امام مهدی (عج)؛ عهد الهی برای رهبری جامعه
۱۳۹۳/۰۴/۰۸
–
۶۸ بازدید
امام مهدی (عج)؛ عهد الهی برای رهبری جامعه
خبرگزاری شبستان: بنابر آیه ۲۷ سوره بقره عهد دو گونه است؛ اول عهدی که مردم با یکدیگر می بندند و دوم عهدی که خداوند برای رهبری یک جامعه بر عهده پیامبر (ص) یا امام قرار می دهد که این عهد مقام الهی است.
خبرگزاری شبستان: قرآن کریم چراغی نورانی است که با وجود گذشت ده ها قرن از نزول آن هنوز مسیر حق طلبان را در طول تاریخ روشن کرده و در آینده هم چنین خواهد بود، در این کتاب آسمانی آینده ای روشن به بشریت نوید داده شده است که با سیطره دین حق و البته توسط امام حق (عج) و یاران صالحش بر تمام جهان محقق می شود.
امام مهدی (عج)؛ عهد الهی برای رهبری جامعه
خبرگزاری شبستان: بنابر آیه ۲۷ سوره بقره عهد دو گونه است؛ اول عهدی که مردم با یکدیگر می بندند و دوم عهدی که خداوند برای رهبری یک جامعه بر عهده پیامبر (ص) یا امام قرار می دهد که این عهد مقام الهی است.
خبرگزاری شبستان: قرآن کریم چراغی نورانی است که با وجود گذشت ده ها قرن از نزول آن هنوز مسیر حق طلبان را در طول تاریخ روشن کرده و در آینده هم چنین خواهد بود، در این کتاب آسمانی آینده ای روشن به بشریت نوید داده شده است که با سیطره دین حق و البته توسط امام حق (عج) و یاران صالحش بر تمام جهان محقق می شود.
در این سلسله مباحث مهمترین آیه های قرآنی که درباره معارف مهدویت است به ترتیب سوره های قرآنی استخراج و به نکته های هر کدام پرداخته شده همچنین در کنار هر آیه یکی از موضوع های خاص معارف مهدوی متناسب با آن آیه نیز مطرح می شود.
سوره بقره آیه 27
“الَّذِینَ یَنقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِن بَعْدِ مِیثَاقِهِ وَیَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن یُوصَلَ وَیُفْسِدُونَ فِی الأَرْضِ أُولَئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ ﴿27﴾”
همانانى که پیمان خدا را پس از بستن آن مى شکنند و آنچه را خداوند به پیوستنش امر فرموده مى گسلند و در زمین به فساد مى پردازند آنانند که زیانکارانند (27)
نکته ها:
1- پیمان های الهی که در این آیه از آن سخن به میان آمده در آیات دیگر قرآن بیان شده است؛ خداوند از انبیا پیمان گرفته تا آیات الهی را به مردم بگویند و از اهل کتاب تعهد گرفته تا کتمان حقایق نکنند و به بشارت های تورات و انجیل درباره ظهور پیامبر اکرم (ص) عمل کنند و از عامه مردم نیز عهد گرفته که به فرمان الهی عمل کرده و راه شیطان را رها کنند.
2- در اسلام وفای به عهد واجب است حتی نسبت به کفاره و عهدشکنان بی دین معرفی شده اند هر چند که اهل نماز باشند. رسول خدا (ص) فرمودند: “لا دین لعین لا عهد له؛ آن کس که پایبند تعهدات خود نیست دین کامل ندارد.”
3- خداوند در این آیه فرمان داده تا با گروه های پیوند و رابطه داشته باشیم: “امر الله به ان یوصل” در روایات آن گروه ها چنین معرفی شده اند: رهبران آسمانی، دانشمندان، مومنان، همسایگان و اساتید، هر کس رابطه خود را با این افراد قطع کند خود خسارت می بیند؛ زیرا جلوی رشد و تکاملی را که در سایه این ارتباطات می توانسته داشته باشد، می گیرد.
4- وفای به عهد کمالی است که خداوند خود را به آن ستوده است: “و من اوفی بعهده من الله” کیست که بهتر از خدا به پیمانش وفا کند؟ وفای به عهد حتی در قبال مشرکان هم لازم است: “فاتموا الیهم عهدهم الی مدتهم” تا پایان مدت قرارداد به پیمانی که با مشرکان بسته اید وفادار باشید. همچنین در آیه 25 سوره رعد پیمان شکنان لعنت شده اند.
5- عهد دو گونه است؛ اول عهد و پیمانی که مردم با یکدیگر می بندند و باید به آن وفادار باشند و دوم عهد و پیمانی که خداوند برای رهبری یک جامعه بر عهده پیامبر یا امام قرار می دهد که این عهد مقام الهی است: “لا ینال عهدی الظالمین”
6- در زیارت آل یاسین خطاب به امام زمان (عج) می گوییم: “السلام علیک یا میثاق الله الذی اخذه” سلام بر تو که پیمان خدا هستی. وقتی حضرت ابراهیم (ع) به امامت رسید به خدا عرض کرد: “خدایا مقام امامت را به بچه هایم هم بده. خدا فرمود: “لا ینال عهدی الظالمین” امامت عهد من است و من عهد و پیمانم را به هر کسی نمی دهم.
برگرفته از کتاب “پرتویی از آیه های مهدوی” نوشته حجت الاسلام محسن قرائتی و کوشش حسن ملایی
پایان پیام/