خانه » همه » مذهبی » با توجه به حضور یهودیان در بیت المقدس مسلمانان از چه زمانى وارد آن شدند؟

با توجه به حضور یهودیان در بیت المقدس مسلمانان از چه زمانى وارد آن شدند؟

یکى از پرحادثه‌ترین مناطق جهان ، کشور فلسطین است . این کشور از غرب به دریاى مدیترانه ، از شمال به لبنان ، از شرق به رود اردن و سوریه ، و از جنوب به جزیره سینا محدود است . 1 مساحت فلسطین بیست و هفت هزار و بیست و چهار کیلومتر مربع است ( 27024 ) 2 برخى مساحت آن را بیست و هفت هزار و نه کیلومتر ( 27009 ) 3 و برخى بیست و هفت هزار و چهل و چهار کیلومتر مربع دانسته‌اند . ( 27044 ) . 4 فلسطین در قلب کشورهاى عربى است و براى همین از اهمیت فوق‌العاده‌اى برخوردار است . 5 به علاوه راههاى آسیا و اروپا از فلسطین مى‌گذرد 6 و محل تقاطع راههاى مشرق و مغرب است 7 و براى کشورهاى اسلامى از جهات دیگرى اهمیت دارد که در همین یادداشتها روشن خواهد شد . جمعیت فلسطین ، در سال 1947 میلادى و پیش از تقسیم ، یک میلیون و نهصد و چهل و هشت نفر بود ( 1948000 ) از این تعداد ششصد و بیست و نُه هزار نفر یهودى و یک میلیون و سیصد و نوزده هزار نفر آن عرب و مسلمان هستند . 8 {J تاریخ قدیم فلسطین : J}
سامى‌هاى عرب بودند ، وطن اصلى آنان شبه‌جزیره عربستان بود . شش هزار سال قبل از میلاد ، سامى‌ها از شبه‌جزیره عربستان به این منطقه که الآن فلسطین نامیده مى‌شود مهاجرت کردند و در آنجا ماندند 9 در این منطقه کسى نبود جز حیتى‌ها که از جزیره کویت آمده و در جزئى از فلسطین که بین یا فاو غزه بوده ساکن شده بودند . 10 با این محاسبه فلسطین ، شرق اردن ، لبنان ، سوریه و عراق ، شش هزار سال قبل از میلاد ، جزو کشورهاى عربى بودند . 11 ماجراى مهاجرت سامیان به فلسطین و مناطق دیگر به این صورت است : 2500 سال قبل از میلاد آموریان و کنعانیان به شام آمدند . آموریان در سوریه سکونت کردند و کنعانیان در لبنان و فلسطین ماندند . 1500 سال قبل از میلاد ، آرامیان نیز به شام آمدند و به همراه آنان قبیله‌هاى عمونیان ، مؤابیان و آدومیان هم به شام آمدند . آرامیان در شمال سوریه ساکن شدند و قبایل سه‌گانه در جنوب سوریه . 12 معروفترین قبیله کنعانیان یُبوسى‌ها نام داشتند و اولین بار همین یبوسى‌ها بیت‌المقدس را ساختند . 13 و به خاطر حضور کنعانیان در این منطقه ، آنجا را کنعان مى‌گفتند . 14 مدت سلطنت کنعانیان ، از 2500 قبل از میلاد تا 1500 سال قبل از میلاد است 15 و حضرت ابراهیم ( ع ) 1805 سال قبل از میلاد به شام آمد و در نابلس فلسطین ساکن شد . 16 500 سال قبل از میلاد ، قبیله انباط هم به شام آمد و در شرق اردن ساکن شد . پس از اینها لخمیان و غسانیان به بلاد شام آمدند و در قرن هفتم میلادى مسلمانان همه بلاد شام را فتح کردند . 17
{J چرا فلسطین نامیده شد ؟ J}
نام فلسطین از پِلِشْتى {L= (Peleshti) =L} گرفته شده است . پلشتى نام یکى از قبایلى است که از سواحل یونان به این منطقه آمد . افراد این قبیله را پِلشتى‌ها مى‌گفتند . عده‌اى از افراد این قبیله در فلسطین ماندند و این سرزمین به نام آنها نامیده شد و به تلفظ عربى فلسطین گفته شد . 18
{J یهودیان در چه تاریخى به فلسطین آمدند ؟ J}
در حدود 1805 سال قبل از میلاد حضرت ابراهیم ( ع ) به شام هجرت کرد و در نابلس فلسطین سکونت کرد . پس از مدتى فرزندش اسحاق متولد گردید و اسحاق داراى فرزندى به نام یعقوب شد . حضرت یعقوب ( ع ) داراى ده فرزند بود . با این ده پسر از فلسطین به مصر رفت و فرزندان او در مصر زیاد شدند و 400 سال در آنجا ماندند . 19 فرزندان حضرت یعقوب توسط حضرت موسى از مصر بیرون آورده شدند 20 مصر پر از یهودى شده بود . در سال 1290 قبل از میلاد از مصر بیرون آمدند و عده‌اى از آنان به فلسطین رفته و فلسطین را اشغال کردند . 21 در آن زمان که یهودى‌ها براى گرفتن فلسطین حرکت کردند ، یبوسى‌ها در فلسطین بودند . آنان به رهبرى یوشع وارد ساحل رود اردن شدند و به شهر « اریحا » آمدند و پس از آن بیت‌المقدس را محاصره کردند ، شهر را گرفته و بسیارى از یبوسى‌ها را کشتند ولى با اینحال یبوسى‌هایى مانده ، شهر را ترک نکردند و ماندند 22 یهودیان سه هزار سال پس از یُبوسى‌ها وارد فلسطین شدند . بیت‌المقدس را همین یبوسى‌ها ساختند و 1500 سال بیت‌المقدس در دست آنهابود . 23
{J ادامه ماجراهاى فلسطین : J}
فرعونِ مصر قصد تسخیر سوریه کرد . راه او از فلسطین مى‌گذشت . رهبر یهودیان فلسطینى مانع پیشروى فرعون شد . فرعون آنان را شکست داد و سوریه را گرفت 24 چند سال پس از آن پادشاه بابِل که به عربى « بُختِ نَصر » نامیده مى‌شود ، به فلسطین حمله کرد و نیروهاى فرعون را شکست داد و فلسطین را تسخیر کرد و از جانب خود یکى از یهودیان را حاکم فلسطین کرد ولى او به فکر استقلال افتاد و زیر بار فرمان بخت نصر نرفت و براى همین بخت نصر براى دومین بار به فلسطین حمله کرد و یهودیان را سرکوب کرد . بخت نصر این بار با ده هزار اسیر یهودى به بابِل برگشت . 25 کوروش پادشاه ایران در سال 538 قبل از میلاد به بابِل حمله کرد و بخت نصر را شکست داد . کوروش همه اسیران یهودى را که در بابِل بودند آزاد کرد و اجازه داد که دوباره به فلسطین بروند . 26 تسلط ایرانیان بر فلسطین با لشکرکشى اسکندر مقدونى یونانى از بین رفت و یونانیان بر فلسطین مسلط شدند . 27 حضرت عیسى ( ع ) چهار سال قبل از میلاد در « بیت لحم » متولد شد و در این زمان پادشاه یهودى که بر فلسطین حاکم بود و هرود نام داشت ، مُرد . همین هرود وصیت کرده بود که پس از مرگ او فلسطین را به سه پسر او بدهند . این سه پسر پس از مرگ پدر نزد قیصر روم رفتند تا تقسیم فلسطین را بین این سه فرزند امضاء کند . قیصر روم هم پذیرفت و فلسطین را بین سه پسر هرود تقسیم کرد . یهودیه ، سامرا و ایدومیا را به آرشلوس داد ، جلیل و پریا را به آنتى پارس و شمال دریاچه جلیل را به فیلیپ داد . این سه پسر بر فلسطین حاکم شدند و مردم یهودى فلسطین در این روزگار روز خوش نداشتند و همواره گرفتار بودند . 28
{J شهر بیت‌المقدس : J}
این شهر را به نامهاى مختلفى مى‌نامند . مسلمانان آن را « بیت المُقَدَس » و « بیت المَقْدِسْ » مى‌نامند . 29 چون از دیدگاه آنان بیت‌المقدس ، شهر مقدس است . یکى از نامهاى بیت‌المقدس ، « اورشلیم » است . اور به معناى آتش ، روشناسى و مقدس است و شلیم به معناى شهر ، صلح و آرامش است . بنابراین اورشلیم به معناى شهر مقدس ، شهر روشنائى و شهر صلح و آرامش است . اورشلیم را دو هزار سال قبل از میلاد « اورسالم » مى‌گفتند . زمانى هم آن را « یُبوس » مى‌نامیدند . بیت‌المقدس را « ایلیاء » و « ایلیاکاپیتولبنا » هم مى‌نامیدند . تا ظهور اسلام نا ایلیاء بر روى این شهر مانده بود و پس از فتح آن به دست مسلمانان بیت‌المقدس نامیده شد . 30 کلمه « المقدس » در « بیت‌المقدس » هم به صورت اسم مفعول از باب تفعیل درست است و هم به صورت اسم مکان بر وزن مَفْعِل . 31
{J فتح بلاد شام به دست مسلمانان : J}
پیامبر اسلام ( ص ) در ماه جمادى الاولى در سال هشتم هجرت نیروهاى اسلامى را براى جنگ با رومیان به « موته » فرستاد . آن حضرت فرمود : اگر زید بن حارثه در جنگ آسیب دید ، فرماندهى به عهده جعفربن ابى‌طالب است و اگر جعفربن‌ابى‌طالب آسیب دید ، فرماندهى به عهده عبدالله بن رواحه است . نیروهاى اسلامى خود را به منطقه نفوذ رومیان رساندند . رومیان بیش از یکصد هزار نفر نیروى جنگى وارد میدان کردند در حالیکه مسلمانان سه هزار نفر بودند . گفتگوهایى بین سران نیروهاى اسلامى صورت گرفت و عبدالله بن روانه بر جنگ پافشارى کرد . نیروهاى دو طرف آماده جنگ شدند . در این جنگ زید ، جعفر و عبدالله هر سه فرمانده به ترتیب به شهادت رسیدند . فرماندهى جنگ را خالدبن ولید به عهده گرفت و با نقشه‌اى مسلمانان را از دست رومیان نجات داد و به مدینه برگرداند . 32 این جنگ ، مقدمه درگیرى جدى مسلمانان با رومیان بود . پیامبر اسلام ( ص ) در سال یازدهم هجرى نیروهاى اسلامى را به فرماندهى پسر زید بن حارثه که در موته به شهادت رسید ، مأمور رفتن به مرزهاى شمال شبه‌جزیره عربستان کرد . اسامه بن زید ، نیروهاى اسلامى را حرکت داد . در همین روزها پیامبر اسلام به شدت بیمار شد و نیروهاى اسلامى ، متوقف شدند 33 پس از آنکه ابوبکر به خلافت رسید ، اولین کارش این بود که نیروهاى اسلامى را به فرماندهى اسامه بن زید به مرزهاى شمال اعزام کرد . نیروهاى اسامه به دنبال مأموریت خود رفتند و پس از مدتى به همراه غنائمى به مدینه برگشتند . 34 در سال دوازدهم هجرى ، به دستور ابوبکر ، نیروهاى اسلامى براى آزاد سازى شامات از دست نیروهاى رومى ، حرکت کردند . عمروبن عاص مأمور فتح فلسطین شد ، یزید بن ابى‌سفیان ، ابوعبیده جراح و سرجبیل بن حسنه هم مأموریت فتح مناطق دیگر شامات را به عهده گرفتند . نیروهاى اسلامى در اواخر سال دوازدهم هجرى خود را آماده کردند و در اوایل سال سیزدهم هجرى حرکت کردند .
امپراطور روم شرقى هم نیروهاى خود را آماده کرد . نیروهاى دو طرف در محلى به نام یَرْموک به هم رسیدند . در همان حال که نیروهاى اسلامى در پرموک بودند ، نیروهاى خالدبن ولید هم به یرموک اعزام شدند . با آمدن خالدبن ولید به یرموک نیروهاى اسلامى تقویت شدند . درگیریها شروع شد . نیروهاى رومى با این که تعدادشان بسیار بود ، عقب‌نشینى کردند و مسلمانان در همه جبهه‌ها بر آنها پیروز مى‌شدند . در همین روزها که نیروهاى اسلامى در شامات درگیر بودند ، ابوبکر از دنیا رفت و عمربن خطاب به جاى او نشست . عمر بن خطاب هم سیاست فتح شام را در پیش گرفت و خودش هم به شام آمد و در پایان کار ، نیروهاى رومى از شامات عقب‌نشینى کردند و به این ترتیب شامات به دست مسلمانان فتح شد . 35
{J فتح بیت‌المقدس : J}
در سال پانزدهم هجرى قمرى بیت‌المقدس نیز فتح شد . در آن زمان بیت‌المقدس « ایلیاء » نامیده مى‌شد . مردم ایلیاء ابتدا مقاومت کردند ولى بعد از مدتى پیشنهاد صلح دادند و گفتند : ما به دست رهبرتان تسلیم مى‌شویم . در آن زمان عمربن خطاب در شام بود و در « جابیه » مانده بود . عمر پیشنهاد صلح اهالى ایلیاء را پذیرفت و صلحنامه امضاء شد و خود عمربن خطاب به بیت‌المقدس وارد شد . 36 متن پیمان صلح چنین است : H « بسم‌الله الرحمن الرحیم . هذا ما اعطى عبدُالله عمر امیرالمؤمنین اهل ایلیاء من الامان . اعطاهم امانا لأنفسهم و اموالهم و لکنا ئسهم و صُلبانهم و سقیمِها و برئیها و سائر ملتها ، انه لاتسکن کنائسهم و لاتهدم و لاینتقص منها و لا مِن حیزها و لا من صلیبهم و لا مِن شىء من اموالهم و لایکرهون على دینهم و لایضار احد منهم و لایسکن بایلیاء معهم احدٌ من الیهود . و على اهلِ ایلیاء اَن یُعطوا الجزیه کما یعطى اهل المدائن . و علیهم ان یخرجوا منها الروم و اللصوصَ . فمن خرج منهم فانه آمن على نفسه و ماله حتى یبلُغوا مأمنهم و من اقام منهم فهو آمن و علیه مثل ما على اهل ایلیاء من الجزیه . و من احب من اهل ایلیاء ان یسیر بنفسه و ماله مع الروم و یخلى بیعهم و صلبهم فانهم آمنون على أنفسهم و على بیعهم و صلبهم حتى یبلغوا مأمنهم . و من کان بها من اهل الارض قبل مقتل فلان فمن شاء منهم قعد و علیه مثل ما على اهل ایلیاء من الجزیه و من شاء سار مع الروم و من شاء رجع الى اهله فانه لایؤخذ منهم شىء حتى یحصد حصادهم . و على ما فى هذا الکتاب ، عهدالله و ذمه رسوله و ذمه الخلفاء و ذمه المومنین اذا اعطوا الذى علیهم من الجزیه » E 37 . محتواى این پیمان به این صورت است : 1 – این ، امان نامه‌اى است براى ساکنان ایلیاء ( بیت‌المقدس ) 2 – ساکنان ایلیا از نظر مال ، جان و هر چه به آنان تعلق دارد ، در امنیت هستند .
3 – مردم این شهر در انتخاب دین آزادند و آنان به قبول کردن اسلام اجبار نمى‌شوند . 4 – هیچکس از ساکنان این شهر آزار و اذیت نخواهد شد . 5 – در شهر ایلیاء ، حتى یک نفر یهودى هم نباید بماند . 6 – مردم ایلیاء ، باید مانند مردم مدائن جزیه بپردازند . 7 – ایلیائیان باید رومیان و دزدان را از شهر بیرون کنند . 8 – هر کس که از اهالى این شهر نیست ، مى‌تواند در این شهر بماند و امنیت مالى و جانى او تأمین است و مى‌تواند با امنیت مالى و جانى به هر کجا که امنیت دارد برود . اگر در این شهر ماند مانند ایلیائى‌ها جزیه مى‌پردازد . 9 – مردم ایلیاء هم آزادند ، به هر کجا مى‌خواهند مى‌توانند بروند و مى‌توانند در امنیت کامل بمانند . 10 – اگر مردم ایلیاء جزیه مقرر را بپردازند ، و تخلف نکنند ، در این صورت این پیمان‌نامه مورد احترام خدا ، رسول‌خدا ، خلیفه و مؤمنان است . 38 پس از امضاى این پیمان نامه ، ایلیاء که بعد از مدتى به « بیت‌المُقَدَّسْ » تغییر نام یافت ، تسلیم شد و عمربن خطاب به همراه یکى از علماى مسیحى داخل شهر رفتند و از اماکن مذهبى آن دیدن کردند . مردم بیت‌المقدس هم از حسن رفتار خلیفه خوشحال شدند . 39 از آنچه گذشت به دست آمد که : 1 – ساکنان اصلى فلسطین یُبوسى‌ها بودند . یُبوسیان 2500 سال قبل از میلاد به فلسطین آمدند و بیت‌المقدس را احداث کردند . در آن زمان بیت‌المقدس را یُبوس مى‌گفتند . 2 – یهودیان در 1290 قبل از میلاد از مصر بیرون آمدند و عده‌اى از آنان به طرف فلسطین راه افتادند و فلسطین به زور شمشیر اشغال کردند و بسیارى از یبوسى‌ها را کشتند . 3 – فلسطین پس از اینکه توسط یهودیان اشغال شد ، تحولات زیادى به خود دید . زمانى بابِلیان بر آنجا تسلط یافتند ، زمانى ایرانیان در آنجا حاکم شدند ، زمانى یونیان فلسطین را گرفتند و زمانى هم رومیان بر آن منطقه و فلسطین تسلط یافتند . 4 – آنگاه که نیروهاى مسلمان براى آزاد سازى بلاد شام ، حرکت کردند ، قدرت حاکم در آن منطقه ، رومیان بودند و مسلمانان از سال دوازدهم هجرى حمله‌هاى خود را آغاز کردند و تا پانزدهم هجرى بیشتر بلاد شام را فتح کردند .
5 – بر اساس برخى از نوشته‌ها در سال پانزدهم هجرى بیت‌المقدس به طور مسالمت تسلیم شد و خلیفه مسلمانان در پیمان‌نامه تأکید کرد که باید در بیت‌المقدس یهودى نماند . به این ترتیب یهودیانى که زمانى همین بیت‌المقدس را به زور گرفته بودند ، به دست نیروهاى مسلمان از این شهر اخراج شدند . امروز دهم بهمن‌ماه یکهزار و سیصد و هشتاد هجرى شمسى است و به حساب قمرى یکهزار و چهارصد و بیست و دو مى‌باشد . از زمان فتح بیت‌المقدس تا امروز ( 80 / 11 / 10 ) یکهزار و چهارصد و هفت سال قمرى مى‌گذرد . {J صهیونیسم : J}
اولین بار شخصى به نام « بینسکر » کتابى به نام « خودمختارى » نوشت . در این کتاب یهودیان جهان را به وحدت و تشکل دعوت کرد . او نوشت : چاره دردها و مصائب قوم یهود این است که باید در فلسطین اجتماع کنند و حکومت مستقل تشکیل دهند . به دنبال این پیشنهاد ، « جمعیت عشاقِ صِهیُون » تشکیل شد . این جمعیت نام خود را از قلّه صهیون که در بیت‌المقدس است ، گرفت . این جمعیت در آغاز سه هدف داشت : احیاى زبان عِبْرى ، دعوت یهودیان جهان به مهاجرت به فلسطین و تملّک اراضى فلسطین . هرتزل اطریشى ، به این جمعیت پیوست . با پیوستن هرتزل به این جمعیت ، کار جمعیت بالا گرفت و مورد توجه واقع شد . هرتزل کتابى به نام « دولت یهود » نوشت و در این کتاب پیشنهاد کرد که یهودیانى که تحمل دولت متبوع خود را ندارند در یک جا گردهم آیند . در همین کتاب پیشنهاد کرد که آژانس یهود تشکیل شود تا برنامه‌هاى سیاسى جمعیت عشاق صهیون را هدایت کند . این جمعیت را « صهیونیستها » مى‌گویند و مرامشان را صهیونیسم . اولین کنگره صهیونیستها در شهر بال سوئیس تشکیل شد . کنگره قطعنامه‌اى صادر کرد . در این قطعنامه فلسطین منطقه مهاجرت یهودیان در نظر گرفته شد و در همین کنگره مقرر شد که شرکتى با هدف خرید زمین در فلسطین تأسیس شود . پس از پایان کار این کنگره هرتزل گفت : « همین امروز ، ما دولت یهودى را به وجود آورده‌ایم » سال 1901 هرتزل با خلیفه عثمانى سلطان عبدالحمید تماس گرفت و از او با التماس درخواست کرد که امتیازى براى یهودیان صادر شود تا یهودیان بتوانند اراضى مَواتِ فلسطین را آباد و تملک کنند ولى سلطان عثمانى نپذیرفت . در همین روزها یهودیان در فلسطین مقدارى زمین خریدند و نمایندگان عرب پارلمان عثمانى در مورد خرید این اراضى اعلام خطر کردند و از آن پس کار بر یهودیان سخت شد تا آنجا که به فکر انتخاب جاى دیگرى براى خود افتادند . پس از مشورتهایى ، « عریش » را که بین فلسطین و مصر واقع است و متعلق به مصر مى‌باشد ، انتخاب کردند .
هرتزل با دولت مصر تماس گرفت ولى دولت مصر تقاضاى او را رد کرد . دولت انگلستان امتیاز استعمار اوگاندا را به صهیونیستها پیشنهاد کرد . در همین روزها هرتزل درگذشت . پس از مرگ هرتزل در سال 1902 ، کنگره یهود با مرکزیّت اوگاندا مخالفت کرد و گفت : یا فلسطین و یا منطقه‌اى نزدیک به آن . کنگره یهود در سال 1908 در لاهه تشکیل شد و سران صهیونیسم این بار تصمیم جدّى براى ایجاد وطن ملى در سرزمین فلسطین گرفتند و دستور تأسیس شرکت خرید زمین در فلسطین صادر شد . کنگره مقرر کرد که یهودیان از آن پس به زبان عبرى تکلم کنند . سال 1914 فرا رسید ، جنگ جهانى اول شروع شد و حکومت عثمانى طرفدار آلمانیها شد و بر ضد متفقین اعلام جنگ داد . کشورهاى سوریه ، لبنان و فلسطین تحت تسلط حکومت عثمانیها بود . عرب آن روزگار از این حکومت راضى نبود . این جنگ شرائط کشورهاى لبنان ، سوریه و فلسطین را به گونه‌اى کرد که صهیونیستها توانستند به آرزوى خود برسند . یکى از رهبران صهیونیسم به نام « هربرت سموئیل » یادداشتى به اعضاى کابینه انگلستان و مجلس عوام آن کشور داد و پیشنهاد کرد که یک دولت یهودى تحت نظارت انگلستان در فلسطین به وجود آید و سه چهار میلیون یهودى جهان در آنجا جمع شوند . جمعى از سران صهیونیسم و در رأس آنها دکتر وایزمن استاد دانشگاه منچستر انگلستان ، گفتگوهائى با دولت انگلستان کردند . نتیجه این گفتگوها مثبت بود و نظر دولت انگلستان را به خود جلب کرد . روز دوم نوامبر 1917 که یکسال به پایان جنگ جهانى مى‌ماند ، وزیر خارجه انگلستان نظر موافق خود را درباره تشکیل دولت یهودى در سرزمین فلسطین اعلام کرد . بالفُور وزیر خارجه انگلیس به یکى از یهودیها چنین نامه نوشت : « لرد روچیلد عزیزم ! براستى خوشحال و مشعوفم که به نام دولت شاهنشاهى انگلستان با کمال صراحت وعده ذیل را به شما ابلاغ کنم . این وعده عطف به درخواست جمعیت یهودى صهیونیسم است که به این وزارتخانه رسیده و با آن موافقت شده است .
دولت شاهنشاهى انگلستان نظر لطف مخصوصى به تشکیل وطن ملى یهود در فلسطین دارد و در آینده نزدیکى نهایت سعى و کوشش در راه رسیدن به این هدف و تسهیل وسایل آن مبذول خواهد شد . اینهم به طور وضوح معلوم باشد نبایدکارى شود که به حقوق اجتماعى و مذهبى مردم غیریهودى فلسطین و حقوق و امتیازات سیاسى یهودیان در سایر ممالک ، ضررى وارد آید . » این نامه را اعلامیه بالْفُورْ مى‌نامند . 40 جنگ جهانى اول در سال 1918 به پایان رسید . جلسه شوراى عالى متفقین در سال 1920 در شهر ریمو تشکیل شد . این شورا تصمیم گرفت که فلسطین تحت قیمومت انگلستان باشد . از آن پس شرائط ایجاد وطن براى یهودیان فراهم شد . در سال 1936 دولت انگلستان پیشنهاد کرد که فلسطین به سه منطقه تقسیم شود : منطقه عربى‌نشین ، منطقه یهودى‌نشین و منطقه انگلیسى ولى عربها با این پیشنهاد مخالفت کردند . مسأله فلسطین از این پس یک مسأله پیچیده‌اى شد . این مسأله را به سازمان ملل سپردند . در آن حال که سازمان ملل مشغول بررسى مشکل فلسطین بوده دولت انگلستان اعلام پایان قیمومت کرد و رئیس دولت سرپرستى ، بندر حیفا را به سوى انگلستان ترک کرد . پس از اعلام پایان دولت سرپرستى ، صهیونیستها قیام کردند و تشکیل دولت اسرائیل در فلسطین را اعلام کردند . پس از چند دقیقه رئیس‌جمهور آمریکا که فاتح جنگ جهانى اول بود ، دولت اسرائیل را به رسمیت شناخت . سال 1948 ، ماه مه ، سال اعلام تأسیس دولت اسرائیل در سرزمین فلسطین و تأیید این دولت غیرقانونى از سوى ترومن رئیس جمهور آمریکا است . 41 تاریخ فلسطین از این لحظه به بعد وارد صحنه جدیدى مى‌شود . براى آگاهى بیشتر مى‌توانید به این کتابها مراجعه کنید : سرگذشت فلسطین ، نوشته اکرم زعیتز ، ترجمه هاشمى رفسنجانى بازیگران روند صلح خاورمیانه نبرد براى فلسطین تاریخ اورشلیم و تاریخ معاصر کشورهاى عربى نوشته عده‌اى از نویسندگان و ترجمه دکتر محمد حسین روحانى .
( 1 ) ( سرگذشت فلسطین ، ص 21 ، چاپ اول ، نوشته اکرم زعیتر ، ترجمه هاشمى رفسنجانى ، 1383 هجرى قمرى ، و تاریخ نوین فلسطین ، ص 15 ، چاپ اول ، نوشته دکتر عبدالوهاب کیالى ، ترجمه محمدجواهر کلام ) ( 2 ) ( سرگذشت فلسطین ، ص 21 به بعد ) ( 3 ) ( تاریخ نوین فلسطین ، ص 15 به بعد ) ( 4 ) ( تاریخ اورشلیم ، ص 21 ، نوشته دکتر سیدجعفر شهیدى ، 1364 ، چاپ اول ، انتشارات امیرکبیر ) ( 5 ) ( سرگذشت فلسطین ، ص 21 ) ( 6 ) ( تاریخ نوین فلسطین ، ص 15 ) ( 7 ) ( نبرد براى فلسطین ، ص 22 ، نوشته فریدریش شرایبر ، ترجمه عبدالرحمن صدریه ، چاپ اول ) ( 8 ) ( سرگذشت فلسطین ، ص 21 به بعد ) ( 9 ) ( فلسطین ، قَبْلُ و بَعْدُ ، ص 20 ، نوشته دکتر یوسف هیکل ، بیروت ، چاپ اول ، 1971 ، عربى ) ( 10 ) ( همان ) ( 11 ) ( همان ) ( 12 ) ( فلسطین ، قبل و بعد ، ص 20 به بعد ) ( 13 ) ( بازیگران روند صلح خاورمیانه ، ص 6 ، نوشته محمدباقر سلیمانى ، دفتر مطالعات سیاسى و بین‌المللى ) ( 14 ) ( تاریخ نوین فلسطین ، ص 17 به بعد ) ( 15 ) ( همان ) ( 16 ) ( همان ) ( 17 ) ( فلسطین قبل و بعد ، ص 20 به بعد ) ( 18 ) ( تاریخ فلسطین القدیم ، ص 43 ، دکتر سامى سعیدالاحمد ، 1979 ، مرکز الدراسات الفلسطینیه ، و سرگذشت فلسطین ، ص 21 به بعد ) ( 19 ) ( تاریخ نوین فلسطین ، ص 17 به بعد ) ( 20 ) ( تاریخ نوین فلسطین ص 17 به بعد ) ( 21 ) ( سرگذشت فلسطین ، ص 21 به بعد و تاریخ نوین فلسطین ، ص 17 به بعد ) ( 22 ) ( بازیگران روند صلح خاورمیانه ، ص 6 به بعد ) ( 23 ) ( همان ) ( 24 ) ( تاریخ ویل دورانت ، ج 1 ، ص 375 ) ( 25 ) ( تاریخ تمدن ، ج 1 ، ص 375 ) ( 26 ) ( تاریخ جامع ادیان ، ص 353 به بعد ، نوشته جان ناس ) ( 27 ) ( تاریخ نوین فلسطین ، ص 17 به بعد ) ( 28 ) ( تاریخ جامع ادیان ، ص 384 ) ( 29 ) ( بازیگران روند صلح خاورمیانه ، ص 6 به بعد ) ( 30 ) ( تاریخ اورشلیم ، ص 15 به بعد ) ( 31 ) ( صحاح اللغه ، جوهرى ) ( 32 ) ( تاریخ طبرى ، ج 2 ، ص 318 ، سال هشتم هجرى ) ( 33 ) ( تاریخ طبرى ، ج 2 ، ص 429 ) ( 34 ) ( همان ، 461 و حیاه محمد ( ص ) ، محمدحسین هیکل ، ص 487 ، عربى ) ( 35 ) ( تاریخ طبرى ، ج 2 ، ص 585 ) ( 36 ) ( همان ، ج 3 ، ص 105 ، حوادث سال 15 هجرت ) ( 37 ) ( تاریخ طبرى ، ج 3 ، ص 105 ، حوادث سال 15 هجرت ) ( 38 ) ( تاریخ طبرى ، ج 3 ، ص 106 ) ( 39 ) ( همان ) ( 40 ) ( سرگذشت فلسطین ) ( 41 ) ( بازیگران روند صلح خاورمیانه ، ص 8 به بعد .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد