خانه » همه » مذهبی » انس با قرآن کودک

انس با قرآن کودک


انس با قرآن کودک

۱۳۹۳/۰۲/۱۹


۲۱۸ بازدید

با سلام
فرزندی دختر داریم حدودا دو نیم ساله ، چکار کنیم فرزندمان با قران مانوس باشد و نسبت به یادگیری اش رغبت نشان دهد؟


سلام به شما پرسشگر گرامی، توجه و اهتمام شما به امر مهم تربیت ستودنی است و خوشحالیم که مشاوره را برای رسیدن به نتیجه مطلوب برگزیده اید.
برادر ارجمند، انس و الفت با قرآن امری است که در طول زمان اتفاق می افتد  لذا برای این منظور باید پیش از تولد کودک به ایجاد زمینه های مناسب توجه نمود، به همین دلیل به مادر سفارش می شود در دوران بارداری پیوسته قرآن را با صدای بلند و دلنشین برای کودک تلاوت کند و همچنین در دوران شیردهی نیز خوب است مادر در حال شیر دادن برای کودک قرآن بخواند. همه این امور برای این است که قرآن در روح و جان کودک رسوخ کند تا در بزرگسالی با قرآن بیگانه نباشد.البته توجه داشته باشید؛ منظور این نیست که اگر والدین قبل و بعد از تولد این امور را انجام ندهند، انس و الفت برای کودک رخ نخواهد داد بلکه منظوراین است انجام این امور یادگیری و انس با قرآن را در سنین بعدی برای کودک تسریع و تسهیل خواهد کرد.
 در سنین بعد از شیرخوارگی نیز باید این روند حفظ شود البته در محیطی توام با آرامش و محبت و به دور از هر گونه اجبار و اکراه. بدین منظور به نکات زیر توجه کنید:  
  1.       کودکان تا هفت سالگی نباید تحت آموزش رسمی قرار بگیرند، هرگونه محدودیت و اجبار سبب می شود که کودک از موضوع مورد آموزش زده شده و حتی متنفر می شود.
2.       کودک تا هفت سالگی نیاز اصلی اش بازی است و اگر والدین بخواهند چیزی را به او آموزش دهند، بهترین حالت این است که این آموزش در قالب بازی باشد، مانند استفاده از شعر، داستان، نرم افزارهای قرآنی و…
3.       جهت انس گرفتن کودک با قرآن، یکی از اقدامات  سازنده و بسیار مفید، قرآنی کردن محیط زندگی کودک می باشد، به عنوان مثال در محیط صوت زیبای قرآن وجود داشته باشد، اطرافیان کودک اهل تلاوت قرآن باشند، تابلوهایی از قرآن در محیط نصب باشد، …
4.       همه عواملی که سبب تنفر کودک از قرآن می شود را باید از محیط کودک حذف کرد، به عنوان مثال کودک هیچ گاه نباید بخاطر قرآن تنبیه شود، نباید مجبور شود، نباید کودک بخاطر قرآن از بازی یا کارتون یا … محروم شود، نباید زمان استراحت کودک به آموزش قرآن اختصاص پیدا کند، نباید …
5.       هرگاه کودک تمایلی به قرآن نشان داد یا آیه ای را حفظ کرد یا … باید تشویق و پاداش دریافت کند، به عنوان مثال گفتن یک آفرین، بوسیدن، هدیه دادن، … به گونه ای که قرآن برای کودک تبدیل به یک مفهوم یا رفتار خوشایند و لذت بخش بشود.
منتظر مکاتبات بعدی شما هستیم
موفق باشید

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد