خانه » همه » مذهبی » اولین نماز

اولین نماز


اولین نماز

۱۳۹۲/۱۱/۱۷


۷۵۹ بازدید

چه کسی اولین نماز را خواند و اولین ایه ای که خواند چه بود؟

امیرالمومنین علی علیه السلام در حدیثی می فرماید: هفت سال قبل از مردم نماز خواندم و در آن حال سجده می کردیم و رکوع نمی کردیم . اولین نمازی که در آن رکوع به جای آوردیم نماز عصر بود . گفتیم : یا رسول الله ! این چیست ؟ فرمود : به این کار مامور شده ایم. ( تاریخ تحقیقی اسلام , یوسفی غروی , ج 1 ص 319 س 11 به نقل از شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج 13 ص 229 )از این حدیث بر می آید که شکل نماز ها در ابتدای ظهور اسلام به این صورت که اکنون هست نبوده است .
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله وقتی که به چهل سالگی رسیدند از طرف خدا مامور شدند که نماز بخوانند ولی هنوز اوقات نماز (و نیز چگونگی آن )مشخص نشده بود و برای همین رسول خدا در هر وقتی نماز را به صورت دو رکعتی به جا می آوردند . ( همان , ص 318 س 9 )
از این مطلب بر می آید که نماز ها قبلا دو رکعتی بود و وقت خاصی هم نداشت و هر وقت می خواستند می خوا ندند .
نمازهای پنجگانه ای که در حال حاضر خوانده می شود پس از معراج به این صورت مقرر گردید . ( وسائل الشیعه ج 3 , بیست جلدی , ص 5 باب 2 , از ابواب اعداد الفرائض ح 5 , 10 و11 )
علامه طباطبائی در تفسیر سوره علق می گوید : بنا بر این فرض که سوره علق اولین سوره نازل شده از قرآن باشد و نیز بنا بر این که از اول تا به آخر سوره یکباره نازل شده باشد، سیاق این آیات دلالت دارد بر این که رسول خدا(صلى الله علیه وآله)قبل از نزول قرآن نماز مى خوانده، و همین معنا دلالت دارد بر این که آن جناب قبل از رسیدنش به مقام رسالت از انبیا بوده است.
ولى بعضى گفته اند که: نماز قبل از بعثت آن جناب نماز واجب نبوده، و به طورى که از اخبار بر مى آید نمازهاى واجب در شب معراج واجب شده، و در سوره اسراء فرموده: «أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلى غَسَقِ اللَّیلِ وَ قُرْآنَ الْفَجْرِ»؛ ( نماز را . اسراء )17(، آیه 78.در هنگام ظهر تا تاریکى شب و هنگام فجر بپا بدار. »
اما این سخن درست نیست، براى این که آنچه از داستان شب معراج مسلم است، و روایات معراج بر آن دلالت دارد، تنها این است که نمازهاى پنجگانه یومیه در آن شب با شکل خاص خود یعنى دو رکعت دو رکعت واجب شد، و دلالتى ندارد بر این که قبل از آن شب به صورت دیگر تشریع نشده بود، بلکه در بسیارى از آیات سوره هاى مکى و از آن جمله سوره هایى که قبل از سوره اسراء نازل شده، نظیر سوره مدثر و مزمل و غیر آن دو سخن از نماز کرده، و به تعبیرهایى مختلف از آن یاد نموده، هر چند که کیفیت آن را ذکر نکرده، اما این قدر هست که نمازهاى قبل از معراج مشتمل بر مقدارى تلاوت قرآن و نیز مشتمل بر سجده بوده.
و در بعضى از روایات هم آمده که رسول خدا(صلى الله علیه وآله)در اوایل بعثت با خدیجه و على(علیهما السلام) نماز مى خواند، در این روایات هم نیامده که نماز آن روز به چه صورت بوده است .( طباطبایى سید محمد حسین، تفسیر المیزان، موسوى همدانى سید محمد باقر، قم، دفتر انتشارات اسلامى جامعه ى مدرسین حوزه علمیه قم، 1374 ش، پنجم، ج 20، ص 551.)
(برای مطالعه بیشتر رک: تاریخ تحقیقی اسلام , یوسفی غروی , ج 1 ص 319 تا 327)

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد