از کنار کعبه قیام نموده و مضمون اولین جملات مبارک ایشان عجل الله تعالی فرجه الشریف : «منم، بقیةالله و حجت و خلیفه خدا در میان شما مردم.»
همه موظفند به او سلام را چنین تقدیم نمایند :
«السلام علیک یا بقیةالله فی ارضه.»
خالق و آفریننده جهان هستی برای زنده نگه داشتن دین و به ثمر رساندن اهداف نهایی خود در این جهان اجرای کامل دین برای سعادت و پیشرفت آدمیان ، پیامبران گرانقدر زیادی را برانگیخت و با ابزارها و برنامههای منظم و دقیقی از آنها حمایت کرد . اما این پایان کار نبود. خدای مهربان و دانا که عالمِ به همه زمانها ـ گذشته و حال و آینده ـ است، برای انجام کامل آن هدف و فرصت مناسب برای تحقق کامل دین خدا و اجرای عدالت در همه دنیا و برچیدن بساط ظلم و بیدادگری، این ذخیره پیامبران و شخصیت بزرگ را با لقب «بقیةالله» یعنی باقیمانده خداوند نامگذاری کرده که وی میتواند تمام اهداف و دستورات خداوند را با تنظیم برنامههایی منظم و دقیق و به صحنه آوردن نیروهایی فعال و نیرومند عملی سازد و دین خدا را در همه دنیا غالب کند و در نتیجه، ذکر و یاد خدا را برای همیشه زنده و جاوید گرداند و منشأ خیر و برکت برای انسانها باشد.به یقین چنین فردی شخصیتی والا و ارزشمند دارد که میتواند الگوی بشریت باشد تا مردم با پیروی از او به سعادت برسد .
بقیّةاللّه ، تعبیر قرآنی و نیز از القاب آخرین امام شیعة اثنی عشری است . «بقیة» به معنای «مَن اَبْقاه» است ، یعنی کسی که خداوند او را نگاه داشته است.در بحارالانوار (ج 24، ص 212) روایتی است، که براساس آن، امام باقر علیهالسلام، خطاب به مردمی که دروازة شهر خود را بر روی ایشان بستند، خود را بقیةالله نامیده است. تعبیر دوم این کلمه به آخرین امام شیعة اثناعشری برمی گردد، یعنی امام مهدی عج اللّه تعالی فرجه. روایات متعددی هست که براساس آنها مقصود از بقیّةاللّه، امام زمان است، از جمله طبرسی (ج 1، ص 252) از قول حضرت علی علیه السلام نقل فرموده اند : مراد از بقیةاللّه امام مهدی عجل الله تعالی فرجه است که پس از انقضای مهلت خواهد آمد و زمین را که پر از جور شده است از داد پر خواهد کرد.مجلسی (ج 24، ص 211ـ212) به نقل از کافی آورده است: امام جعفر صادق علیه السلام در پاسخ این سؤال که مردم به مهدی علیه السلام امیرالمؤمنین خطاب می کنند، فرمود: این لقب مخصوص علی بن ابیطالب علیه السلام است، و امام مهدی را باید با لقب «بقیةاللّه»، و چنین خطاب کنند: «السلام علیک یا بقیةالله.»
همه موظفند به او سلام را چنین تقدیم نمایند :
«السلام علیک یا بقیةالله فی ارضه.»
خالق و آفریننده جهان هستی برای زنده نگه داشتن دین و به ثمر رساندن اهداف نهایی خود در این جهان اجرای کامل دین برای سعادت و پیشرفت آدمیان ، پیامبران گرانقدر زیادی را برانگیخت و با ابزارها و برنامههای منظم و دقیقی از آنها حمایت کرد . اما این پایان کار نبود. خدای مهربان و دانا که عالمِ به همه زمانها ـ گذشته و حال و آینده ـ است، برای انجام کامل آن هدف و فرصت مناسب برای تحقق کامل دین خدا و اجرای عدالت در همه دنیا و برچیدن بساط ظلم و بیدادگری، این ذخیره پیامبران و شخصیت بزرگ را با لقب «بقیةالله» یعنی باقیمانده خداوند نامگذاری کرده که وی میتواند تمام اهداف و دستورات خداوند را با تنظیم برنامههایی منظم و دقیق و به صحنه آوردن نیروهایی فعال و نیرومند عملی سازد و دین خدا را در همه دنیا غالب کند و در نتیجه، ذکر و یاد خدا را برای همیشه زنده و جاوید گرداند و منشأ خیر و برکت برای انسانها باشد.به یقین چنین فردی شخصیتی والا و ارزشمند دارد که میتواند الگوی بشریت باشد تا مردم با پیروی از او به سعادت برسد .
بقیّةاللّه ، تعبیر قرآنی و نیز از القاب آخرین امام شیعة اثنی عشری است . «بقیة» به معنای «مَن اَبْقاه» است ، یعنی کسی که خداوند او را نگاه داشته است.در بحارالانوار (ج 24، ص 212) روایتی است، که براساس آن، امام باقر علیهالسلام، خطاب به مردمی که دروازة شهر خود را بر روی ایشان بستند، خود را بقیةالله نامیده است. تعبیر دوم این کلمه به آخرین امام شیعة اثناعشری برمی گردد، یعنی امام مهدی عج اللّه تعالی فرجه. روایات متعددی هست که براساس آنها مقصود از بقیّةاللّه، امام زمان است، از جمله طبرسی (ج 1، ص 252) از قول حضرت علی علیه السلام نقل فرموده اند : مراد از بقیةاللّه امام مهدی عجل الله تعالی فرجه است که پس از انقضای مهلت خواهد آمد و زمین را که پر از جور شده است از داد پر خواهد کرد.مجلسی (ج 24، ص 211ـ212) به نقل از کافی آورده است: امام جعفر صادق علیه السلام در پاسخ این سؤال که مردم به مهدی علیه السلام امیرالمؤمنین خطاب می کنند، فرمود: این لقب مخصوص علی بن ابیطالب علیه السلام است، و امام مهدی را باید با لقب «بقیةاللّه»، و چنین خطاب کنند: «السلام علیک یا بقیةالله.»