خانه » همه » مذهبی » اقدامات لازم در صورت سوختن واشر سرسیلندر پژو ۴۰۵

اقدامات لازم در صورت سوختن واشر سرسیلندر پژو ۴۰۵

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - اقدامات لازم در صورت سوختن واشر سرسیلندر پژو ۴۰۵
جایگاه این قطعه در خودرو در میان سیلندر و سرسیلندر قرار دارد. واشر سرسیلندر وظیفه یکپارچه کردن فضای بین سیلندر و سرسیلندر را بر عهده دارد. تا از فرار گاز از محفظه احتراق، نشت آب از کانال‌های آب و نشت روغن از کانال‌های روغن در هنگام کارکردن موتور و بالا پایین رفتن پیستون‌ها جلوگیری کند.

جنس این قطعه از مواد نسوز و بسیار با کیفیت تهیه شده است که جای‌گیری آن در بین بدنه موتور و سرسیلندر باعث می‌شود نیاز به با کیفیت بودن این قطعه بیش از پیش شود. به همین دلیل گفته می‌شود که برای خرید این قطعات مهم صرفا از محصولات اصلی با کیفیت و دارای گارانتی استفاده شود تا از اتفاقات ناگوار بعدی جلوگیری شود.

لازم به ذکر است که یکی از وظایف اصلی واشر سرسیلندر در خودرو وظیفه عدم اختلاط آب و روغن را دارد که احتمالا در صحبت‌های رانندگان و تعمیرکاران شنیده باشید. همچنین فضای اتاقک احتراق توسط این قطعه آب بندی می‌شود و اجازه اختلال در عملکرد موتور را نمی‌دهد.

یکی دیگر از موارد مهم که باعث می‌شود برای رانندگان ایجاد نگرانی کند سوختن این قطعه است که بسیاری از افراد را دچار مشکل کرده است.

سوختن واشر سرسیلندر به اصطلاح به دفرمه شدن واشر می‌گویند که این امر موجب از بین رفتن آبندی مابین سیستم‌های مختلف موتور خودرو می‌شود.
اصلی‌ترین دلیل سوختن واشر سرسیلندر XU7  به پایین بودن کیفیت قطعات و مونتاژ ضعیف نمونه ها بر میگردد و بعد هم نگهداری ضعیف و غیر اصولی از خودرو و لوازم آن.این دلایل را روی این حساب میگوییم که ما در سال های ۸۵ تا ۹۰  موتور های زیادی را تعمیر کردیم که پس از تعمیر بیشتر از ۳۰۰ کیلومتر حتی در خوزستان کار کردند و واشر هم نسوزاندند. کیفیت در قطعات و دقت در مونتاژ یکی از اصلی‌ترین دلایل در این موضوع است.

موتور xu7jp4 که بر روی پژو پارس elx قدیمی و زانتیا ۱۸۰۰ و سمند سریر نصب میشد از نظر بحث واشر و ساختار بلوک موتور بسیار شبیه موتور xu7jp هست که بر روی 405 و سمند و پارس معمولی نصب میشود و این موتور های قدیمی به علت بالا بودن کیفیت قطعاتشان به هیچ وجه با مشکل واشر سرسیلندر روبرو نبودند.

کیفیت قطعات موتورهای قدیمی به قدری بالا است که حتی اگر قطعات موتورهای قدیمی را با چشم هم ببینید می‌توانید تفاوت آن‌ها با قطعات جدید را پیدا کنید.

کیفیت پایین قطعات خودرو هر کدام یک عیب روی ماشین ایجاد می‌کنند مثلا یک مدل ماشین واشر سرسیلندر می‌سوزاند و دیگری نشت روغن، مشکلات برقی، مشکلات گیربکس و صدها مشکل دیگر پیدا می‌کنند.

مورد بعدی هم که بسیار مهم است نگهداری موتور است.خیلیا هستند که موتور های پیکان را با موتورهای جدید مقایسه می‌کنند در صورتی که موتور های xu7 یک موتور گرم کار هستند که رادیاتور تحت فشار داره و گاهی دمای مایع خنک کاری از ۱۰۰ درجه سانتیگراد هم رد می‌شود.

مواردی مثل تعویض نکردن مایع خنک کاری در بازه های زمانی،عدم استفاده از مخلوط آب مقطر خالص و ضد یخ، استفاده از روغن بی کیفیت، استفاده مداوم از سوخت گاز، گیر کردن ترموستات، نشت درب رادیاتور، هوا گرفتن سیستم کولینگ، از کار افتادن فن‌ها به دلیل مشکلات برقی ، کثیف شدن سطح خارجی و فین‌های رادیاتور و خیلی مسایل دیگه هم هستند که جزء دلایل اصلی سوختن واشر سرسیلندر می‌شوند.

بنابراین اگر قطعات موتوری با کیفیت باشند و صاحب خودرو به بهترین نحو از موتور خودرو که مهم ترین قسمت خودرو است اصولی نگهداری کند،موتور سالیان سال به بهترین شکل کار میکند و هزینه تعمیراتش هم به حداقل می‌رسد.

دیگر دلایل سوختن واشر سرسیلندر پژو 405

_ پیچهای سرسیلندر پژو به خوبی نقاط اتصال رو سفت نمی‌کند.

_ بوشهای این موتور از نوع  تر میباشد که اگر توجه کرده باشید پس از جا زدن به طرفین مقداری خلاصی دارد که فقط توسط قرار گرفتن سرسیلندر محکم می‌شود. 

_ داغ شدن موتور که باعث کم شدن آب رادیاتور و جوش آوردن می‌شود.

_ غفلت مکانیک در بستن واشر سرسیلندر (واشر سرسیلندر باید در جهت های درست و کاملا صاف بسته شود)

_ استهلاک موتور خودرو که اگر سر سیلندر از موتور باز و جدا شود عملا این قطعه از بین رفته محسوب می شود و باید تعویض شود و موتور هم در صورت کارکرد طولانی و ماندن زیاد در ترافیک از بین می‌رود.

_ کم بودن آب رادیاتور

_ نشتی آب از موتور

_ خرابی فن

_ عدم استفاده از ضد یخ
چه موقعی واشر سرسیلندر می‌سوزد یا نیم سوز می‌شود؟
آب بندی انواع واشر سرسیلندر خودرو‌های مختلف بسیار مهم است زیرا هرگونه مشکل از طرف واشر سرسیلندر روی دقت کار موتور تاثیر میگذاردو باعث کاهش قدرت و راندمان موتور می‌شود. واشر سرسیلندر باید بتواند فشار و حرارت ناشی از موتور را تحمل کند اما اگر آب رادیاتور کم باشد به موتور و واتر پمپ خودرو فشار زیادی وارد می‌شود و همین موضوع باعث سوختن واشر سرسیلندر میشود که هزینه زیادی هم در بر دارد.

اقدامات اولیه در صورت سوختن واشر سرسیلندر

اگر متوجه شدید که واشر سرسیلندر خودرو سوخته است و علائم سوختن واشر سرسیلندر را مشاهده کردید از رانندگی در ادامه مسیر خودداری کنید و ماشین را برای رساندن به نزدیک ترین تعمیرگاه بکسل کنید اما اگر در شرایطی نیستید که این کار را انجام دهید فقط برای مسیری کوتاه می‌توانید در مخزن روغن موتور را باز کنید تا آبی که با روغن قاطی شده است در اثر حرارت بخار شود و و پس از این کار میتوانید دوباره موتور خودرو را روشن کنید و خودتان را به جایی برسانید.

اگر واشر سرسیلندر بسوزد آب بندی سرسیلندر و سیلندر از بین می‌رود و ماشین آب روغن قاطی میکند و این مشکل اگر ادامه پیدا کند آب رادیاتور کاملا چرب می‌شود و رنگ شیری به خود می‌گیرد و خساراتی وارد می‌کند مانند تعویض واشر سرسیلندر خودرو.

البته قبل از تعویض باید به وسیله مکانیک عیب یابی دقیق انجام شود. و همانطور که گفته شد واشر را باید روی سطح کاملا صاف و تمیز قرار داد. به همین دلیل اکثر تعمیرکاران سطح سیلندر را با سنگ مخصوصی تمیز کرده و کاملاً صاف و صیقلی می‌کنند.

دلایل اصلی سوختن واشر سرسیلندر در خودروهای ایرانی

موتور xu7 که در کشور ایران بر روی خودروهای 405، پارس و سمند نصب شده است به طور کلی دلایل سوختن واشر سرسیلندر این موتور به دو عیب مربوط می‌شود:

پیچ‌های سرسیلندر پژو به خوبی نقاط اتصال رو سفت نمی‌کند.
بوشهای این موتور از نوع‌تر می‌باشد که اگر توجه کرده باشید پس از جا زدن به طرفین مقداری خلاصی دارد که فقط توسط قرار گرفتن سرسیلندر محکم می‌شود.
راه حل این مشکل چیست؟
درگام نخست و برای خودروهای کم کارکرد می توان گفت که اصطلاح دمای ترموستات به خصوص در شهرهای جنوبی کشورمان می تواند راه حل قابل قبولی باشد. در واقع خودروسازان با هدف کاهش مصرف سوخت و آلایندگی، موتور خودرو را براساس دمای کارکرد بالا تنظیم می نمایند (چرا که در این حالت احتراق کامل تر انجام می شود)، اما در عوض با توجه به ضعف کیفیت، احتمال آسیب دیدگی به قطعات موتور افزایش می یابد، پس کاهش دمای ترموستات فابریک می تواند کمک کننده باشد.

در همین راستا استفاده از روش های نرم افزاری برای کاهش دمای فعال شدن فن دور کند و دور تند نیز کارساز خواهد بود. اینکار از طریق ریمپ ecu خودرو قابل انجام است.

همچنین می‌توان از روش های سخت افزاری نیز برای کاهش دمای فن زدن استفاده کرد که البته نیازمند انجام تغییراتی در سیم کشی و استفاده از حسگر دمای اب با درجه پایینتر است.

در نهایت برخی از کارگاه های واشرسازی در کشور نیز پس از سال ها مواجه با انبوهی از خودروهای معیوب، واشرهای سرسیلندر تقویت شده با ورق های مس و مواد مستحکم دیگری را خانواده موتور xu7 تولید کرده اند که یافتن آن ها در بازار قطعات یدکی نیز کار چندان دشواری نیست. در واقع می توان گفت که در این مورد خاص، برخی از جنس های کارگاهی نسبت به جنس های کارخانه ای و تولید انبوه برتری دارند، بنابراین در صورت مواجه با واشر سرسیلندر خراب، توصیه می کنیم تا با کمی دقت، سعی نمایید بهترین جنس ممکن را انتخاب کرده تا بلکه از تکرار زود هنگام این عیب پر هزینه کاسته شود.

اهورا، خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد