پرسش از موارد غیر کاربردی خارج از اولویت پرسشگری و پژوهشی شخصی باید باشد. تصریحی در منابع مشهور بر ارتحال یا شهادت بعد از رجعت نیست. عظمت وجودی و عبودیت معصومین علیهم السلام بهشت آفرین و شهید ساز است. مرگ طبیعی یا شهادت امام عصر ارواحنا فداه مورد تردید در روایات مربوطه و بیانگر شروع رجعت معصومین علیهم السلام است. مواردی که شارع مقدس تصریح ندارد از خود نمیتوان قانون استنباط نمود. رجعت به معنى عودت و بازگشت است. در اینجا به معنى بازگشت به سوى دنیا مى باشد و در اصطلاح معنى رجعت از نظر علما و دانشمندان شیعه چنین است که مى گویند، پیش از قیام قیامت در ادامه حکومت حضرت مهدى ارواحنا فداه به ترتیب، دوران رجعت هر یک از ائمه هدا علیهم السلام فرا میرسد. جمعى از نیکان بسیار نیک از هر دوران و هم چنین بدکاران بسیار بد از هر زمان به دنیا بازگردند. نیکان براى دیدن دولت کریمه اهل البیت علیهم السلام و رسیدن به آرزوى حکومت عدل و داد و بدکاران از براى عقوبت و عذاب دنیا تا بخشی از سزاى اعمال خود را در این دنیا هم ببینند. رجعت همگانى نیست بلکه خاص است و فقط کسانى به دنیا باز مى گردند که مؤمن خالص یا مشرک محض باشند» رجعت خاص در دوران ظهور اتفاق می افتد، دو مرحله زمانی دارد مرحله اول مقارن با ظهور و قیام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف اتفاق می افتد. مرحله دوم رجعت زمان بازگشتن ائمه علیهم السلام به دنیا و با رجعت امام حسین علیه السلام، رجعت ائمه علیهم السلام آغاز می شود.(1)؛
ائمه اطهارعلیهم السلام حکومت جهانی امام مهدی عجل الله فرجه را به مدت طولانی اداره و ادامه میفرمایند. ازامام صادق علیه السلام نقل است فرموده اند: « ما من امام الا و یکرّ فی قرنه»؛ امامی نیست مگر آنکه در زمان خود رجعت می کند.»(2)؛ دانشمند بزرگ شیعه، مرحوم سید مرتضی علم الهدی عقیده بر رجعت از دیدگاه امامیه را چنین توضیح می دهد: باور شیعه امامیه این است که خداوند متعال به هنگام ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف گروهی از شیعیان راکه پیش از ظهور آن حضرت از دنیا رفته اند به این جهان باز می گرداند تا آنان به پاداش یاوری و همراهی و درک حکومت آن وجود مقدس نایل گردند. همچنین خداوند برخی از دشمنان آن حضرت را زنده می کند تا از آنان انتقام گیرد، بدین صورت که آشکار شدن حق و بلندی مرتبت پیروان حق را بنگرند و اندوهگین شوند.(3)؛ در روایات رجعت بر این نکته تاکید شده که رجعت نسبت به مومنین امری اختیاری است.
ــــــــــــــــــــــ
(1). حسن بن سلیمان حلى، مختصر بصائر الدرجات، ص48. (الف)؛
(2). محمد بن الحسن الحرّ العاملی [ العلامة الشیخ حرّ العاملی ]، الإیقاظ من الهجعة بالبرهان على الرجعة، ص 361، ح112.
(3). سید مرتضی علم الهدی، جوابات المسائل الرازیة، مندرج در مجموعه رسائل الشریف المرتضی، ج 1، ص 125.
ـــــــــــــ
(الف). مختصر البصائر، به زبان عربى، تألیف حسن بن سلیمان حلى، عالم شیعى قرن هشتم، گزیده و مختصرى از کتاب «بصائر الدرجات» سعد بن عبدالله اشعرى قمى، عالم شیعى قرن سوم هجرى است و ارتباطى به کتاب «بصائر الدرجات» صفار ندارد. متأسفانه اصل کتاب «بصائر الدرجات» سعد بن عبدالله اشعرى قمى در دسترس نیست. به نقل از: https://fa.wikinoor.ir/wiki/%D9%85%D8%AE%D8%AA%D8%B5%D8%B1_%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%B5%D8%A7%D8%A6%D8%B1
ائمه اطهارعلیهم السلام حکومت جهانی امام مهدی عجل الله فرجه را به مدت طولانی اداره و ادامه میفرمایند. ازامام صادق علیه السلام نقل است فرموده اند: « ما من امام الا و یکرّ فی قرنه»؛ امامی نیست مگر آنکه در زمان خود رجعت می کند.»(2)؛ دانشمند بزرگ شیعه، مرحوم سید مرتضی علم الهدی عقیده بر رجعت از دیدگاه امامیه را چنین توضیح می دهد: باور شیعه امامیه این است که خداوند متعال به هنگام ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف گروهی از شیعیان راکه پیش از ظهور آن حضرت از دنیا رفته اند به این جهان باز می گرداند تا آنان به پاداش یاوری و همراهی و درک حکومت آن وجود مقدس نایل گردند. همچنین خداوند برخی از دشمنان آن حضرت را زنده می کند تا از آنان انتقام گیرد، بدین صورت که آشکار شدن حق و بلندی مرتبت پیروان حق را بنگرند و اندوهگین شوند.(3)؛ در روایات رجعت بر این نکته تاکید شده که رجعت نسبت به مومنین امری اختیاری است.
ــــــــــــــــــــــ
(1). حسن بن سلیمان حلى، مختصر بصائر الدرجات، ص48. (الف)؛
(2). محمد بن الحسن الحرّ العاملی [ العلامة الشیخ حرّ العاملی ]، الإیقاظ من الهجعة بالبرهان على الرجعة، ص 361، ح112.
(3). سید مرتضی علم الهدی، جوابات المسائل الرازیة، مندرج در مجموعه رسائل الشریف المرتضی، ج 1، ص 125.
ـــــــــــــ
(الف). مختصر البصائر، به زبان عربى، تألیف حسن بن سلیمان حلى، عالم شیعى قرن هشتم، گزیده و مختصرى از کتاب «بصائر الدرجات» سعد بن عبدالله اشعرى قمى، عالم شیعى قرن سوم هجرى است و ارتباطى به کتاب «بصائر الدرجات» صفار ندارد. متأسفانه اصل کتاب «بصائر الدرجات» سعد بن عبدالله اشعرى قمى در دسترس نیست. به نقل از: https://fa.wikinoor.ir/wiki/%D9%85%D8%AE%D8%AA%D8%B5%D8%B1_%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%B5%D8%A7%D8%A6%D8%B1