آقا امیر المؤمنین علی (ع) می فرمایند:در کسب و کار میانه روی را پیشه کن نه حرص داشته باش و نه طمع. زیرا بسیار شده که تلاش بی حد در راه دین منجر به نابودی اموال گردیده است ،چرا که نه هر تلاشگری به روزی رسیده و نه هر مدارا کنندهای محروم می شود. قسمت خود را دریافت خواهی کرد و سهمت را خواهی گرفت و مقدار کمی که از ناحیة خدا برسد محترمانه تر است از مقدار زیادی که از ناحیة یکی از مخلوقاتش باشد، هر چند همة نعمتها از ناحیة اوست.
غذای حرام بدترین غذاهاست و بسیار شده که سرمایة کم، رشدش از سرمایة زیاد بیشتر بوده است. (1)
با توجه به کلام مولا امیر المؤمنین که توصیه و سفارش به میانه روی در اقتصاد کرده و همة تلاش خود را صرف اقتصاد نکردن و کسب مال حرام را نهی کردن و قانع بودن را مایة عزت و شرف دانستهاند.
و اقتصاد دینی تأکید فراوان به تجاوز نکردن به حقوق و اموال دیگران را دارد و هیچگاه چه مقدار از اموال و زندگی خود را بدست آورده اید بازخواست نمی کند، بلکه از چه راهی و چگونه مالت را بدست آوردهاید، دین سؤال می کند؟
پس اقتصاد دینی بر محور قناعت، میانه روی، کسب لقمة حلال، انفاق و رفاه و آسایش برای خانواده و کمک و قرض به دیگران می باشد
منابع:
1-نهج البلاغه، وصیت 31، ص91.
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی
غذای حرام بدترین غذاهاست و بسیار شده که سرمایة کم، رشدش از سرمایة زیاد بیشتر بوده است. (1)
با توجه به کلام مولا امیر المؤمنین که توصیه و سفارش به میانه روی در اقتصاد کرده و همة تلاش خود را صرف اقتصاد نکردن و کسب مال حرام را نهی کردن و قانع بودن را مایة عزت و شرف دانستهاند.
و اقتصاد دینی تأکید فراوان به تجاوز نکردن به حقوق و اموال دیگران را دارد و هیچگاه چه مقدار از اموال و زندگی خود را بدست آورده اید بازخواست نمی کند، بلکه از چه راهی و چگونه مالت را بدست آوردهاید، دین سؤال می کند؟
پس اقتصاد دینی بر محور قناعت، میانه روی، کسب لقمة حلال، انفاق و رفاه و آسایش برای خانواده و کمک و قرض به دیگران می باشد
منابع:
1-نهج البلاغه، وصیت 31، ص91.
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی