۱۳۹۹/۰۱/۰۳
–
۵۹۶ بازدید
ایا تحصیل در رشته ععلوم انسانی نیز واجب کفای است یا در رشته های دانشگاهی آن؟
دوست گرامی. علوم را از لحاظ حکم فراگیری در پنج گروه میتوان دسته بندی نمود:
دسته اول: علومی که از یادگیری و تعلیم آنها صریحاً نهی شده مثل علم سحر و یا برای برد و جامعه فساد آفرین هستند و همینطور علومی که شخص به قصد ضرر زدن به دیگران میآموزد، تعلم این دسته از علوم حرام میباشد مگر در مواقع ضرورت، مثلاً سحر را برای ابطال سحر دیگران بیاموزد.
دسته دوم: علومی که حرام و منهی نیستند و خود بر دو گروه اند:
۱) دانش هائی که مقدمه سازندگی مادی و یا معنوی، دنیوی و یا اخروی، فردی و یا اجتماعی میباشند و بدون آنها اساس حیات مادی و معنوی انسان به مخاطره میافتد. تحصیل این علوم به صورت واجب عینی مثل شناخت عقائد و تکالیف شرعیه و یا واجب کفائی مثل علم طب و شیمی و سایر علوم دانشگاهی بر همگان لازم است.
۲) دانش هائی که نقش حیاتی در زندگی فرد و یا اجتماع ندارند. این علوم بر سه قسماند:
الف)مستحب: هر دانشی که مقدمه تقویت بنیه مادی و یا معنوی فرد یا جامعه است و بدون آن ضربهای به نیازهای اساسی وارد نمیشود، اما در صورتیکه با قصد قربت فرا گرفته شوند عمل مستحبی محسوب میگردند. مانند علم معماری و شهر سازی و عمران و مدیریت شهری.
ب) مباح: همین دانش ها اگر بدون قصد قربت آموخته شوند مباح به حساب میآیند.
ج) مکروه: دانش هایی که مقدمه فساد نیستند، اما سودی نیز در بر ندارند اگر موجب تضییع عمر گردند و انسان را از مقصد دور نمایند، لغو و مذموم و مکروه به شمار میآیند. مثل علم انساب. پیامبر (ص) درمورد علم انساب فرمود: این را اگر کسى نداند، زیان نمى کند و کسى که مى داند، نفعى نمى برد. ( میزان الحکمه، ح 14114)
دسته اول: علومی که از یادگیری و تعلیم آنها صریحاً نهی شده مثل علم سحر و یا برای برد و جامعه فساد آفرین هستند و همینطور علومی که شخص به قصد ضرر زدن به دیگران میآموزد، تعلم این دسته از علوم حرام میباشد مگر در مواقع ضرورت، مثلاً سحر را برای ابطال سحر دیگران بیاموزد.
دسته دوم: علومی که حرام و منهی نیستند و خود بر دو گروه اند:
۱) دانش هائی که مقدمه سازندگی مادی و یا معنوی، دنیوی و یا اخروی، فردی و یا اجتماعی میباشند و بدون آنها اساس حیات مادی و معنوی انسان به مخاطره میافتد. تحصیل این علوم به صورت واجب عینی مثل شناخت عقائد و تکالیف شرعیه و یا واجب کفائی مثل علم طب و شیمی و سایر علوم دانشگاهی بر همگان لازم است.
۲) دانش هائی که نقش حیاتی در زندگی فرد و یا اجتماع ندارند. این علوم بر سه قسماند:
الف)مستحب: هر دانشی که مقدمه تقویت بنیه مادی و یا معنوی فرد یا جامعه است و بدون آن ضربهای به نیازهای اساسی وارد نمیشود، اما در صورتیکه با قصد قربت فرا گرفته شوند عمل مستحبی محسوب میگردند. مانند علم معماری و شهر سازی و عمران و مدیریت شهری.
ب) مباح: همین دانش ها اگر بدون قصد قربت آموخته شوند مباح به حساب میآیند.
ج) مکروه: دانش هایی که مقدمه فساد نیستند، اما سودی نیز در بر ندارند اگر موجب تضییع عمر گردند و انسان را از مقصد دور نمایند، لغو و مذموم و مکروه به شمار میآیند. مثل علم انساب. پیامبر (ص) درمورد علم انساب فرمود: این را اگر کسى نداند، زیان نمى کند و کسى که مى داند، نفعى نمى برد. ( میزان الحکمه، ح 14114)