خانه » همه » مذهبی » بااينكه خداوندهمه اعمال نيك رامى پذيردچرامى گويد: (بهترين اعمال آنها را پذيرا مى شويم)؟!(احقاف/16)

بااينكه خداوندهمه اعمال نيك رامى پذيردچرامى گويد: (بهترين اعمال آنها را پذيرا مى شويم)؟!(احقاف/16)

(أُولَئك الَّذِينَ نَتَقَبَّلُ عَنهُمْ أَحْسنَ مَا عَمِلُوا وَ نَتَجَاوَزُ عَن سيِّئَاتهِمْ فى أَصحَبِ الجنَّةِ وَعْدَ الصدْقِ الَّذِى كانُوا يُوعَدُونَ) آنها كسانى هستند كه ما بهترين اعمالشان را قبول مى كنيم،و از گناهانشان مى گذريم،و در ميان بهشتيان جاى دارند، اين وعده صدقى است كه وعده داده مى شدند.

در پاسخ اين سؤ ال جمعى از مفسران گفته اند: منظور از بهترين اعمال واجبات و مستحبات است در برابر مباحات كه اعمال خوبى است اما چيزى نيست كه مورد پذيرش واقع شود، و اجر و ثوابى به آن تعلق گيرد.
پاسخ ديگر اينكه خداوند بهترين اعمال آنها را معيار پذيرش قرار مى دهد و حتى اعمال درجه دو، و كم اهميت آنها را به حساب اعمال درجه يك به فضل و رحمتش مى گذارد، اين درست به آن مى ماند كه خريدارى به عنوان فضل و كرم اجناس متفاوتى را كه از طرف فروشنده اى عرضه شده است به بهاى جنس اعلا محاسبه كند، و از فضل و لطف خداوند هر چه گفته شود عجيب نيست .
موهبت دوم پاكسازى آنها است،مى گويد:(ما از گناهانشان مى گذريم) (و نتجاوز عن سيئاتهم ).در حالى كه در ميان بهشتيان جاى دارند (فى اصحاب الجنة ).
و اين سومين موهبت الهى نسبت به آنها است كه آنان را با اين كه لغزشهائىداشته اند شستشو داده،در كنار نيكان و پاكانى جاى مى دهد كه از مقربان درگاه اويند.
ضمنا از اين تعبير استفاده مى شود كه منظور از(اصحاب الجنة) در اينجا بندگان مقربى هستند كه هرگز گرد و غبار معصيت بر دامانشان ننشسته و اين مؤ منان توبه كار بعد از مغفرت الهى در كنار آنها و در سايه آنها جاى مى گيرند.
و در پايان آيه براى تاءكيد بر اين نعمتها كه گفته شد مى افزايد: (اين وعده صدقى است كه پيوسته به آنها داده شده است ) (وعد الصدق الذى كانوا يوعدون ).
چگونه وعده صدق نباشد در حالى كه تخلف از وعده يا به خاطر پشيمانى و نادانى است ، و يا از ضعف و ناتوانى ، و خداوند از همه اين امور منزه است .
منبع:
تفسير نمونه جلد 21 ص321و322

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد