پاسخ دفاتر چند تن از مراجع معظم تقلید به سؤال مذکور بدین شرح است:
مقام معظم رهبری: اگر قرائت امام از نظر مأموم صحیح نباشد، اقتداى به او صحیح نیست، ولى اگر صرف احتمال و خیال باشد، به آن اعتنا نکنید.[1]
آیت الله مکارم: اگر محرز شود که او چیزی را اضافه می کند و حاضر نیست بپذیرد اقتدا به او اشکال دارد.[2]
لازم به ذکر است که رعایت محسنات تجوید لازم نیست، ولى اگر قرائت امام جماعت از نظر مأموم صحیح نباشد و در نتیجه نماز او را صحیح نداند، نمىتواند به او اقتدا کند، لکن شرکت ظاهرى در نماز جماعت براى یک غرض عقلائى، اشکال ندارد.[3] اما هر گاه بداند نماز امام باطل است مثلا بداند امام وضو ندارد، اگر چه خود امام ملتفت نباشد، نمىتواند به او اقتدا کند.[4]