خانه » همه » سلامت » اولین پریود چه زمانی رخ می‌دهد؟

اولین پریود چه زمانی رخ می‌دهد؟

هرآنچه که باید راجع به اولین پریود بدانیم

در آخرین مرحله از چرخه قاعدگی، خون و بافت از دیوارهٔ رحم جدا و از طریق واژن خارج می‌شود. این مرحله را پریود یا «دوره قاعدگی» می‌نامند.بیشتر دخترها اولین بار در ۱۱ تا ۱۴ و نیم سالگی پریود می‌شوند، اما به‌طورکلی از ۹سالگی تا ۱۶سالگی طبیعی است. به‌ندرت، دخترانی هستند که در ۸ سالگی پریود را آغاز می‌کنند.

9b69a4dc 7216 4e16 be44 32101d56ad65 - اولین پریود چه زمانی رخ می‌دهد؟

اولین پریود چه زمانی رخ می‌دهد؟

پریود چرخه‌ای است که طی آن خانم‌ها در هر ماه چند روزی (بین ۵ تا ۷ روز) خونریزی واژینال خواهند داشت. داشتن یک قاعدگی منظم نشانه سلامت جسمی بدن خانم‌هاست و زمانی که با قاعدگی نامنظم روبرو می‌شوید؛ باید به پزشک مراجعه کرده و علت را بررسی کنید.

در چند سال اول، قاعدگی اغلب نامنظم است. ممکن است سیکل ماهانه (کمتر از ۳ هفته) یا (بیشتر از ۶ هفته) باشد یا ممکن است یک دختر جوان سالانه سه یا چهار بار، پریود شود. فقدان یا نامنظم بودن پریود، آمنوره نامیده می‏‌شود و قابل درمان است.

برای رخ دادن اولین پریود زمان مشخصی را نمی‌توان برای همه افراد بیان کرد. به طور معمول برای بیشتر دختران، قاعدگی اول بین سنین ۱۴-۱۰ سالگی، اتفاق می‌افتد. در این میان، میانگین اولین پریودی چیزی حدود “۱۲ سالگی” است.

ابتدا برخی از نشانه‌های بلوغ مثل رشد مو‌های زائد ظاهر شده و پس از آن قاعدگی، رخ می‌دهد. همچنین به احتمال زیاد در ماه‌های قبل از قاعدگی اول، ترشحات سفید و زردرنگی، خواهید داشت.

پریود شدن به این معناست که بدن شما آمادگی لازم را برای باروری، تولید تخمک و نگه‏‌داشتن کودک را دارد. شما یکی از میلیارد‌ها زن جهان هستید که پریودی را تجربه می‏‌کنید.

بدن زنان بسیار شگفت‏‌انگیز است و رشد فرزند در بدن برای آن‌ها افتخاری محسوب می‏‌شود. ممکن است عادت ماهانه در ابتدا برای شما خوشایند نباشد، ولی زمانی که اطلاعاتی کافی در مورد آن کسب ‏‌کنید می‌‏بینید که نهایتاً برای بدن شما، مفید است.1
 

قبل از اولین پریود چه اتفاقاتی رخ می‌دهد؟

 

پستان‌ها

اکثر افراد ۲-۳ سال بعد از شروع رشد پستان‌ها اولین قاعدگی را تجربه می‌کنند.

در اولین مرحله، برآمدگی نوک پستان بیشتر می‌شود و سپس ناحیه تیره تر پستان شروع به رشد می‌کند و پستان ورم می‌کند و برآمده می‌شود.
 

رویش مو در اطراف آلت تناسلی

مدت کوتاهی پس از آغاز به رشد پستان‌ها ممکن است علائم اولیه رشد موهای آلت تناسلی را مشاهده کنید.

گاهی این موها فقط چند عدد هستند ولی با گذر زمان تعداد آنها افزایش می‌یابد.

همزمان تغییرات دیگری هم در بدن قابل مشاهده است: بوی بدن، چربی پوست و آکنه.
 

فرم بدن و رشد

قد، شکل بدن، توزیع چربی و ترکیب بدن نیز در طول بلوغ سریعا تغییر می کنند.

استخوان لگن، باسن،  واژن، رحم و تخمدان‌ها رشد می‌کنند و تحت تاثیر هورمون‌ها بزرگتر می‌شوند.
 

ترشحات واژن

حدود ۶ تا ۱۲ ماه قبل از اولین پریود، ممکن است متوجه ترشحات سفیدرنگی روی لباس زیرتان بشوید.

این ترشحات بویی ندارد ولی وقتی روی لباس زیر خشک می‌شود ممکن است کمی زرد‌رنگ بنظر برسد. 4
 

علایم اولین پریود 

علایم اولین پریود و سنی که در آن اولین پریود آغاز می شود، بسیار متفاوت است. اغلب دخترها در سن 11 تا 14 و نیم سالگی برای اولین بار پریود شدن را تجربه می کنند. اما به طور کلی سن 9 تا 16 سالگی برای پریود شدن طبیعی است البته برخی از دختران نیز در 8 سالگی پریود را آغاز می کنند.

برخی از نشانه ها از نزدیک شدن به به اولین پریود خبر می دهد. اغلب از چند سال قبل پستان و موهای زائد رشد می کند اما معمولا از یک سال قبل، نوعی جهش چشمگیر در رشد اندام و موهای زائد از جمله موهای زیربغل مشاهده می شود. 

اولین دوره قاعدگی معمولا بسیار سبک و با خونریزی کمی همراه است و شاید تنها لک بینی مشاهده شود. اغلب پریودها در سال اول معمولا نامنظم می باشند ممکن است دختران در چند سیکل قاعدگی، پریود نشوند و یا کمتر از حد انتظار خونریزی داشته باشند. با اینکه نوسانانات دوران قاعدگی در سال های اولیه متداول است اما اگر پریودها منظم نباشند با پزشک زنان مشورت کنید. 

به طور یقین با اولین پریود نوجوانان دچار تغییراتی در رفتارو خلق و خو می شوند. حساسیت و زود رنج بودن در این دوران طبیعی است. ممکن است بر سر هر مسئله کوچکی عصبانی شوند و یا احساس افسردگی کنند. این رفتارهای طبیعی هستند و خود به خود بعد از مدتی برطرف خواهند شد.2
 

وسایل بهداشتی مورد نیاز در دوران پریود

4(650) - اولین پریود چه زمانی رخ می‌دهد؟
 

نواربهداشتی

نواربهداشتی نوعی پد است که در داخل لباس‌زیر قرار داده می‌شود. باید چسب پشت آن را جدا کنید و در لباس‌زیر قرار دهید. دو بخش چسب‌دار کوچک هم در دو طرفش دارد که به آنها بال می‌گویند.

این دو بخش را باید به لبه‌های لباس‌زیر بچسبانید تا نوار محکم در جایش ثابت بماند. از نوع نازک آن می‌توانید یکی دو روز قبل از شروع پریود یا در روزهای آخر (که جریان خون کم است) استفاده کنید.

بسته به‌ شدت خونریزی، احتمالا ۳ تا ۶ نوار بهداشتی در روز نیاز خواهید داشت. معمولا در دو روز و شب اول، به نوارهای بالدار ضخیم‌تر و بلندتری نیاز خواهید داشت.

نواربهداشتی را هر ۴ تا ۶ ساعت تعویض کنید؛ البته باز هم بستگی به‌ میزان خون‌ریزی‌تان دارد.

5(554) - اولین پریود چه زمانی رخ می‌دهد؟
 

تامپون

تامپون در اندازه‌های مختلفی موجود است و بستگی به‌ حجم خون‌ریزی شما دارد. روی جعبه تامپون نوشته شده است که تا چه حد مایعات را جذب می‌کند. «سوپرتامپون» که ضخیم‌تر است برای خون‌ریزی شدید و نوع «اسلیم» آن برای خون‌ریزی کم مناسب است.

تامپون را باید هر ۴ تا ۸ ساعت تعویض کنید؛ زیرا اگر زیاد در بدن‌تان باقی بماند، ممکن است به سندرم شوک سمی (بیماری شدید ناشی از عفونت باکتریایی) مبتلا شوید.

6(484) - اولین پریود چه زمانی رخ می‌دهد؟
 

کاپ قاعدگی

کاپ یا فنجان قاعدگی از لاستیک یا پلاستیک ساخته شده است و کاملا انعطاف‌پذیر است. پس از اینکه کاپ را طبق دستورالعمل در واژن قرار دادید، هر ۸ تا ۱۲ ساعت آن را بردارید و تخلیه کنید.

بعضی از کاپ‌ها یک‌بارمصرف هستند. برخی دیگر قابل‌شست‌وشو هستند و می‌توانید پس از شستن، مجددا از آنها استفاده کنید.
 

نکته

معمولا استفاده از نواربهداشتی برای دختران مخصوصا در ماه‌های اول قاعدگی راحت‌تر است. البته در هر سنی می‌توانید از تامپون یا کاپ استفاده کنید، اما استفاده از آنها نیاز به تمرین دارد و کمی زمان می‌برد.3
 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنم ؟ 

خونریزی شدید و نیاز به تعویض هر ساعت یکبار نوار بهداشتی

افزایش ضربان قلب و احساس سبکی سر و سرگیجه شدید

داشتن پریود منظم و بی نظم شدن ناگهانی چند ماه اخیر

شدید بودن گرفتگی عضلات به اندازه ای که قادر به رفتن مدرسه و یا حرکت نباشید.

رفع نشدن درد با مسکن های معمولی

به طول کشیدن بیش از 7 روز قاعدگی

دخترتان از قبل باید بداند که نواربهداشتی، تامپون و کاپ به چه شکلی است و چگونه مورد استفاده قرار می گیرند و چه زمانی باید آنها را تعویض کنند. 2
 

پریود بعدی چه زمانی رخ می‌دهد؟

‌پریود اول شما، چیزی بین ۲ تا ۷ روز طول خواهد کشید. اولین پریودی‌تان ممکن است بسیار سبک و به همراه تعداد کمی لکه‌های خون قهوه‌ای باشد و یا ممکن است با لکه‌های قهوه‌ای آغاز شود و در روز‌هایی که شدید می‌شود؛ رنگ قرمز روشنی داشته باشد.

اگر قاعدگی‌های شما منظم باشد؛ پریود بعدی‌تان دقیقا ۲۸ روز بعد از اولین روز پریود قبلی‌تان، آغاز می‌شود. یعنی هر ۲۸ روز یک بار، پریود می‌شوید، اما اغلب خانم‌ها پریود منظمی نداشته و دوره ماهیانه آن‌ها بین ۲۵ تا ۳۱ روز است.

اگر دوره پریودی خود را بر روی تقویم دنبال کنید (روز شروع و تعداد روز‌های خونریزی)، می‌توانید پس از چند قاعدگی، الگوی پریودی‌تان را به دست آورید.1

پینوشتها
1.www.setare.com
2.www.namnak.com
3.www.chetor.com
4.www.hamdamapp.com

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد