اگر با غریبهها بازی رقابتی آنلاین را تجربه کرده باشید، احتمالا با کاربرانی برخورد کردهاید که هنگام چت صوتی از کلمات توهینآمیز و آزاردهنده استفاده کرده باشند. رجزخوانی به یکی از عناصر ثابت دنیای گیمینگ آنلاین تبدیل شده است و در بهترین حالت، تا حدی سرگرمکننده است؛ اما در بدترین حالت، فضا را مسموم میکند و باعث اذیت و آزار کاربران دیگر میشود. برای حل این مشکل این بار اینتل با هوش مصنوعی پا پیش گذاشته است.
بهگزارش techspot، اینتل اینبار نرمافزاری به نام بلیپ (Bleep) (صدای بوق سانسور) طراحی کرده است که با استفاده از یادگیری ماشین، جملات زننده را در چتهای صوتی فیلتر میکند. استفاده از قابلیت بلیپ اختیاری است و ازآنجاکه آستانهی تحمل افراد درمقابل کلمات رکیک با یکدیگر متفاوت است، اینتل دست کاربر را برای تعیین سطح سانسور کاملا باز گذاشته است.
کاربران میتوانند درجهی سانسور را روی برخی و اکثر و تمام چتهای توهینآمیز تنظیم کنند. همچنین، کسانی که در سانسور محتوای آزاردهنده حساسترند، به دستهبندیهای مختلف گفتارهای نفرتپراکنانه و توهینآمیز ازجمله تبعیض معلولیت، تنشرمی، زنستیزی یا نژادپرستی میتوانند وارد شوند و آنها را فیلتر کنند. در این دستهبندیها نیز، میتوان بهدلخواه درجهی سانسور را روی هیچکدام، برخی، اغلب و تمام کلمات توهینآمیز قرار داد.
برخی اینچنین استدلال میکنند که رجزخوانی و استفاده از برچسبهای توهینآمیز برای دیگران بخشی از تجربهی گیمینگ آنلاین است و کاربران باید انتظار اینگونه رفتارها را داشته باشند؛ اما بهگفتهی اینتل، در نظرسنجی از هزار گیمر آمریکایی ۱۸ تا ۴۵ ساله در سال ۲۰۲۰، مشخص شد نزدیک یکچهارم گیمرها (۲۲ درصد) بعد از مواجهه با فضای مسموم چتهای صوتی بیدرنگ از بازی خارج شدهاند.
مقالهی مرتبط:
از دیدگاه اینتل، این آمار نشاندهندهی مشکلی پیچیده است که کل صنعت بازی دیر یا زود با آن باید مقابله کند. البته این شرکت قبول دارد بلیپ راهحل کاملی برای این مشکل نیست؛ اما معتقد است درهرصورت قدمی در مسیر درست است. بلیپ قرار است اواخر سال ۲۰۲۱ عرضه شود و بهنظر میرسد برای همه یا دستکم همهی کاربران سیستمهای مبتنیبر اینتل دردسترس قرار گیرد.
دیدگاه شما کاربر زومیت دربارهی فضای مسموم برخی چتهای صوتی بازیهای آنلاین چیست؟ آیا این فضا برای شما آزاردهنده است؟ آیا ابزاری مانند بلیپ این معضل را میتواند حل کند؟