۱۳۹۳/۰۴/۲۲
–
۹۱۲ بازدید
از معنای برخی روایات این شبهه به ذهن می رسد که آیا اغراقی نشده است؟ مثلا در روایتی داریم ضربه شمشیر امیرالمونین(ع) در جنگ بدر افضل از عبادت جن و انس است؟اگر این روایت صحیح باشد مستلزم این است که ضربه امام علی (ع) از اعمال و عبادات خود پیامبر(ص) هم افضل باشد؟
ابتدا لازم است متذکر شویم روایت مورد سوال در باره ضربت آن حضرت در روز خندق معروف است ونه بدر آن گونه که در سوال آمده است ، منبع اصلی این حدیث هم مصادر حدیثی اهل سنت است همچون مستدرک حاکم و مناقب خوارزمی که به دو شکل نقل شده است در اکثر نقل ها افضل من عمل امتی و یا اعمال امتی الی یوم القیامه آمده و در برخی نقل ها همچون نقل ابن ابی الحدید افضل من عباده الثقلین آمده حدیث هم به صورت مسند نقل نشده بهر روی برتر بودن از عبادت ثقلین هم قابل توجیه است به معلوم بودن این که عمل خود پیامبر مستثنا است و این گونه استثنا در دیکر روایات نیز وجود دارد از باب مثال در روایت امام سجاد در باره علو جایگاه حضرت عباس این گونه آمده است که برای عمویم عباس در بهشت مقامی است که همه شهدا به آن غبطه می خوردند بدیهی است در این حدیث امام حسین علیه السلام که سید الشهدا است مستثنا می باشد .