خانه » همه » مذهبی » بدحجابی

بدحجابی


بدحجابی

۱۳۹۴/۰۸/۱۲


۷۸۱ بازدید

حجاب چه آثاری در جامعه دارد و راهکارهای ترویج آن کدامست؟

rnیک. اثرات حجاب در جامعه rnوَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُیُوبِهِنَّ »؛نور (24 )، آیه 31. ؛ «و زینت خود را جز آن مقدار که نمایان است، آشکار نکنند و (اطراف) روسرى هاى خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود)».rn«حجاب»، در لغت به معناى پرده، حاجب و پنهان کردن است و در اصطلاح «پنهان کردن زن خود را از دید مرد بیگانه است». آنچه دین اسلام بر زنان لازم دانسته، همان پوشش است که در متون دینى و در کلام فقیهان، از آن به ستر، پوشش، ساتر و پوشاننده تعبیر شده است.rn در این جا چند نکته وجود دارد که براى روشن شدن آنها باید دید اساسا فلسفه حجاب چیست؟ حجاب دو فلسفه اساسى دارد که با یکدیگر ارتباط تام دارند:rn1) مصونیت زن در برابر طمع ورزى هاى هوس بازان.rn2) پیشگیرى از تحریکات شهوانى خارج از ضوابط و هنجارهاى الهى و تأمین سلامت و بهداشت معنوى جامعه.rnحجاب با چنین نقش و کارکرد مهم و اساسى پیامى قاطع و کوبنده با خود دارد، و آن این است که در برابر همه مردان اجنبى نوعى هشدار و اعلام «دور باش!» مى دهد. بسیاری از حکمت ها و فلسفه های حجاب امروزه روشن شده است:rnالف) پوشش امری غریزی و فطری برای بشر است کاوش های باستان شناسی نشان می دهد که از دیر زمان بشر در حد امکان نسبت به مساله پوشش اهتمام ورزیده است وهمه صاحبان ادیان نیز آن را سرلوحه عمل قرار داده اند. rnب ) مستور بودن زیباییها و جذبه های جنسی زن و مرد آنها را از معرض دید و طمع ورزی شهوت پرستان هرزه محافظت می کند و امنیت و بهداشت روانی جسمی آنان را تأمین می نماید.rnج ) برهنگی راهبر به سوی بی بند و باری و لجام گسیختگی جنسی است که عواقب شوم و زیانباری دارد؛ از جمله: rn1- گسترش فساد و ناهنجاری های اجتماعی. rn2- شیوع بیماری هایی چون سفلیس سوزاک ایدز و… . rn3- سست شدن پیمان مقدس خانواده گسترش آمار طلاق و بالا گرفتن عقده های روحی در کودکان.rn4- زیاد شدن فرزندان نامشروع.rnاینها و ده ها مشکل اجتماعی دیگر عواقب شومی است که جهان غرب را سخت برآشفته و ستاره تمدنش را به افول می کشاند تا آن جا که حتی فریاد متفکرین ماتریالیستی چون راسل را برآورده و جهان را سخت بر آنان تنگ کرده است. ولی مکتب گرانقدر اسلام در پرتو هدایت های نورانی اش همچون حجاب از اساس با این جریان ویرانگر به مبارزه برخاسته و حجاب را دژی استوار برای صیانت فرد وجامعه از آسیب های بیشمار قرار داده است. از همین روست که استعمارگران برای تخدیر جوانان و در بند کشیدن آنان و گسترش اهداف ظالمانه خویش از بی حجابی و برهنگی به عنوان ابزاری قوی سود می جویند.rnبه صورت خلاصه فلسفه حجاب (پوشش) مى تواند ناشى از امور زیر باشد: rn1. حفظ تعادل جامعه از نظر امنیت و آرامش روانى. rn2. حفظ و تحکیم بنیان خانواده rn3. پیش گیرى از فحشا و فروپاشى نظم جامعه. rn4. جلوگیرى از نگاه ابزارى به زن و ابتذال وى rnعنصر حجاب و پوشش اسلامى، نه تنها زن را از صحنه اجتماع وفعالیت هاى اجتماعى دور نمى کند، بلکه زمینه هاى حضور مستمر و فعال زنان را در عرصه اجتماع -به همراه حقوق اجتماعى برابر- تضمین مى کند و شخصیت خدادادى زن را از دستبرد نگاه ابزارى دیگران، مصونیت مى بخشد. rn برخی از تاثیرات حجاب عبارتند از :rnحجاب و سلامت فرد و خانواده rnحجاب و رشد شخصیت rnحجاب و حرمت خود (احساس ارزشمندی) rnحجاب و استحکام خانواده rnحجاب و مسؤولیت پذیری rnدو. ریشه ها و عوامل بد حجابی در جامعه rnبد حجابی ریشه در عوامل مختلفی دارد.rn1. عوامل معرفتی: ضعف ایمان و باورهای دینی و پیروی از خواهشهای نفسانی و حرام خواری و…rn2. عوامل اقتصادی: در برخی موارد فقر و وجود برخی مشکلات اقتصادی همچون بیکاری , نبودن اشتغال و… rn3. عوامل روانشناختی: مشکلات روحی و روانی در برخی افراد , کمبود شخصیت , کمبود توجه و محبت و… rn4. عوامل اجتماعی و فرهنگی: ضعف در فرهنگ سازی در زمینه حجاب از سوی خانواده ها و نهادهای اجتماعی و دولت , تهاجم فرهنگی و تبلیغات رسانه های بیگانهrn} دلایل افزایش بی حجابی از منظر تیپ شناسی اجتماعی، افراد جامعه در ارتباط با تعهّد و وفاداری به اجرای ارزش های دینی، به دو گروه تقسیم می شود: 1. اقلیت موافق یا مخالف (بسیار فعّال و تأثیرگذار)؛ 2. اکثریت منفعل و تأثیرپذیر. جهت گیری مثبت یا منفی اکثریت جامعه، دربارة اجرای ارزش ها و شعائر دینی، تابعی از تفوّق هر کدام از این دو گروه اقلیت بر دیگری است. اگر در مقطعی گروه مخالف ارزش های دینی، به حکومت برسد و با مکانیسم های مختلف، شروع به ترویج هنجارها و ارزش هایی مخالف ارزش ها و هنجارهای دینی کند؛ اکثریت جامعه به مرور زمان در سطوح متفاوتی، دست از ارزش های دینی برداشته، ناهنجارهای جدید را به جای هنجارهای پیشین می پذیرد. درست عین همان وضعیتی که در بسیاری از کشورهای اسلامی (مانند ترکیه و یا ایران زمان پهلوی) رخ داد و بسیاری از افراد سست ایمان، بر اثر ضعف دینی یا تحت تأثیر تبلیغات غربزدگان، به سمت بی حجابی کشیده شدند و زشت ترین صورت آن را در سطح جامعة اسلامی، به نمایش گذاشتند؛ تا آنجا که، بسیاری از ارزش های اسلامی (مانند حجاب) در سطح جامعه، به صورت نوعی ضدارزش در زندگی نوین، تلقی می شد!! از این رو حکومت اسلامی، باید قوانین و مقررات الهی را به صورت رسمی و با استفاده از مکانیسم های قانونی خود به اجرا گذاشته و بر اجرای دقیق آنها نظارت کند. قانون حجاب در جمهوری اسلامی، چیز جدیدی در اسلام نیست و اگر مجازاتی در قانون تعیین شده، همان مجازاتی است که در متون و منابع اسلامی برای متخلّفان مشخص شده است. اما اینکه آیا این قانون موفق بوده یا نه؟ بر عملکرد سایر دستگاه های اجرایی و فرهنگی جامعه و مسئولان آنها باز می گردد. در زمینه راهکارهای عملی برای اجرا و ترویج فرهنگ حجاب می توان از روش های متعددی بهره جست از قبیل ؛ – 1.تشویق و ترغیب افراد به مطالعه و در اختیار گذاشتن منابع صحیح ، علمی ، زیبا و موردپسند. – 2. برگزاری جلسات سخنرانی به مناسبت های مختلف با موضوع فلسفه و کارکردهای حجاب. – 3.برگزاری جلسات پرسش و پاسخ با حضود افراد متبحر. – تشکیل گروه های مطالعاتی و جلسات بحث و بررسی چند نفره . – مسابقه کتاب خوانی و مقاله نویسی در موضوعات ریز معرفی شده . – 4.استفاده از شیوه های هنری ، نظیر شعر ، نقاشی ، نمایش ، تئاتر … – همچنین استفاده از تابلوهای موجود در دانشگاه وخوابگاهها که در محل دید و اجتماع دانشجویان قرار دارد می تواند جایگاه خوبی برای انتقال و ترویج فرهنگ حجاب باشد . افزون بر راهکارها و روشهای فوق باید به ریشه یابی دقیق معضل بدحجابی پرداخت و با شناخت صحیحی از آن اقدام به مقابله اصولی با آن پرداخت. در مورد مشکل بدحجابى باید گفت که این معضل در ایران ریشه در عوامل متعددی دارد که باید آن عوامل را در جامعه مورد شناسایى قرار داد و با توجه به آنها اقدامات اساسى و حسابشده انجام داد. در بسیاری از موارد خودباختگی و تزلزل شخصیت و عدم اعتماد به نفس موجب تقلید و تظاهر به رفتارهای ناصحیح دیگران می گردد. بر اثر خودباختگی ملاک در کرامت و شایستگی اجتماعی را محبوب بودن و مطرح بودن در چشم دیگران می دانند. یکى از راه های اصلاح جامعه از این معضل، مقابله با عوامل روان شناختى آن و تقویت ایمان و تقواى افراد جامعه و تقویت انگیزه، عزم و اراده آنان در اجراىاحکام الهى و موازین و مقررات اسلامى در سطح جامعه مى باشد. از سویی دیگر، کوتاهى و بى توجهى برخى از مسؤولان فرهنگى کشور در تثبیت ارزش ها و احکام اسلامى و تعمیق بخشیدن به آن، از وسایل دیگر گسترش بدحجابى است. گفتنى است که به علت وجود مشکلات ناشى از تثبیت انقلاب اسلامى، جنگ تحمیلى، فشارهاى خارجى محاصره هاى گوناگون اقتصادى، سیاسى و… باعث شد که بیشترین وقت و انرژى مسؤولان و دستگاه هاى دولتى به این امور صرف شود و توجه چندانى به مسائل فرهنگى جامعه و اجراى راه کارها و برنامه هایى در جهت تثبیت و تعمیق ارزش ها و احکام اسلامى مبذول نگردد. بعضى از اقدامات انجام گرفته بعد از سال 1368 (از قبیل سیاست هاى پولى و ارزى و…) که به منظور تسریع در روند توسعه و رشد اقتصادى، صنعت و… انجام گرفت، ناخواسته موجب تغییر ارزش هاى جامعه، به سوى هنجارهاى مادى، مدرک گرایى، تجمل پرستى و…گردید. عملکرد منفى و نامطلوب برخى از دستگاه هاى فرهنگى (از جمله وزارت ارشاد و مطبوعات وابسته در سال هاى اخیر) و میدان دادن به افراد و عناصرى که هیچ اعتقادى به نظام اسلامى ندارند و با استفاد از تسهیلات مادى و معنوى وزارت ارشاد و فضاى باز و بدون نظارت جامعه، موجبات نشر و ترویج فرهنگ فاسد منحط دوران پهلوى و ارزشهاى حاکم بر جوامع غرب را فراهم و اوضاع فرهنگى کشور را به شدت مسموم و آلوده نمودند به گونه اى که مقام معظم رهبرى هشدارهاى شدید به مسئولین فرهنگى داده، نارضایتى خود را از عملکرد وزارت ارشاد اعلام نمودند که در نهایت منجر به استعفاى وزیر ارشاد گردید. برخى از افراط و تفریطهایى که در سالهاى اولیه انقلاب و بعد از آن در مبارزه با بى حجابى و بد حجابى شد از قبیل استفاده روشهاى خشونت آمیز و فیزیکى و… باعث بوجود آمدن تنفر و انزجار و بدبینى به این حکم الهى گردید. اجرا نشدن فریضه مهم امر به معروف و نهى از منکر یا نظارت ملى به صورت فراگیر و گسترده و نظام مند از طرف آحاد جامعه، که در روایات متعدد ضامن حفظ و سلامت جامعه از فساد، نا امنى و… شمرده شده است. در این میان عوامل بیرونى نیز نقش داشته اند از جمله: تهاجم فرهنگى گسترده و همه جانبه غرب به ارزش هاى اسلامى و ملّى ما، براى بى هویت نمودن نسل جوان، تضعیف باورهاى عقیدتى در مردم و در نهایت شکست نظام اسلامى در ایران با استفاده از پیشرفته ترین وسایل تکنولوژى ـاعم از نرم افزارى و سخت افزارى، عناصر وابسته داخل در عرصه هاى فرهنگى و اقتصادى و… در جهت حاکم نمودن فرهنگ و ارزش ها و مظاهر تمدن غرب. مجموعه عوامل فوق سبب گردیده که متأسفانه علیرغم گذشت بیش از دو دهه از انقلاب اسلامى، معضل بد حجابى در جامعه اسلامى ما وجود داشته باشد. rnسه. راهکارهای برخورد با بی حجابی یا بدحجابی: rnاما در مورد راه هاى برخورد و مقابله با این پدیده زشت دو راهکار قابل پیش بینى مى باشد: 1. راهکارهاى فیزیکى و برخورد از موضع قدرت با متخلفین البته این برخورد باید حساب شده و هنجارمند باشد. 2. کار بنیادى فرهنگى. مسلما برخورد با این پدیده به صورت فیزیکى و از طریق دستگاههاى دولتى، بسیار دشوار و تا حدّى ناممکن است. زیرا اگر ما در مسئله لباس و پوشش اسلامى صرفا بخواهیم از طریق زور وارد شویم، استدلال و منطق نداشته باشیم و نتوانیم حقانیت و لزوم پوشش اسلامى، آثار مثبت و فواید و برکات اجراى این فریضه الهى در ابعاد مختلف زندگى شخصى و اجتماعى افراد و فلسفه حجاب و… را با کار فرهنگى مستمر عمیق و ریشه اى با استفاده از دستگاههاى فرهنگى و رسانه هاى جمعى و مطبوعات و… به زیباترین و بهترین صورت، ارائه دلیل و برهان، ثابت کنیم، متأسفانه باید منتظر رواج و گسترش بدحجابى و رواج ارزشهاى غربى به صورت گسترده در جامعه اسلامیمان باشیم. عامل مهم دیگرى که مى تواند ما را در مقابله با این معضل اجتماعى یارى نماید اهتمام جدى جامعه و دانشجویان به انجام فریضه امر به معروف و نهى از منکر است. بدیهى است اگر جامعه در این زمینه به صورت جدى وارد عمل شود و این فریضه الهى را منطبق با شرایط و مراتبى که در شرع مقدس معین گردیده، عملى سازد دستگاه هاى فرهنگى و مراکز موجود در دانشگاه ها نیز بهتر مى توانند در حل این معضل اجتماعى اقدام نمایند و ضمن تشویق و ترغیب دانشجویان به انجام شؤونات اسلامى، راه کارها و اقدامات بنیادى فرهنگى را در جهت گسترش ارزش هاى اسلامى در بین دانشجویان فراهم سازند. ناگفته نماند بسیاری از ناهنجارهای اجتماعی از جمله بدحجابی به بی سامانی اقتصادی نیز گره خورده است، معضل بیکاری، تورم و… مولد بسیاری از مفاسد اجتماعی هستند که ظهور و بروزهای آن در شکل های مختلف صورت می پذیرد. از این رو نظام اسلامی و همه علاقه مندان به این نظام مقدس باید در جهت کارآمدی نظام و حل معضلات اقتصادی و اجتماعی تلاش جدی انجام دهند. فرمایشات و رهنمودهای مقام معظم رهبری در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی و اجتماعی به شکل قاطع و نیز نهضت خدمت رسانی به مردم و تلاش برای کارآمدی هرچه بیشتر نظام اسلامی ، در این راستا ارزیابی می شود. براى آگاهى بیشتر ر.ک: 1. نامه ای به خواهرم ، مهدی عدالتیان ، مشهد : موسسه فرهنگی موعود ، 1382 . ( کتاب جذاب ، مختصر و مفید است. ) 2.شهید مطهرى، مسأله حجاب ، تهران:صدرا، 1379 . 3. حداد عادل، فرهنگ برهنگى و برهنگى فرهنگى 4. فرامرز رفیع پور، توسعه و تضاد 5 . على ذوعلم، انقلاب و ارزشها 6 . علی ، محمدی،حجاب در ادیان الهی ، قم :اشراق ، 1372 . 7 . حسین مهدی زاده،حجاب شناسی چالش ها و کاوشهای جدید، قم :حوزه علمیه مرکز مدیری ، 1381. 8 . حسین مهدی زاده ، «دفاع غیر منطقی از بدحجابی» قسمت اول، نشریه رسالت مورخه 3/4/1383. 9 . تاریخچه حجاب در اسلام ، اسدالله جمشیدى خبرگزاری فارس . 10 . نگاه و پوشش ، سید مجتبی حسینی ، پرسش و پاسخ دانشجویی ، قم : معارف ،1385 .rn لازم به ذکر است که تحقق جامعه ای اسلامی و سالم ، یکی از اهداف اصلی انقلاب اسلامی بوده و نگاهی به جهت گیری ها و عملکرد های کلان آن موید این واقعیت است ؛ بعد از حضرت امام (ره) ، مقام معظم رهبری با جدیت این راه را ادامه داده و می دهند ؛ فرامین و دستورات لازم را به مسؤلین کشور درخصوص مقابله با مفاسد اجتماعی , اخلاقی و منکرات ارایه داده و بر مبارزه و مقابله با مفاسد اخلاقی و منکرات اجتماعی همواره تأکید دارند و بر همین اساس مبارزه با فساد را یکی از محورهای اصلی اصلاحات حقیقی می دانند : « من می خواهم خواهش کنم که حتماً مسآله مبارزه با فساد را جدی بگیرید و دنبال کنید این که ما دو سه سال قبل گفتیم اصلاحات واقعی در کشور مبارزه با فقر و فساد و تبعیض است , هر روز که می گذرد , اعتقاد بنده به این مسأله راسخ تر می شود هیچ اصلاحی در کشور بدون پرداختن به این مقوله اساسی و بنیانی ممکن نیست صورت بگیرد , اینها محور همه اصلاحات است. » (سخنرانی مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیئت دولت 4 شهریور 81 ) نگاهی گذرا به سخنان مقام معظم رهبری و تأکیداتی که ایشان در سخنرانی ها و در دیدار با مسئولان نظام دارند گویای این نکته است که برخورد و مقابله مسئولان نظام با مفاسد اجتماعی و منکراتی که متأسفانه در سطح جامعه مشاهده می شود یکی از دل مشغولی ها و نگرانی های مقام معظم رهبری می باشد ایشان در مورد برخورد با مفاسد و تذکر به مسؤلان نظام در جمع دانشجویان فرمودند: « آن مقدار که شما می بینید بنده در سخنرانی ها , نماز جمعه و در دیدار با هیئت دولت تذکر می دهم و نصیحت می کنم -که در خبر ها پخش می شود- چند برابرش را گاهی با زبان های بسیار تلخ , در جلسات خصوصی به مسئولان می گویم لیکن بنا نیست که هر چه به مسئولان تذکر می دهیم و می گوییم یا تلخی نشان می دهیم حتماً پخش شود تا مردم مطلع شوند. »(بیانات مقام معظم رهبری در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی 22/2/82 ») همچنین فرمودند :« با این فساد های اخلاقی و منکرات باید مقابله و مبارزه کرد … قدرت نظام باید جلوی سیر فساد و فحشا را بگیرد . اجازه ندهید که هوس های یک عده معدود یک گروه کوچک و اندک در داخل جامعه موجب اغوای ذهن و فکر دختر و پسر جوان و مرد و زن مؤمنی شود که هیچ انگیزه فساد ندارند شما باید جلوی آن گونه افراد را بگیرد . همه مسؤلان بخش های مختلف کشور در این زمینه مسئولند اجازه ندهید عده ای با تکیه به نام آزادی منکرات و بی بند و باری را در جامعه رایج کنند عکس العمل آن این است که عده ای به نظام بدبین شوند »(میثم موسی پور ، منشور دولت اسلامی , بازخوانی مواضع و انتظارات مقام معظم رهبری از قوه مجریه ، قم , همای غدیر 1384 ، ص 178 سخنرانی مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حجه الاسلام و المسلمین خاتمی 11/5/80) بنا بر این مقام معظم رهبری تأکیدات و دستورات لازم را در خصوص مقابله با مفاسد اجتماعی و منکرات از جمله بدحجابی و بی بند و باری و بد حجابی به مسئولین کشور می دهند و در مواقع لزوم سختگیری هایی نیز انجام می دهند اما نکته اساسی این است که رفع معضل بد حجابی و بی بند و باری و برخی مفاسد اجتماعی و اخلاقی نیازمند عزم و اراده جدی مسئولان نظام و همکاری مردم است نمی توان انتظار داشت که تنها با دستورات مقام معظم رهبری بدون دغدغه مسئولان نظام برای حل معضلات فرهنگی و اجتماعی و بدون همکاری و عزم مردم , فساد از جامعه اسلامی ریشه کن شود. rnبنابر این ، مهمترین راهکارها و شیوه های ترویج و اشاعه فرهنگ حجاب و عفاف و نیز مقابله با پدیده بی حجابی یا بد حجابی عبارتند از ؛ rn1. فرهنگ سازی ؛ اگر در زمینه حجاب و عفاف فرهنگ سازی مناسب در سطح جامعه صورت بگیرد به یقین شاهد اشاعه این فرهنگ متعالی خواهیم بود. این فرهنگ سازی باید در نهادهای خانواده و پدران و مادران , نهادهای آموزشی , رسانه ها ، مسئولین و متولیان فرهنگی و… به عنوان نهادها و ابزار جامعه پذیر و تأثیر گذار صورت بگیرد . روشن است برای تأثیر گذاری و کارآمدی هر چه بیشتر این فرهنگ سازی , باید از ظرفیت های مختلف و قالب های گوناگون همچون هنر به صورت روز آمد , استفاده نمود . در این راستا نقش رسانه ملی به عنوان رسانه تأثیر گذار بر مردم بسیار دارای اهمیت است . تبیین و آشنا نمودن افراد جامعه با فواید و آثار مثبت حفظ و رعایت حجاب و عفاف و در مقابل ترسیم آثار زیانبار فردی و اجتماعی بی توجهی به حجاب و عفاف و رعایت نکردن آن به یقین در ترویج فرهنگ حجاب بسیار تأثیر گذار خواهد بود اگر زنان و دختران مسلمان دریابند که در سایه رعایت حجاب , گوهر شخصیت و ارزش انسانی خویش را حفظ نموده و امنیت و آرامش را برای خود و خانواده و جامعه به ارمغان می آورند و با رعایت نکردن حجاب و عفاف در جامعه , شخصیت , ارزش والای انسانی , امنیت و آرامش فردی , خانوادگی و اجتماعی خود را به حراج گذارده و خود را در خدمت تأمین هوسهای مردان قرار خواهند داد . بی تردید اگر بانوان اسلامی , حجاب را به عنوان حافظ گوهر وجودی خویش بدانند , هرگز نسبت به آن کوتاهی ننموده و با جان و دل پذیرای آن خواهند بود . rn2. تقویت ایمان و باورهای دینی؛ از عمده ترین عوامل ترویج فرهنگ حجاب و عفاف , تقویت روحیه ایمان و باورهای دینی در میان افراد جامعه به ویژه نسل جوان است . ایمان و باورهای دینی درون مایه ای است که افراد را به سمت ارزش ها سوق داده و آنان را در برابر آسیب ها و آلودگی ها حفظ می نماید .rn3. ارایه الگوهای مناسب و جذاب پوشش ؛ هر چند ارایه الگوهای مناسب حجاب و عفاف , می تواند به عنوان بخشی از فرهنگ سازی محسوب می گردد , اما به دلیل تأثیر بسیار اساسی آن , به صورت یک مورد جداگانه به آن اشاره می کنیم . یکی از راهکارهای مناسب برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف , ارایه الگوهای مناسب و جذاب حجاب و پوشش برای بانوان به ویژه نسل جوان است . در شرایطی که دشمنان اسلام و فرهنگ اسلامی , تلاش می کنند فرهنگ برهنگی را در جوامع اسلامی ترویج نمایند , فعالان و تأثیر گذاران در عرصه فرهنگ باید در مقابله با آنان , الگوهای جذاب و مناسبی از پوشش را ارایه دهند .روشن است بسنده نمودن به منع بانوان از پوشش های نامناسب نمی تواند به تنهایی تأثیر گذار باشد , بلکه لازم است ضمن مقابله با الگوهای نامناسب , الگوهای مناسب و جذاب پوشش را به عنوان جایگزین آنها ارایه نمود تا افراد به این سمت گرایش پیدا نمایند . rnاین سه راهکار عمده می تواند به ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در سطح جامعه بینجامد در این زمینه به نظر می رسد تشکیل ستادی همانند ستاد سراسری اقامه نماز , به منظور اقامه فرهنگ حجاب و عفاف در کشور که ترویج این فرهنگ را بر عهده داشته باشد و در سطح گستره و با بکار گیری روش های گوناگون در این جهت تلاش نماید , بسیار راهگشا و مؤثر خواهد بود. rn« راهکارها و روش های مقابله با جلوه های بد حجابی و بی حجابی »rnبه همان میزان که رعایت حجاب و عفاف به عنوان عاملی برای برای سلامت فرد و جامعه محسوب می گردد , بی توجهی و رعایت نکردن آن , آثار زیانباری را برای فرد و اجتماع بدنبال خواهد داشت و پدیده شوم بد حجابی و بی حجابی از آسیب های جامعه دینی می باشد که در صورت بی توجهی و برخورد نکردن با آن , سلامت جامعه به طور جدی به خطر خواهد افتاد از این رو در کنار ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه باید به مقابله با ضد فرهنگ هایی همچون بد حجابی , بی حجابی و رعایت ننمودن حریم عفاف پرداخت و لازم است به دو راهکار عمده در این زمینه توجه شود . rn1. راهکارهای پیشگیرانه؛rnدر این بخش باید زمینه ها و عوامل این مفاسد را شناسایی نمود و در جهت برطرف نمودن آن ها تلاش نمود . پدیده شوم بدحجابی و بی حجابی همچون هر پدیده اجتماعی دیگر متأثر و برآمده از زمینه های مختلفی است . از زمینه های معرفتی آن می توان به ضعف ایمان و باورهای دینی و پیروی از هوسهای نفسانی اشاره نمود , از زمینه های اقتصادی و اجتماعی آن , مشکلات اقتصادی و اجتماعی همچون مشکل اشتغال , تأمین مسکن , هزینه های زیاد ازدواج , فقر و… می باشد و از زمینه های فرهنگی , آشنا نبودن با فرهنگ اسلامی , تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمنان با بهره گیری از ابزارهایی همچون رسانه ها , ماهواره , اینترنت و… هستند که مجموعه این عوامل , زمینه ساز شکل گیری پدیده بد حجابی و بی حجابی در جامعه است . در برخورد با بد حجابی و بی حجابی و رعایت نکردن حریم عفاف , باید در اقدامی پیشگیرانه , در جهت از بین بردن این زمینه ها تلاش نمود . روشن است همانگونه که در درمان بیمارهای جسمی , پیشگیری نقش مهمی در جلوگیری از بروز بیماری های جسمی دارد , در بیماریها و ناهنجاریهای اخلاقی و اجتماعی نیز نباید تنها به درمان و برخورد با این مفاسد بسنده نمود بلکه باید ریشه ها و عوامل زمینه ساز چنین ناهنجاریهایی را برطرف نمود .rn2. راهکارهای درمانی؛ rnدر کنار راهکارهای پیشگیرانه برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی ناشی از پدیده شوم بد حجابی و بی حجابی نیز لازم است و باید با افرادی که حریم ارزش ها و هنجارهای اخلاقی و اجتماعی را رعایت نمی کنند برخورد لازم صورت بگیرد . و در این راستا نباید تنها مسئولیت را متوجه دولت و مسئولان فرهنگی و انتظامی کشور دانست بلکه تمامی افراد جامعه مسئولیت امر به مروف و نهی از منکر را بر عهده دارند و نمی توانند نسبت به این وظیفه و مسئولیت دینی و اجتماعی کوتاهی نمایند . که در این راستا به منظور تأثیر گذاری بیشتر, می توان راهکاری اندیشید که نهاد و تشکیلاتی مردمی در کنار نهادهای دولتی و سازمانی , وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را به صورت منسجم بر عهده بگیرد. بی تردید با بکاربستن راهکارهای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه و توجه به راهکارهای پیشگیرانه و درمانی ناهنجاری های ناشی از بد حجابی و بی حجابی , می توان تلاش های دشمنان برای ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی در این زمینه را خنثی نمود و فضای شایسته نظام اسلامی را ایجاد نمود. البته باید اذعان نمود با وجود همه تلاش هایی که از سوی نهادهای فرهنگی و دینی در زمینه اشاعه فرهنگ حجاب و عفاف و برخورد با ناهنجاریهای در این زمینه صورت گرفته , متأسفانه rnبه دلایل مختلف از جمله فقدان برنامه جامع و کامل در این زمینه و اولویت نداشتن مسائل فرهنگی و بی توجهی و عدم دغدغه فرهنگی لازم از سوی مسئولان فرهنگی در برخی برهه ها و کم توجهی مردم به مسؤلیت های اجتماعی خویش و… شاهد توفیق چندانی در این زمینه نیستیم و فضای کنونی به هیچ وجه زیبنده جامعه اسلامی نمی باشد که امیدواریم با همت و تلاش پیگیر مسئولان فرهنگی کشور و مسئولیت پذیری بیشتر مردم , شاهد فراهم شدن فضایی مناسب جامعه اسلامی باشیم که با توجه به ظرفیت های فرهنگ دینی و ملی و پشتوانه های مناسب در این خصوص , دستیابی به این هدف , دور از دسترس نیست. rnمنابع پیشنهادی: rn1. المیزان، محمدحسین طباطبائی، ج 3. rn2. فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی، غلامعلی حداد عادل. rn3. مجموعه مقالات کنفرانس زن، مقاله حجاب و آزادی. rn4. روان شناسی شخصیت، یوسف کریمی، rn5. روان شناسی کمال، دوان شولتس، گیتی خوشدل. rn6. مکتب ها و نظریه های روان شناسی، سعید شاملو. rn7. روان شناسی کمال. rn8. فلسفه حجاب، علی محمدی. rn9. روان شناسی حرمت خود، ناتانیل براندل، هاشمی جمال. rnfreeman sunfran cisco.196 .Esteem – The Antecedents of self .10 rn11. بررسی حرمت خود در نوجوانان…، سید حسن سلیمی، مجله روان شناسی، شماره 2. rn12. مسأله حجاب، مرتضی مطهری، صدرا. rn13. نظام حقوق زن در اسلام، مرتضی مطهری، صدرا. rn14. مسأله حجاب، مرتضی مطهری، صدرا. rn15. نظام حقوق زن در اسلام، مرتضی مطهری، صدرا. rn16. المیزان، محمدحسین طباطبائی، ج 3. rn17. فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی، غلامعلی حداد عادل. rn18. مجموعه مقالات کنفرانس زن، مقاله حجاب و آزادی.rn.19 نامه ای به خواهرم ، مهدی عدالتیان ، مشهد : موسسه فرهنگی موعود ، 1382 . rn 20.شهید مطهرى، مسأله حجاب ، تهران:صدرا، 1379 .rn 21. حداد عادل، فرهنگ برهنگى و برهنگى فرهنگىrn 22. فرامرز رفیع پور، توسعه و تضادrn 23 . على ذوعلم، انقلاب و ارزشهاrn24. علی ، محمدی،حجاب در ادیان الهی ، قم :اشراق ، 1372 . rn25 . حسین مهدی زاده،حجاب شناسی چالش ها و کاوشهای جدید، قم :حوزه علمیه مرکز مدیری ، 1381. rn26 . حسین مهدی زاده ، «دفاع غیر منطقی از بدحجابی» قسمت اول، نشریه رسالت مورخه 3/4/1383. rn27 . تاریخچه حجاب در اسلام ، اسدالله جمشیدى خبرگزاری فارس .rn 28 . نگاه و پوشش ، سید مجتبی حسینی ، پرسش و پاسخ دانشجویی ، قم : معارف ،1385 .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد