مدفون بودن امامزادها در دل کوه و از طرفی عبادت انبیاء در داخل غار در کوه تفاوت دارند ، امامزاده ها که بویژه در ایران وجود دارند اکثریت آنها خویشاوندان و نزدیکان نسبی و سببی حضرت امام رضا -علیه السلام- بوده اند که بعد از حرکت حضرت از مدینه به مرو بصورت کاروان به سرپرستی حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها ) خواهر گرامی امام رضا -علیه السلام- وارد ایران شده اند که اکثر آنها بوسیله حاکمان و بدستور پادشاهان عصر که دستور تعقیب و توبیخ آن بزرگواران را داشته اند به شهادت می رسیدند که در دامنه و دل کوه و یا در جاهای دور از دسترسی مردم مدفون و پیکر مطهرشان به خاک سپرده می شد که شناسائی قبور مطهر آنها از طریق نشانه ها و قراین و یا طریق حدس و گمان و الهامات و رویاهای صادقانه ای که بعضی از افراد مومن و متدین مشاهده می نمودند ، گردیده است و زمینه احیا و احداث مقبره و آرامگاه برای آنان فراهم می گردید .این خلاصه و گوشه ای از دلیل مقبره ها و بارگاهای امامزاده ها می باشد .و اما اینکه چرا اکثر انبیاء خصوصا حضرت موسی (ع) درکوه طور و حضرت رسول اکرم (ص) در غار حرا به عبادت و راز و نیاز می پرداختند دلیلش واضح و روشن است که همگی انبیاء قبل از اینکه به پیامبری مبعوث شوند و رسالت نبوت به آنها ابلاغ گردد اولا موحد و خداپرست بوده اند. ثانیا: جامعه ای که در آن زندگی می کردند از توحید و خداپرستی بدور بوده اند و اکثریت آنها ملحد و کافر و بت پرست بوده اند و زمینه برای عبادت و پرستش خداوند در منظر مردم و حاکمان آن زمان آماده و مهیا نبوده و قطعا خطرات و آسیب هائی متوجه پیامبران الهی می گردید به خاطر حفظ جان خود وتقیه که از اصول مسلم حیات انسانی است انبیاء عمل می نمودند .
و هنگامی که از سوی خداوند متعال ابلاغ رسالت پیامبری از طریق وحی می گردید دیگر غارنشینی وگوشه گیری را رها می نمودند و وظیفه تبلیغ رسالت و هدایت مردم را آغاز می نمودند و عبادات واعمال الهی را در میان مردم علنی و آشکار می نمودند و مردم را هم به اینکار دعوت می نمودند .وحتی اولین اقدام پیامبر اسلام (ص) در ابتدای رسالت در مکه مکرمه انجام عبادت و راز و نیاز به همراه حضرت خدیجه و حضرت علی -علیه السلام -در کنار خانه خدا و همین طور با آمدن به مدینه اولین سنگ بنای مسجد را گذاشتند و از آن پس دیگران عبادت خود را مخفی نمی کردند و در غار به راز و نیاز مشغول نبوده اند .
پس آماده نبودن شرایط محیطی و زمان قبل از رسالت پیامبران و حفظ جان و دور ماندن از آزار و اذیت جباران و گردنکشان سبب می شد که عبادت خود را بطور و بدور از انظار نجام دهند و در غیر اینصورت هیچگاه انبیاء خصوصا پیامبر اسلام (ص) کسی و یا مسلمانی را توصیه به گوشه گیری و رهبانیت نمی کنند بلکه با آماده بودن شرایط عبادات الهی همواره سفارش به احیاء و احداث مساجد واقامه نماز به جماعت و جمعه می نمایند و انبیاء عظام از رموز رشد و تکامل انسان در دین اسلام در میان مردم بودن و از عبادت خدا و یاد خدا غافل نبودن می دانند .
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی
و هنگامی که از سوی خداوند متعال ابلاغ رسالت پیامبری از طریق وحی می گردید دیگر غارنشینی وگوشه گیری را رها می نمودند و وظیفه تبلیغ رسالت و هدایت مردم را آغاز می نمودند و عبادات واعمال الهی را در میان مردم علنی و آشکار می نمودند و مردم را هم به اینکار دعوت می نمودند .وحتی اولین اقدام پیامبر اسلام (ص) در ابتدای رسالت در مکه مکرمه انجام عبادت و راز و نیاز به همراه حضرت خدیجه و حضرت علی -علیه السلام -در کنار خانه خدا و همین طور با آمدن به مدینه اولین سنگ بنای مسجد را گذاشتند و از آن پس دیگران عبادت خود را مخفی نمی کردند و در غار به راز و نیاز مشغول نبوده اند .
پس آماده نبودن شرایط محیطی و زمان قبل از رسالت پیامبران و حفظ جان و دور ماندن از آزار و اذیت جباران و گردنکشان سبب می شد که عبادت خود را بطور و بدور از انظار نجام دهند و در غیر اینصورت هیچگاه انبیاء خصوصا پیامبر اسلام (ص) کسی و یا مسلمانی را توصیه به گوشه گیری و رهبانیت نمی کنند بلکه با آماده بودن شرایط عبادات الهی همواره سفارش به احیاء و احداث مساجد واقامه نماز به جماعت و جمعه می نمایند و انبیاء عظام از رموز رشد و تکامل انسان در دین اسلام در میان مردم بودن و از عبادت خدا و یاد خدا غافل نبودن می دانند .
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی