بررسی آخرالزمان در کتب ادیان الهی در ‘آخرالزمان در ادیان ابراهیمی’
۱۳۹۲/۰۳/۲۵
–
۱۴۳ بازدید
معرفی کتاب. . .
بررسی آخرالزمان در کتب ادیان الهی در ‘آخرالزمان در ادیان ابراهیمی’
‘آخرالزمان در ادیان ابراهیمی’ درصدد بررسی جامع ادیان الهی و کشف مفهوم آخرالزمان با توجه به کتب مقدس آنان است زیرا تاکنون کمتر توجهی نسبت به بررسی آخرالزمان در کتب ادیان الهی شده است.
بررسی آخرالزمان در کتب ادیان الهی در ‘آخرالزمان در ادیان ابراهیمی’
‘آخرالزمان در ادیان ابراهیمی’ درصدد بررسی جامع ادیان الهی و کشف مفهوم آخرالزمان با توجه به کتب مقدس آنان است زیرا تاکنون کمتر توجهی نسبت به بررسی آخرالزمان در کتب ادیان الهی شده است.
به گزارش خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان، نویسنده در پیشگفتار کتاب “آخرالزمان در ادیان ابراهیمی” ابزارهای فهم بشر را عقل، تجربه و کشف و شهود عرفانی مینویسد و سپس با طرح علم فلسفه تاریخ به این میپردازد که حتی اگر ما تمام مسائل تاریخی را به صورت قواعد درآورده و تحلیل کنیم نمیتوانیم به صورت قطعی درمورد آینده بشریت نظر دهیم بلکه نهایتا توانایی این را خواهیم داشت که قضایای شرطیه برای آینده ترسیم کنیم. سپس از وحی به عنوان ابزار الهی شناخت یاد میکند و میگوید تنها راه قطعی شناخت آینده بشریت وحی است.
همانطور که از عنوان کتاب مشخص است نویسنده درصدد بررسی جامع ادیان الهی و کشف مفهوم آخرالزمان در تمامی ادیان الهی یا به عبارت دیگر ادیان ابراهیمی با توجه به کتب مقدس آنان است زیرا تا کنون کمتر توجهی نسبت به بررسی آخر الزمان در کتب مقدس ادیان الهی شدهاست. از این رو عنوان کتاب کاملا مطابق با محتوای کتاب است.
با بررسی کتب این ادیان متوجه میشویم که همه آنها بعد از ترسیم ظلم و حوادث ناگوار آخر الزمان به برپایی نظامی احسن که در آن نظم الهی مستقر است نه حکم بشری، بشارت میدهند.
نویسنده در مقدمه مینویسد: برای نمونه در عهد عتیق، برقراری سعادت و عدالت در سرتاسر جهان پیشبینی شدهاست که به وسیله ماشیح محقق میشود. در عهد جدید نیز مکاشفه یوحنا به طور کامل به حوادث ناگوار آخرالزمان اختصاص یافته و در پایان آن، به برقراری صلح و آرامش جهان تحت حاکمیت مؤمنان اشاره شدهاست.
نویسنده برای درک بیشتر مخاطبان هم پیشگفتار و هم مقدمه را نگاشتهاست که هردوی اینها به خواننده کمک میکند تا فضای اصلی و ایده نویسنده را متوجهشده و مطالب کتاب را بهتر درککند.
این کتاب در پنج بخش نگاشته شدهاست که هر بخش چند فصل دارد، تقسیمبندی فصلها یا بر اساس ادیان مختلف است یا بر اساس ابعاد و زوایای مختلف یک موضوع مثلا آخرالزمان در اسلام یا مسیحیت و یا آخرالزمان از بعد فرهنگی و اجتماعی. این نوع تقسیمبندی فهرست مخاطب را در پیش رفتن در کتاب هدایت کرده و مکانش را مشخص میکند تا مخاطب از مطلب اصلی بازنماند.
بخش اول و دوم کتاب “آشنایی با ادیان ابراهیمی، آفرینش عالم از دیدگاه ادیان و پایان شناسی عالم از منظر علوم” و “پایان شناسی عالم در ادیان ابراهیمی” با توجه به اسلام و مسیحیت و یهودیت است. در بخش سوم و چهارم وقایع پیش از پایان عالم و واقعه آخر الزمان در ادیان ابراهیمی در ابعاد کیهانی و اجتماعی و معنوی بررسی کردهاست. و نهایتا در بخش پنجم که آخرالزمان را در ادیان ابراهیمی از منظر مفهومی و وقایع کیهانی، اجتماعی و معنوی با هم مقایسه می کند و نتیجه را بر عهده خواننده میگذارد.
نویسنده در انتهای کتاب 85 مرجع و منبع برای مطالبش در کتابنامه ذکر کردهاست. علاوه بر این در هر بخش از کتاب که از کتب مقدس یا دیگر کتب مطلبی ذکر شدهاست آدرس آن را در پانویس آوردهاست.
سبک نگارش کاملا علمی و پژوهشی است اما سعی شدهاست که اصطلاحات به کار رفته در کتاب متناسب با سطح عموم جامعه باشد. به همین خاطر مخاطبان این کتاب اساتید حوزه و دانشگاه، طلاب و دانشجویان جوان هستند.
نکته قابل توجه در مورد این کتاب این است که نویسنده با ذکر همه ابعاد در آخرالزمان اندیشه و کلامی جدید را نشان میدهد که جامعتر از دیگر تحلیلهاست و درصدد اثبات اندیشه مکتبی خاص نیست. با این حال نتیجهگیری نهایی را هم با ذکر اقوال مختلف بر عهده خواننده میگذارد.
طرح روی جلد کتاب تصویری از کعبه و پرچم لاإله إلّاالله است که اشاره به مهدویت و ادیان ابراهیمی دارد و با طرحی بیرونی از کره زمین در حال نابود شدن اشاره به آخرالزمان میکند که متناسب با عنوان و موضوع و محتوای کتاب است. طرح پشت جلد کتاب آیه بقیة الله خیر لکم است که هرچند مطابق موضوع کتاب است اما متناسب روی جلد نیست.
شایان ذکر است، کتاب “آخرالزمان در ادیان ابراهیمی” نوشته محمدحسین محمدی سال 90 ازسوی انتشارات بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) روانه بازار نشر شد.