خانه » همه » مذهبی » با پیوند و انتقال مغز از بدنی به بدن دیگر، آیا روح از یک انسان به انسان دیگر نقل مکان می‌کند؟!

با پیوند و انتقال مغز از بدنی به بدن دیگر، آیا روح از یک انسان به انسان دیگر نقل مکان می‌کند؟!

روح همان جسم مادی مغز نیست،[1] بلکه مغز یکی از وسیله‌های شناخته شده انتقال اطلاعات است. و اینگونه نیست ‌که اگر مغز را از بدنی به بدن دیگر پیوند بزنیم، لزوماً باید روح فرد نیز انتقال یابد؛ زیرا اولاً: چنین چیزی(انتقال مغز از بدنی به بدن دیگر) در حد فرضیه مطرح است و تا به حال واقعیت پیدا نکرده است و معلوم نیست امکان وقوع داشته باشد. ثانیاً: بر فرض وقوع و انتقال مغز از بدنی به بدن دیگر، از کجا فرد عوض می‌شود؛ زیرا نهایت این است که:
الف. یا تمام اطلاعات یک فرد اهداکننده به فرد گیرنده منتقل شود و انتقال اطلاعات را دقیقاً نمی‌توان انتقال شخص و انتقال روح دانست.
ب . یا همانگونه که شخص با همان ویژگی‌های گذشته خود می‌تواند با دریافت ابزاری مانند دست و پای مصنوعی و قلب و کلیه و طحال پیوندی به زندگی خود ادامه دهد، در انتقال مغز نیز حداکثر این باشد که ابزار جسمی و مادی مورد استفاده عوض شده است، و نمی‌تواند یک «من» را به «من» دیگری تبدیل کند.
ج .  و در نهایت ممکن است مغز به عنوان مرکزیت مادی بدن انسان، به عنوان محور قرار گرفته و دیگر اجزا به او پیوند بخورد. به عبارتی در جراحی پیوند مغز، گویا ما دست، پا، جمجمه و دیگر اعضای انسان را به یک مغز پیوند زده‌ایم و نه آنکه مغز به دیگر اجزا پیوند خورده باشد.
در هر سه حالت فوق، انتقال روح از یک انسان به یک انسان دیگر رخ نخواهد داد.
در مورد اثبات روح و نفس رجوع شود به پاسخ‌های موجود در این سایت.[2]

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد