خانه » همه » مذهبی » اقدام به بارداری در ایام قمر در عقرب (چه برج عقرب، چه صورت فلکی) اشکال دارد؟

اقدام به بارداری در ایام قمر در عقرب (چه برج عقرب، چه صورت فلکی) اشکال دارد؟

پرسشگر عزیز و گرامی!
براساس برخی روایات در ایام و ساعات قمر در عقرب برخی کارهای مهم همچون مسافرت، خرید و فروش، عقد ازدواج و عروسی نهی شده است. در روایتی امام صادق(علیه السلام) می فرماید: «هرکس در هنگامی که قمر در عقرب باشد، مسافرت یا ازدواج نماید، خیری نمی بیند.»؛ «لَمْ یَرَ الْحُسْنَی» (1)
این گونه روایات در مقام بیان علّت تامّه نیست، بلکه در مقام بیان اقتضاى امکان و احتمال است، لذا فقهاء، سفر و ازدواج را در هنگامی که قمر (ماه) در برج عقرب باشد، حمل بر کراهت کرده‌اند.(2).
البته به نظر می رسد مقصود از کراهت ازدواج در این ایام خصوص آمیزش جنسی و بارداری باشد؛ چون طبق برخی دیگر از روایات، ازدواج و آمیزش در چنین وقتی موجب سقط‌ جنین خواهد شد؛ «فَلْیُسَلِّمْ لِسِقْطِ الْوَلَدِ».(3)
البته تردیدی در این نیست که می‌توان با توکل بر خداوند، دادن صدقه از تأثیرات بد در ایام قمر در عقرب جلوگیری کرد. ضمن اینکه اگر کسی در روزهای قمر در عقرب عقد ازدواج کند و برخی مکروهات را مرتکب شود الزاماً به این معنا نیست که در زندگی دچار مشکلی خواهد شد؛ چون این مسئله علت تامه محسوب نمی شود، اما احتمال آسیب وجود دارد که همان طور که عرض شد با دعا و صدقه می توان آن را رفع کرد و جای نگرانی نیست.
پی نوشت ها:
1. کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، تهران: دار الکتب الإسلامیة، 1407‍ق، ج8، ص 275.
2. امام خمینی، سید روح الله، تحریر الوسیلة، قم: مؤسسه مطبوعات دار العلم‌، ج‌2، ص 238.
3. شیخ حرعاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعة، ج20، ص115، ح3.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد