امام عصر(ع)؛ باطن حقیقی عید فطر
۱۳۹۴/۰۴/۲۷
–
۵۹ بازدید
حجت الاسلام باقی در گفتگو با شبستان:
امام عصر(ع)؛ باطن حقیقی عید فطر
پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه وجود انسان کامل همسان با عید فطر است، گفت: به این معنی که باطن عید فطر همان باطن انسان کامل و امام عصر(ع) است. به همین جهت در روایت آمده است: در عید فطر توجه به امام عصر(ع) پیدا کنید و دعای ندبه بخوانید.
حجت الاسلام علی محمد باقی در گفت و گو با خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه هدف عبودیت خدای متعال با هدف خلقت انسان مساوی است، گفت: در حقیقت عبادت انسان را به منشا و هدف خلقت می رساند.
حجت الاسلام باقی در گفتگو با شبستان:
امام عصر(ع)؛ باطن حقیقی عید فطر
پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه وجود انسان کامل همسان با عید فطر است، گفت: به این معنی که باطن عید فطر همان باطن انسان کامل و امام عصر(ع) است. به همین جهت در روایت آمده است: در عید فطر توجه به امام عصر(ع) پیدا کنید و دعای ندبه بخوانید.
حجت الاسلام علی محمد باقی در گفت و گو با خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه هدف عبودیت خدای متعال با هدف خلقت انسان مساوی است، گفت: در حقیقت عبادت انسان را به منشا و هدف خلقت می رساند.
وی با بیان اینکه در نسبت هدف خلقت و عبادت تفاسیری وجود دارد. مانند اینکه این هدف انسان کامل است، خاطرنشان کرد: به این معنا که اگر خدای متعال عالم را به علم خود خلق کرد، فقط به برکت وجودی امام است. همانطور که فرمود؛ به برکت ایشان، عالم رزق می گیرد و به وجود امام آسمان و زمین پایدارند.
حجت الاسلام باقی با اشاره به حدیث “لولاک” در این زمینه، اظهارداشت: در این حدیث آمده که ای پیامبر اگر تو نبودی، عالم را خلق نمی کردیم، بر این اساس حجت خدا و امام وجود حقیقی و سبب آفرینش کون و مکان است.
این پژوهشگر مهدوی ادامه داد: برکت وجود امام است که به عالم وجود می دهد و نبودش عالم را در عدم فرو خواهد برد. او همان واسطه فیض میان زمین و آسمان است، بنابراین اگر کسی می خواهد به هدف خلقت راه پیدا کند باید به حقیقت امام راه پیدا کند.
وی با بیان اینکه ادعیه و عبادات ما به گونه ای طراحی شده اند که انسان در این مسیر از آنها کمک بگیرد و حرکت رو به تعالی داشته باشد، تصریح کرد: مجموعه عبادات و ادعیه برای این است که انسان را به سمت کمال برسانند و از او یک انسان کامل تربیت کنند.
حجت الاسلام باقی افزود: به این معنا که عبادات نسخه تکوینی انسان کامل هستند و اینکه گفته شده، قرآن و امام هرگز از هم جدا نیست و ما اهل بیت(ع) روح نماز و حج هستیم به این معناست و اینکه امام سجاد(ع) فرمودند من فرزند کعبه و منا هستم، من فرزند رکن و مقام هستم، من فرزند زمزم هستم و … نیز به این معناست.
این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه عبادت انسان را به هدف خلقت نزدیک می کند، گفت: در ماه رمضان یک فیض دفعی و یک فیض تدریجی وجود دارد. با این توضیح که فیض تدریجی در کل ماه صورت می گیرد و چون درهای رحمت خداوند در این ماه باز است، فیض خاص خداوندی در کل ماه نازل می شود، همانطور که پیامبر اسلام(ص) فرمود: درهای رحمت خداوند در ماه رمضان باز است.
وی فیض دفعی را خلاصه فیض تدریجی دانست و بیان داشت: فیض دفعی نیز در شب عید فطر صورت می گیرد. همانطور که فرمودند: به میزانی که خدا در تمام ماه بخشیده، در شب عید می بخشد. مانند نزول قرآن که آیات آن در طول سال ها نازل شد ولی دفعتا در یک شب که شب قدر است، به قلب مبارک پیامبر خدا(ص) نازل شد.
حجت الاسلام باقی با طرح سوالی مبنی بر اینکه رحمت چیست که دفعتاََ در شب عید فطر وارد می شود، اظهارداشت: حقیقت رحمت و باطن خدای متعال وجود انسان کامل و امام عصر(ع) است. به همین جهت می گوییم سلام بر تو ای رحمت بی انتهای خداوند.
این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه آن رحمت بی انتهای خدا وجودش همسان با شب عید فطر است، خاطرنشان کرد: به این معنی که باطن عید فطر که خلاصه رمضان است، همان باطن انسان کامل و امام عصر(ع) است. به همین جهت فرمودند: در عید فطر توجه به امام عصر(ع) پیدا کنید و دعای ندبه بخوانید.
وی ادامه داد: البته نه فقط عید فطر، عید امام است. بلکه هر عیدی که قرار است رحمت خدا به روی بندگان باز شود، باطنش امام است. بنابراین در اعیاد اسلامی عید جمعه، عید غدیر، عید قربان و عید فطر فیض ویژه خدای متعال جاری بر عالم وجود می شود و امام عصر(ع) نیز یاد شوند.