خانه » همه » مذهبی » باسلام و احترامدر خصوص روابط زناشویی بین زن و مرد۱-آیا روابط در طول هفته یا ماه، تعداد مشخصی دارد؟۲- چرا با وجود گذشت چند سال از شروع زندیگی مشترک زوجین، باز بسیاری از زوجین قبل از شروع روابط، یا بعد از اتمام رابطه، احساس شرم و گناه می‌کنند؟ آیا این حس طبیعی است یا مشکلی وجود دارد؟ باسپاس

باسلام و احترامدر خصوص روابط زناشویی بین زن و مرد۱-آیا روابط در طول هفته یا ماه، تعداد مشخصی دارد؟۲- چرا با وجود گذشت چند سال از شروع زندیگی مشترک زوجین، باز بسیاری از زوجین قبل از شروع روابط، یا بعد از اتمام رابطه، احساس شرم و گناه می‌کنند؟ آیا این حس طبیعی است یا مشکلی وجود دارد؟ باسپاس

در زمینه روابط زناشویی همسران محدودیتی به غیر از مواقعی که در آن آمیزش جنسی حرام است، وجود ندارد و همسران در صورت تمایل و توافق می‌توانند به هر مقدار و تعدادی که بخواهند باهم روابط زناشویی برقرار کنند؛ البته از آنجا که اساساً افراط‌وتفریط در هر کاری ناپسند است. معمولاً دانشمندان برقراری رابطه جنسی، یک یا دو بار در هفته را برای همسران طبیعی می‌دانند، ولی اگر تقاضا بیش از این مقدار یا کمتر از این باشد، گاهی نشانگر گرم‌مزاجی و سردمزاجی زوجین می‌تواند باشد. ضمن اینکه افراط در آمیزش و نزدیکی با همسر سبب کاهش انرژی و تخلیه زیاد انرژی بدن شده و ممکن است مشکلاتی را برای فرد به وجود آورد؛ به همین خاطر در منابع دینی و پزشکی از افراط در آمیزش و نزدیکی نهی شده است.
البته اگر شما از لحاظ بنیه بدنی قوی باشید و تغذیه مناسبی هم داشته باشید، آمیزش جنسی زیاد و یا تخلیه مایع منی به‌دفعات زیاد خیلی نمی‌تواند برایتان مشکل ایجاد کند، اما باید بدانید مایع منی در بدن جنس مذکر و مرد، دارای مقدار زیادی اسپرم بوده و علاوه بر اسپرم حاوی اسید سیتریک، آمینو اسیدهای آزاد، فسفریل کولین، آنزیم، پروستاگلاندین، پتاسیم و روی و مواد پروتئینی دیگر است و بدن انسان برای تولید مایع منی انرژی زیادی مصرف می‌کند و فعل‌وانفعالات زیادی باید متحمل شود تا مایع منی تولید گردد؛ بنابراین باید حد وسطی برای خودتان تعیین کنید تا آسیبی متوجه شما نشود.
ابن‌سینا بر این باور است که هر چهل لقمه غذا در بدن انسان به یک قطره خون تبدیل می‌گردد و هر چهل قطره خون به یک قطره مایع منی تبدیل می‌گردد. حال تصور کنید مردی که در هفته چند بار و یا روزی چند بار رابطه جنسی برقرار می‌کند و در هر بار انزال، حدود چند سی سی مایع منی به هدر می‌دهد چه مقدار انرژی از دست می‌دهد؟! بنابراین به‌طور طبیعی مردان برخلاف زنان این توانایی را ندارند که در فواصل کوتاه‌مدت رابطه جنسی برقرار کنند؛ چون در هر بار انزال منی مقادیر زیادی انرژی بر اثر انزال مایع منی که سرشار از املاح معدنی و ویتامین‌های مختلف برای نگهداری و رشد اسپرم است، از دست می‌دهند و بدنشان برای تجدیدقوا و تولید مایع منی نیاز به استراحت دارد؛ بنابراین وقتی شما به‌دفعات زیاد رابطه جنسی برقرار می‌کنید، عملاً به بدن خودتان آسیب وارد می‌کنید و بدنتان برای تأمین انرژی ازدست‌رفته مجبور می‌شود از ذخایر انرژی سایر اعضای بدن بکاهد و این در درازمدت به ضررتان خواهد بود.
از لحاظ علمی یک رابطه جنسی معمولی، معادل یک ساعت پیاده‌روی با سرعت متوسط و یک رابطه جنسی پرحرارت، معادل 15 دقیقه دویدن بروی دستگاه ترد میل (دو ثابت) است، یعنی تقریباً 200 کالری انرژی می‌سوزاند. رابطه جنسی یک فعالیت بدنی-روانی است که تقریباً تمام اعضای بدن انسان را درگیر می‌کند و به همین دلیل است که انجام مکرر و با فاصله کم آن، که مانع استراحت و جبران انرژی است، برای بدن انسان مضر است. امام صادق (علیه‌السلام) دراین‌باره می‌فرمایند: «حلالی لذت‌بخش‌تر از همبستر شدن با همسر نیست، ولی زیاده‌روی در این امر نارواست، میانه‌روی در آمیزش سلامت آدمی را می‌افزاید و عمر را زیاد می‌کند» (1). همچنین آن حضرت می‌فرمایند: «من اراد البقاء و… فلیقل غشیان النساء، کسی که عمر بیشتری می‌خواهد، باید با همسرش کمتر آمیزش کند» (2).
زیاده‌روی در انجام مقاربت می‌تواند آسیب‌ها و آثار بدی برای فرد و همچنین خانواده داشته باشد، که در ادامه به برخی از این آسیب‌ها از نگاه برخی صاحب‌نظران پزشکی قدیم و جدید می‌پردازیم:
بوعلی سینا می‌گوید: منی، مایه حیات و قوت جان شماست. پس در جماع رعایت حد اعتدال باید کرد.
کثرت جماع و آمیزش باعث کاهش طول عمر و سستی بدن می‌شود. افراط در جماع درهرحال مضرترین چیزهاست، خصوصاً هنگامی‌که پی‌درپی باشد چراکه باعث ضعف مغز، قلب، کبد، قوا، اعصاب، بینایی، معده، کلیه، مثانه و تپش قلب و درد کمر و باسن، سیاتیک، نقرس و امثال این‌ها می‌گردد. همچنین سبب کاهش توان و ضعف اعصاب و حدوث امراضی مانند ام‌اس، فلج، رعشه، لقوه، تشنّج، ضعف قوه هاضمه و ضعف سایر قوا می‌شود. علت این امر، آن است که بدن برای تولید منی مراحل زیادی طی کرده و قوای زیادی صرف کرده است. همچنین کثرت جماع به چشم آسیب می‌رساند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد افزایش فعالیت‌های جنسی برای قلب مردان مضر است.
اگر تعداد دفعات رابطه جنسی افزایش یابد میزان اسپرم در هر بار انزال کاهش می‌یابد و اگر این میزان که به‌طورمعمول بین 40 تا 60 میلیون اسپرم در هر میلی‌لیتر مایع منی است، به کمتر از بیست میلیون اسپرم برسد می‌تواند در زمینه باروری ایجاد مشکل کند و در صورتی میزان اسپرم طبیعی می‌شود و فرد قدرت باروری به دست می‌آورد که چند روز رابطه جنسی انجام نشود؛ در حقیقت وجود چند روز استراحت در بین رابطه‌های جنسی موجب جبران انرژی ازدست‌رفته و بازسازی بدن می‌گردد.
داشتن احساس شرم و گناه در روابط جنسی همسران کاملاً بیجا و بی‌مورد است و می‌تواند ناشی از فهم نادرست و اشتباه از روابط جنسی همسران و نیز عدم تفکیک روابط زناشویی همسران با روابط نامشروع جنسی باشد؛ درحالی‌که در اسلام برخلاف دیگر مکاتب، روابط زناشویی همسران امر بسیار مقدسی است. هرگز نباید این‌گونه روابط را امری زشت و تنفرآمیز بدانید و دچار احساس شرم و گناه شوید. یادتان باشد که وجود شما و وجود همة انسان‌ها به این امر بستگی دارد و خداوند این راه را برای تداوم نسل بشر قرار داده است؛ البته لذتی نیز در کنار آن نهفته است که انسان‌ها را به برقراری روابط زناشویی ترغیب می‌کند.
شکی در این نیست که برای تداوم نسل انسانی زن و مرد در کنار هم قرار گیرند و با یکدیگر آمیزش نمایند تا نطفه تشکیل شود و نسل انسانی ادامه یابد و منقرض نگردد. اگر چنین روابطی بین زن و مرد وجود نمی‌داشت نسل انسانی به‌زودی منقرض می‌شد. البته روابط جنسی فقط مختص انسان‌ها نیست بسیاری از جانداران و موجودات چنین روابطی را دارند و همین روابط باعث تداوم نسل آنها شده است. ما بر این باوریم که اگر روابط جنسی در مسیر معین‌شده خود قرار بگیرد و از طریق مشروع و حلال تأمین شود نه‌تنها بد نیست؛ بلکه یکی از منابع لذت‌بخش زندگی انسان‌هاست.
امام صادق (علیه‌السلام) در روایتی می‌فرماید: «برای مردم در دنیا و آخرت، هیچ لذتی بالاتر از همبستری با زنان نیست؛ سپس فرمودند: اهل بهشت به چیزی بیشتر از آمیزش، چه از طعام و شراب، لذت نمی‌برند».
به‌طورکلی، در اسلام روابط زناشویی همسران نه‌تنها امر بدی تلقی نمی‌شود، بلکه امر مقدسی است و همسران مدامی که باهم رابطه جنسی برقرار می‌کنند و غسل می‌نمایند در رحمت الهی هستند و گناهان آنها بخشیده می‌شود. در ادامه به برخی روایات در این زمینه اشاره می‌کنیم تا متوجه شوید چرا می‌گوییم امر زناشویی در اسلام مقدس است:
رسول گرامی اسلام (صلی‌الله علیه و آله) می‌فرمایند:
(در پاسخ به زنی که از همسرش به خاطر عدم انجام وظیفه زناشویی به بهانه عبادت کردن، شکایت کرده بود) فرمودند: «اگر شوهرت می‌دانست چه پاداشی برای آمیزش با تو نزد خداوند دارد، هرگز از تو فاصله نمی‌گرفت، زیرا وقتی‌که همسرت به‌سوی تو حرکت کند دو فرشته الهی او را در برگیرند و پاداش رزمنده‌ای که شمشیرش را در راه خدا برهنه کرده باشد به او می‌دهند وقتی‌که با تو همبستر شود همانند ریزش برگ درختان در فصل پاییز گناهانش ریخته می‌شود و هنگامی‌که غسل می‌کند از تمام گناهان پاک می‌شود». (3)
آن حضرت در روایت دیگری می‌فرمایند: «وقتی بنده مؤمن دست همسرش را برای آمیزش می‌گیرد، خداوند ده حسنه برایش می‌نویسد و ده خطا را از او محو می‌کند و اگر همسرش را ببوسد یک‌صد حسنه برایش می‌نویسد و یک‌صد بدی را از او برطرف می‌کند! آنگاه اگر با همسرش آمیزش نماید هزار حسنه برایش می‌نویسد و هزار خطا را از پرونده‌اش محو می‌کند و هنگامی‌که غسل می‌کند به تعداد موهای بدنشان حسنه برای آن‌ها ثبت و به همان تعداد زشتی را از آن‌ها برطرف می‌کند». (4)
پیامبر اعظم (صلی‌الله علیه و آله) می‌فرمایند:
«هر مؤمنی که با همسرش نزدیکی کند هفتاد هزار فرشته بال‌هایش را برای آن‌ها می‌گسترانند و رحمت خدا بر آنان نازل می‌گردد و در مقابل هر قطره آبی که از غسل آن‌ها بر زمین می‌ریزد خداوند خانه‌ای در بهشت برایشان بنا می‌کند و غسل جنابت سری است بین خداوند و بندگانش». (5)
امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرماید:
«هیچ حلالی نزد خداوند دوست‌داشتنی‌تر از نزدیکی با همسر نیست؛ زمانی که مؤمن با همسرش نزدیکی و غسل می‌کند شیطان گریه می‌افتد و فریاد می‌زند: ای‌وای! این بنده از پروردگارش اطاعت نموده و گناهانش بخشیده شده است». (6)
آن حضرت در روایت دیگری می‌فرماید: روز جمعه‌ای رسول خدا (صلی‌الله علیه و آله) به یکی از اصحابش فرمودند: «امروز روزه هستی؟ خیر یا رسول‌الله، امروز چیزی در راه خدا صدقه داده‌ای؟ خیر یا رسول‌الله، برخیز کنار همسرت برو و با او آمیزش کن که پاداش صدقه دارد». (7)
پی‌نوشت‌ها:
1. حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعة، قم: مؤسسة آل البیت علیهم السلام، 1409 ق، ج 14، ص 96.
2. همان، ج 20، ص 242.
3. تحکیم خانواده، ص 318.
4. مستدرک الوسائل، ج 14، ص 151.
5. وسائل الشیعه، ج 20، ص 179.
6. مستدرک الوسائل، ج 14، ص 154.
7. وسائل الشیعه، ج 20، ص 109.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد