خانه » همه » مذهبی » ایجاد ظرفیت برای حرکت به سوی آرمانشهر مهدوی از مسئولیت های زن منتظر

ایجاد ظرفیت برای حرکت به سوی آرمانشهر مهدوی از مسئولیت های زن منتظر


ایجاد ظرفیت برای حرکت به سوی آرمانشهر مهدوی از مسئولیت های زن منتظر

۱۳۹۳/۰۲/۱۴


۹۹ بازدید

ایجاد ظرفیت برای حرکت به سوی آرمانشهر مهدوی از مسئولیت های زن منتظر

رئیس موسسه علمی فرهنگی زنان منتظر گفت: ایجاد اعتماد به نفس برای برداشتن گام های بلند به سمت آرمانشهر مهدوی، هدف گذاری مناسب، رعایت ترتیب مراحل تربیت و ایجاد ظرفیت های لازم از مسئولیت های زن منتظر است.

ایجاد ظرفیت برای حرکت به سوی آرمانشهر مهدوی از مسئولیت های زن منتظر

رئیس موسسه علمی فرهنگی زنان منتظر گفت: ایجاد اعتماد به نفس برای برداشتن گام های بلند به سمت آرمانشهر مهدوی، هدف گذاری مناسب، رعایت ترتیب مراحل تربیت و ایجاد ظرفیت های لازم از مسئولیت های زن منتظر است.

مریم معین الاسلام، رئیس موسسه علمی فرهنگی زنان منتظر در گفت و گو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان؛ با اشاره به وظایف زن مسلمانی که می خواهد خود را برای حضور در جامعه مهدوی مهیا کند، گفت: گام اول این است که زن منتظر، انگیزش های لازم برای خیز برداشتن به سمت جامعه مهدوی را در خود ایجاد کند، در گام دوم، زن منتظر می بایست شناخت صحیحی از خداوند یافته و هستی و عالم را به درستی بشناسد، می بایست نسبت به خویشتن خویش نیز معرفت و آگاهی یابد و جایگاهی را که خداوند برای انسان در عالم خلقت قرار داده است، مورد کاوش قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: دین و برنامه عمل زندگی انسان که از سوی خداوند متعال برای او تنظیم شده است و دشمنانی که بر سر راه وی مانع تراشی می کنند، از دیگر اموری است که زن منتظر، نیازمند به شناخت آن است، چنانچه مرحله شناخت ارزش و جایگاه به درستی انجام گیرد، انسان شوق صد چندان نسبت به انجام عبادات می یابد و صرفاً به دنبال رفع تکلیف و فرار از عذاب الهی، به سراغ عبادات نمی رود. پس از کسب شناخت صحیح، اعتفاد و ایمان به آن چه شناخته است، لازم می آید.

معین الاسلام وظیفه مندی زنان و رفع غربت از حضرت مهدی را از ضروریات زنان منتظر دانست و بیان داشت: قطعاً زنی که طالب بهره مندی از ولایت و سرپرستی حضرت مهدی نمی تواند از غربت و هجران حضرت و وظیفه مندی خویش نسبت به آن حضرت، بشنود و با این حال بی توجّه باشد.

این پژوهشگر مهدوی ادامه داد: آنچه از روایات استفاده می شود این است که حضرت مهدی گرفتاری های فراوانی دارد که گاه به اضطرار می رسد، علت اینکه از قیام حضرت، تعبیر به فرج شده است به واسطه آن است که با اذن الهی و به واسطه رحم خداوند به اضطرار آن حضرت از ایشان رفع گرفتاری می شود. شدت غربت آن چنان است که پس از قرن ها، هنوز 313 نفر نتوانسته اند خود را برای یاری و رفع غربت از آن وجود مقدّس مهیّا کنند و مردم، به عدم حضور ایشان در میان خود عادت کرده اند. تلخ تر از همه اینجاست که بخش اعظمی از این گرفتاری ها، غم ناشی از معصیت، گناه و رنج و دشواری های شیعیان است.

وی با بیان اینکه نصرت و یاری الهی، زمانی شامل حال افراد می شود که آنان نیز به نصرت و یاری ولی خدا بپردازند، تصریح کرد: خداوند متعال از یک سو با قرار دادن گنجی چون امام عصر در میان مردم، راه را به سوی بهره مندی از این گنج پر نعمت باز نموده و از سوی دیگر با قرار دادن رنج ها و بلاهای فراوان، دست نامحرمان را از رسیدن به آن کوتاه کرده و صبوری مشتاقان واقعی را می آزماید، عموم مردم در دل خود، محبّت امام زمانشان را دارند و از دشمنان ایشان هم بیزارند لیکن اکثر آنان توفیق نصرت و یاری حضرت را ندارند، بسیاری از افراد نمی دانند که بالاتر از مقام محبت مرتبه دیگری به نام مقام نصرت وجود دارد و شیعه واقعی علاوه بر محبّت، ناصر و یاری دهنده امام می باشد کسی که به مقام نصرت رسیده است، دیگر با گناهان و معاصی خود، قلب آن امام رئوف و مهربان را نمی آزارد.

معین الاسلام افزود: اگر می خواهیم شاخص های یک زن منتظر و دارای نقش در جامعه مهدوی را به دست آوریم، باید به شناخت کافی از یک زن اسوه و ایده آل مهدوی دست یافته و به میزان شناخت آن، به دنبال کسب کمالات باشیم؛ چرا که این مسیر، چیزی جز مسیر کسب شباهت به اهل بیت(ع) نیست. اینکه حضرت مهدی الگوی خود را دختر پیامبر اکرم بیان می نشان از آن دارد که زن منتظر، باید به جایگاه و همّت خویش را متمرکز در حرکت به سمت کمالات آن حضرت کند.

رئیس موسسه علمی فرهنگی زنان منتظر با اشاره به لزوم ایجاد اعتماد به نفس لازم برای برداشتن گام های بلند در زنان اظهار داشت: زن منتظر باید بداند که برای به وجود آمدن تغییرات بزرگ و بنیادین دین، می بایست اهداف عالی و معیارهای ارزشمند در نظر گرفته شود، الگوها باید با نشاط، نیروبخش و امیدوارکننده باشند، همچنین حوصله، اعتماد به نفس و احساس هویت نیز از دیگر ملزومات است، او اگر عزّت نفس یافت و بزرگ شد، دیگر خود را ارزان نمی فروشد، حقیر نمی شود و خار و ذلیل نمی گردد، بهای او توفیق خدمت در رکاب هدایتگر عالم بشریت است، وی باید بداند که لایق عنایت خداوند شدن و افزایش میزان شباهت به اهل بیت(ع)، منوط به میزان بزرگ شدن و بزرگ دیدن خویشتن خویش است

وی ادامه داد: باید توجه داشت که امام زمان نیز دوستی و همنشینی با انسان های بزرگ و دارای روح های متعالی را دوست دارند و این گونه افراد را بیشتر مورد توجّه قرار می دهند و میان آنها و افراد عوام، فرق می گذارند، لذا هرچه ظرف وجودی ما، وسیع تر و بزرگ تر باشد، عنایات بیشتری شامل حال ما می گردد. بنابراین برای فراهم شدن زمینه ظهور، علاوه بر افزایش ظرفیت ها به منظور درک این پدیده بزرگ اجتماعی، مهیّا شدن یاران خاص، تکامل عقول وپیشرفت معرفت و بینش دینی مردم، مورد نیاز است.

معین الاسلام ایجاد ظرفیت های لازم برای تحمّل دشواری ها از سوی زن منتظر را لازم دانست و گفت: از جمله وظایف زن منتظر این است که سختی ها و دشواری های این مسیر را که علی رغم لذت بخش بودن، نیازمند عزم جدّی است، برخود هموار کند زیرا خداوند، علاقه و گرایش به حضرت مهدی را به کسانی اعطا می کند که علاوه بر اعتقاد، مدّتی را نیز درعمل به وظایف خود و تحمّل دشواری های مسیر انتظار، سپری کرده باشند. البته زن منتظر باید بداند همانگونه که در تکوین و تشریع، تفاوت هایی میان زن و مرد وجود دارد؛ در وظیفه شناسی و عمل به وظایف نیز این تفاوت به چشم می خورد.

این پژوهشگر مهدوی تاکیدکرد: ایجاد اعتماد به نفس لازم برای برداشتن گام های بلند به سمت آرمانشهر مهدوی، هدف گذاری مناسب و رعایت ترتیب مراحل تربیت وایجاد ظرفیت های لازم برای تحمّل دشواری های این مسیر دیگر مسئولیت های زن منتظر است.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد