از یادآوری آن را مصرف کنید مگر آنکه زمان یاد آوری به نوبت مصرف بعدی دارو نزدیک باشد.در این شرایط نوبت فراموش شده را مصرف نکنید و نوبت بعدی را در زمان خودش مصرف کنید اما به هیچ وجه مقدار مصرف دارو را دوبرابر نکنید.

موارد احتیاطی در مورد مصرف توپیرامات

اگر می‌خواهید از این دارو استفاده کنید، به موارد زیر توجه داشته باشید:

با توجه به اینکه این دارو سبب افزایش فشار بر ارگانهای بدن می‌شود، اندازه گیری فشار داخلی کره چشم قبل از درمان و در طول درمان اهمیت بسیار زیادی دارد.

اگر از بیماریهای چشمی رنج می‌برید، قبل از مصرف این دارو با پزشک مشورت کنید.

ممکن است مصرف این دارو سبب بروز برخی از اختلالات روانی مانند افکار خودکشی گرایانه شود، در این صورت بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنید.

در صورت سابقه ی مشکلات کلیوی،کبدی و حساسیت دارویی به پزشک خود اطلاع دهید.

از مصرف الکل و دخانیات به شدت بپرهیزید.

این دارو بر روی قرصهای ضد باردای اثر می‌گذارد و اثرات آن را کاهش می‌دهد، بنابراین بهتر است از روشهای دیگری مانند کاندوم برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید.

-قطع این دارو به صورت ناگهانی و بدون نظر پزشک ،می تواند عوارض نامناسبی از جمله بروز حمله ی تشنجی برای بیمار در برداشته باشد لذا قطع این دارو بایدبصورت تدریجی و تحت نظر پزشک انجام شود.

این دارو همچنین می‌تواند سطح اسیدوز را در خون افزایش دهد. در صورت ضربان قلب نامنظم، تنگی نفس، از دست دادن اشتها یا مشکل در تفکر به پزشک خود اطلاع دهید.

رانندگی برای بیماران مبتلا به صرع مناسب نمی باشد اما در صورتی که در مدت یک سال تشنجی رخ نداده باشد، می توان با نظر پزشک و با احتیاط ، مجددا شروع به رانندگی نمود. با این حال در صورتی که رانندگی می کنید باید حواستان به زمان مصرف داروها و خواب آلودگی ناشی از آنها باشد.
 

فارماکوکینتیک توپیرامات

جذب : سریع و کافی
فراهمی زیستی: 80%
پیک سرمی : سریع رهش 4- 1 ساعت، پیوسته رهش 24 ساعت
اتصال به پروتئین: سریع رهش 17- 13 درصد، پیوسته رهش 41- 15%
متابولیسم : کبدی (30%)
نیمه عمر : سریع رهش 21 ساعت، پیوسته رهش 31 ساعت
دفع : ادرار (80- 70%)
 

دارو های هم گروه توپیرامات

 منیزیوم سولفات،  کاربامازپین، فلبامات،  گاباپنتین، لاموتریژین، لوتیراستام، اکس کاربازپین،  پرگابالین، روفینامید،  تیاگابین، سدیم والپروات، ویگاباترین،  زونیساماید

سلامتی گنجینه‌ای است که جایگزینی برای آن نیست. مراقب سلامتی خود باشید.

منابع :

darookhaneonline.com
www.darooyab.ir
www.paziresh24.com

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد