خانه » همه » مذهبی » “الحاد به ظلم” كه در آيه 25 سوره حج آمده چيست؟

“الحاد به ظلم” كه در آيه 25 سوره حج آمده چيست؟

(إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ يَصدُّونَ عَن سبِيلِ اللَّهِ وَ الْمَسجِدِ الْحَرَامِ الَّذِى جَعَلْنَهُ لِلنَّاسِ سوَاءً الْعَكِف فِيهِ وَ الْبَادِ وَ مَن يُرِدْ فِيهِ بِإِلْحَادِ بِظلْمٍ نُّذِقْهُ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ)

(الحاد) در لغت به معنى انحراف از حد اعتدال است و (لحد) را از اين جهت لحد گويند كه حفره اى در كنار قبر و خارج از حد وسط آن است.بنابراين منظور از جمله فوق كسانى است كه با توسل به ظلم از حد اعتدال خارج مى شوند،و در آن سرزمين مرتكب خلاف مى گردند،منتهى بعضى ظلم را در اينجا منحصرا به معنى شرك تفسير كرده اند،و بعضى حلال شمردن محرمات،در حالى كه بعضى ديگر از مفسران آن را به معنى وسيع كلمه يعنى هر گونه گناه و ارتكاب حرام حتى دشنام و بدگوئى به زير دستان را در مفهوم آن داخل مى دانند، و مى گويند ارتكاب هر گونه گناه در آن سرزمين مقدس كيفرش شديدتر و سنگينتر است .

در حديثى از امام صادق (عليه السلام ) مى خوانيم كه يكى از يارانش از تفسير اين آيه سؤ ال كرد امام فرمود:”كل ظلم يظلم الرجل نفسه بمكه من سرقة او ظلم احد او شى ء من الظلم فانى اراه الحادا، و لذلك كان ينهى ان يسكن الحرم “:(هرگونه ستمى كه انسان به خودش در سرزمين مكه كند اعم از سرقت و ظلم به ديگران و هرگونه ستم، من همه اينها را الحاد (و مشمول اين آيه) مى دانم،و لذا امام افراد را از اينكه مكه را مسكن خود سازند نهى مى كرد (چرا كه گناه در اين سرزمين مسؤ ليت سنگينترى دارد).
روايات ديگرى نيز به همين معنى نقل شده،و با اطلاق ظاهر آيه نيز هماهنگ است.به همين دليل بعضى از فقهاء احتمال داده اند كه اگر كسى در حرم مكه مرتكب گناهى شود كه در اسلام حد براى آن تعيين شده است بايد علاوه بر حد تعزير و مجازات اضافى نيز بشود و به جمله (نذقه من عذاب اليم) استدلال كرده اند.
از آنچه گفتيم روشن مى شود كسانى كه آيه فوق را منحصرا به معنى نهى از احتكار يا داخل شدن در منطقه حرم بدون احرام، تفسير كرده اند منظورشان بيان يك مصداق روشن بوده است،و هيچ دليلى بر محدود كردن مفهوم وسيع آيه در دست نيست .

منبع:

تفسير نمونه ج14 ص64 و65

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد