خانه » همه » مذهبی » انصار الله یمن باعث بیداری اسلامی در یمن شد

انصار الله یمن باعث بیداری اسلامی در یمن شد


انصار الله یمن باعث بیداری اسلامی در یمن شد

۱۳۹۳/۰۸/۲۴


۵۳ بازدید

انصار الله باعث بیداری اسلامی در یمن شد

بیداری اسلامی در بحرین باوجود طولانی شدن مبارزات هنوز زنده است و در عربستان شعله‌های زیر خاکستر بیداری در حال سر برآوردن است. اعتقاد ندارم در مصر و تونس بیداری اسلامی شکست‌خورده است.

به گزارش جهان؛ گفتگوی اختصاصی امت اسلامی در مورد حوادث اخیر منطقه با مدیر موسسه گفتگوی ادیان٬ حجت‌الاسلام و المسلمین غریب رضا به شرح ذیل است

انصار الله باعث بیداری اسلامی در یمن شد

بیداری اسلامی در بحرین باوجود طولانی شدن مبارزات هنوز زنده است و در عربستان شعله‌های زیر خاکستر بیداری در حال سر برآوردن است. اعتقاد ندارم در مصر و تونس بیداری اسلامی شکست‌خورده است.

به گزارش جهان؛ گفتگوی اختصاصی امت اسلامی در مورد حوادث اخیر منطقه با مدیر موسسه گفتگوی ادیان٬ حجت‌الاسلام و المسلمین غریب رضا به شرح ذیل است

ایشان با بررسی موضوع انتخابات اخیر تونس و پیروزی حزب ندای تونس٬ بیان داشت: رأی مردم به گروه‌های اسلام‌گرا یکی از گواه‌های وجود گرایش اسلامی و مطالبه حاکمیت دینی در بین توده‌های انقلابی کشورهای بیداری اسلامی بود ولی یکی از بحران‌های کشورهای بیداری اسلامی بعد از ساقط شدن دیکتاتورها، این بود که شخصیت‌هایی محافظه‌کار زمام قدرت را به دست گرفتند. اسلام‌گرایانی که توسط مردم انتخاب شدند، در این کشورها در سطح اهداف و آرمان‌های جنبش جهانی بیداری اسلامی نبودند. اشتباهاتی داشتند که باعث شد نتوانند حاکمیت را حفظ کنند. ازجمله این‌که به‌شدت از فضای انقلابی مردم دور بودند و هیچ‌گونه اقدام جدی برای پاک‌سازی حاکمیت از باقیمانده‌های رژیم‌های دیکتاتوری سابق انجام ندادند. در حل بحران‌های اقتصادی و مبارزه با فساد و تبعیض نیز ناکام بودند. از سوی دیگر تلاش کردند سطح روابط خود را با آمریکا و اسرائیل مانند رژیم‌های گذشته حفظ کنند. این فرآیند باعث شد بدنه رژیم‌های سابق خود را بازسازی نموده و دوباره به قدرت برگردند. حزب ندای تونس در سال ۲۰۱۲ توسط آقای قاید الباجی السبسی تأسیس شد. شخصیت‌های مهمی از رژیم بن علی در این حزب جمع شده‌اند.

حجت الاسلام غریب رضا در ادامه سخنان خود به بررسی اقدامات دشمنان اسلام در مسیر بیداری اسلامی پرداخت و بیان داشت: باید ریزش‌ها و رویش‌ها را در مسیر بیداری اسلامی در نظر داشت. ما با شکوفایی و رویش بیداری در یمن مواجه هستیم چون عنصر رهبری دینی قدرتمند با نگاه انقلابی و تأثیرپذیری از جمهوری اسلامی ایران در این کشور مسیر احیای حرکت بیداری اسلامی را به دست گرفت. جنبش انصار الله در یمن باعث شد بیداری اسلامی در یمن به اهداف خود نزدیک بشود و انقلاب معکوس را شکست داد.

بیداری اسلامی در بحرین باوجود طولانی شدن مبارزات هنوز زنده است و در عربستان شعله‌های زیر خاکستر بیداری در حال سر برآوردن است. اعتقاد ندارم در مصر و تونس بیداری اسلامی شکست‌خورده است چون جریان اخوان المسلمین و النهضه اساساً نماد یا نماینده واقعی بیداری اسلامی نبودند. هویت بیداری اسلامی روح اسلام‌گرای و عدالت‌خواهی ملت‌هاست نه احزابی که ادعای اسلام‌گرایی دارند. به اعتقاد من مردم در کشورهایی مانند مصر و تونس در حال تجربه مدلی هستند که گمان می‌کنند با رژیم‌های دیکتاتور تفاوت‌هایی دارد. شکست پروژه جریان اخوان المسلمین باعث شد دولت‌های نزدیک به رژیم سابق با تاکتیک‌ها و شعارهای جدید به روی کار بیایید و بتوانند ناراضیان از این جریان‌ها را به سمت خود جذب کنند.

معتقدم این جاذبه مقطعی است چون این دولت‌ها خود بخشی از بحران‌های کشور هستند و نخواهند توانست مشکلات ریشه‌ای کشورهای بیداری اسلامی را حل کنند. در افق آینده این کشورها تولد جریان‌های خط سوم و میانه پیش‌بینی می‌شود.

مدیر موسسه گفتگوی دینی به موضوع مردمی شدن انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: شیعه هراسی و ایران هراسی در کشورهای اسلامی به‌ویژه عربی همانند اسلام هراسی در غرب هویت رسمی دارد و عمدتاً توسط رسانه‌های وابسته به حاکمیت‌ها، همچنین جریان‌های تندروی تکفیری یا قومیت‌گرایان متعصب عربی مانند حزب بعث عراق ترویج می‌شود(برخلاف اغلب جریان‌های قومیت‌گرای عربی طرفدار تفکر جمال عبدالناصر طرفدار ایران و خط مقاومت هستند.) درست است که تبلیغات منفی و ترویج دشمنی با ایران و شیعه توسط رسانه‌ها با شدت ادامه دارد ولی این تبلیغات در قشری از توده‌های مردم مؤثر است. از سوی دیگر اغلب توده‌های مردم به جمهوری اسلامی علاقه‌مند هستند. پیروزی‌های ما را پیروزی‌های خود دانسته و نسبت به آن خوشحال می‌شوند. ایران را بزرگ‌ترین حامی مقاومت فلسطین و لبنان و سوریه دانسته و پیروزی‌های مقاومت را مدیون ایران می‌دانند.

پیشرفت‌های علمی و صنعتی و دفاعی را ما دنبال کرده و به‌عنوان نمادهای عزت امت اسلامی به آن افتخار می‌کنند. درعین‌حال نخبگان و رسانه‌های ما هنوز نقش خود را در شبهه زدایی نسبت به جمهوری اسلامی به‌خوبی ایفا نکرده‌اند و نتوانستیم ابر تیره ایران هراسی را از سر کشورهای اسلامی و عربی برداریم. نیازمند تلاش بیشتری هستیم.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد