در ابتدا همه چیز به خوبی پیش می‌رود: سیستم به سرعت راه‌اندازی می‌شود، برنامه‌ها با سرعتی قابل قبول اجرا می‌شوند و همه شواهد نشان‌دهنده‌ی یک انتخاب مناسب است. پس از گذشت مدت زمانی، مشکلات شروع می‌شود: سرعت سیستم در زمان راه ‌اندازی همچون گذشته نمی‌باشد، برنامه‌ها با سرعتی قابل قبول اجرا نمی‌شوند و واژه‌ی «هنگ» جایگاهی خاص را در زندگی روزمره کاربران پیدا می‌کند. به دنبال بروز این‌گونه مشکلات، سوالات متعددی برای کاربران مطرح می‌گردد: چرا سرعت سیستم کاهش پیدا کرده است؟ چرا سیستم بدفعات با مشکل مواجه می‌شود و مجبور می‌شویم آن را Reset نمائیم و در نهایت این که آیا زمان ارتقا کامپیوتر فرارسیده است؟ تائید این موضوع شاید ناگوارترین خبر!برای افرادی باشد که قرار است هزینه ارتقا را پرداخت نمایند چرا که آنان به خوبی می‌دانند وارد معرکه‌ای می‌گردند که امکان خروج از آن به این آسانی وجود نخواهد داشت و هر از چند گاهی نیز تکرار خواهد شد. کاهش کارائی‌ یک کامپیوتر می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. در این ترفند سعی خواهیم کرد به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره نماییم با این امید که بتوان برای حل مشکل و بهبود کارایی سیستم از روش‌هایی استفاده نمود که هزینه ریالی و زمانی کمتری را در برداشته باشد.

 

وجود Spyware و یا ویروس بر روی کامپیوتر
ویروس‌ها و Spyware، از جمله تهدیدات امنیتی مهم در دنیای کامپیوتر می‌باشند که می‌توانند بطرز کاملاً مشهودی کارآئی کامپیوتر را تحت تاثیر قرار داده و آن را کاهش دهند. اولین اقدام مناسب در این رابطه، بررسی سیستم با استفاده از نرم‌افزارهای آنتی ویروس و آنتی Spyware بهنگام شده است. با استفاده از برنامه‌های فوق می‌توان اینگونه کدهای مخرب را تشخیص و در ادامه آنها را حذف نمود. در صورتی که استفاده از برنامه‌های آنتی ویروس و آنتی Spyware موفقیت آمیز نباشد، می‌توان اقدامات تکمیلی زیر را انجام داد:

  1. شناسائی و توقف پردازه‌های مشکوک در حال اجرا از طریق Windows Task Manager
  2. شناسائی و غیرفعال کردن سرویس‌های مشکوک از طریق Management Console
  3. شناسائی و غیرفعال کردن سرویس‌ها و آیتم‌هائی که در زمان راه اندازی سیستم از طریق System Configuration Utility اجرا می‌شوند
  4. جستجو و حذف آیتم‌ها و سرویس‌های مشکوک که اطلاعات آنها در ریجستری درج شده است.
  5. شناسائی و حذف فایل‌های مشکوک
  6. نصب و استفاده از چندین نرم‌افزار تشخیص Spyware و سایر ابزارهای موجود به منظور حذف اینگونه برنامه‌های مخرب

در صورت عدم موفقیت آمیز بودن موارد اشاره شده، ویندوز را با Safe mode فعال و مجدداً عملیات فوق را تکرار نمائید.

 

حرارت و دمای پردازنده
پردازنده‌های جدید حرارت بسیار بالائی را تولید می‌نمایند و به همین دلیل است که تمامی‌آنها به نوع خاصی از عناصر خنک کننده نیاز دارند. ماشین‌هائی که از آنها برای بازی‌های کامپیوتری و یا سایر فعالیت‌های سنگین استفاده می‌گردد، می‌بایست از سیستم‌های خنک کننده بیشتری استفاده نمایند. در صورت افزایش حرارت پردازنده، سرعت سیستم کاهش و رفتار آن تصادفی می‌گردد. مادربردهای جدید قادر به مانیتورینگ حرارت پردازنده بوده و می‌توانند وضعیت آن را با استفاده از پتانسیل‌های موجود در BIOS گزارش می‌نمایند.
فن پردازنده ممکن است به دلایل متعددی با مشکل مواجه گردد:

  1. عدم چرخش مناسب و یکنواخت فن به دلیل وجود گرد و خاک
  2. بروز مشکل برای موتور فن
  3. بروز مشکل برای یاطاق‌های فن

در برخی حالات با گوش دادن به صدای کامپیوتر می‌توان از وضعیت عملکرد فن پردازنده آگاه گردید. در صورت بروز مشکل برای فن (خصوصاً یاطاق‌های آن)، سروصدای سیستم غیرعادی و حتی ممکن است باعث ایجاد لرزش در کیس گردد. در بسیاری از موارد شاید نیازی به تعویض فن نباشد و بتوان با استفاده از هوای فشرده گرد و خاک آن را پاک و زمینه استفاده مجدد از آن را فراهم نمود (با در نظر گرفتن این واقعیت که عمرمفید فن کاهش یافته است). به منظور مانیتورینگ آخرین وضعیت فن و حرارت پردازنده، می‌توان از نرم‌افزارهای متعددی استفاده نمود.

 

استفاده از حافظه‌های نامناسب
حافظه اصلی یا همان RAM به دلایل متعددی می‌تواند باعث بروز مشکل در سیستم گردد:

  1. پائین بودن سرعت RAM نسبت به سرعت بهنیه ماشین
  2. وجود اشکالات جزئی در RAM که صرفاً در موارد خاص خود را نشان خواهد داد.
  3. افزایش غیرقابل قبول حرارت RAM

در گذشته‌ای نه چندان دور، خرید حافظه جدید برای کامپیوتر کار ساده ای بود و صرفاً لازم بود خریداران نسبت به سرعـتی که مادربرد از آن حمایت می‌نماید و حداکثر حافظه قابل قبولی که می‌توان در یک اسلات مادربرد قرار داد، آگاهی داشته باشند. امروزه حافظه‌هائی با فناوری‌های متفاوت و سرعت‌های مختلف ارائه شده است. برخی مادربردها به منظور نیل به حداکثر توانمندی خود، نوع خاصی از حافظه را تجویز نموده و در مقابل سایر حافظه‌ها از خود مقاومت نشان می‌دهند. مثلاً یک مادربرد ممکن است از حافظه‌های ECC RAM حمایت نماید ولی همچنان قادر به استفاده از حافظه‌های non-ECC RAM باشد و یا ممکن است از حافظه‌های PC3200 DIMMs و PC2700 حمایت نماید.در چنین مواردی، تنظمیات BIOS می‌بایست تغییر داده شود. در صورت استفاده از حافظه ای که قادر به تامین حداکثر مشخصات سیستم نمی‌باشد، کارآئی سیستم کاهش خواهد یافت.
وجود اشکالات جزئی در تراشه‌های RAM می‌تواند ناپایداری و کاهش سرعت سیستم را به دنبال داشته باشد. برخی از تراشه‌های RAM به دلیل کیفیت پائین ممکن است سرعت سیستم را کاهش داده و یا باعث نمایش صفحه معروف Blue Screen موسوم به «صفحه مرگ» گردند.
در گذشته، کاربران نگران داغ شدن تراشه‌های RAM نبودند چراکه آنها حرارت بالائی را تولید نمی‌کردند. هم اینک این وضعیت تغییر یافته و از انواع جدیدی از حافظه‌های RAM خصوصاً SDRAM استفاده می‌گردد. در صورتی که تراشه‌های RAM نصب‌شده بر روی سیستم حرارت بالائی را تولید می‌نمایند، می‌بایست یک فن جداگانه برای خنک کردن حافظه خریداری گردد. در صورتی که مادربرد از فن حافظه حمایت نمی‌نماید، می‌توان یک کارت فن جداگانه را تهیه و آن را در یکی از اسلات‌های PCI نصب نمود.
برخی مادربردها به کاربران امکان استفاده از حافظه‌هائی با سرعت‌های متفاوت را می‌دهند ولی به صورت پیش فرض با حافظه ای که دارای پائین ترین سرعت است کار خواهند کرد.

 

ایجاد مشکل برای‌ هارد دیسک
قبل از بروز مشکلات حاد و غیرقابل جبران برای‌هارد دیسک، می‌توان از علائم و نشانه‌های متعددی به منظور تشخیص و پیشگیری از بروز یک فاجعه استفاده نمود. این موضوع به نوع مشکل ایجاد شده (مکانیکی، الکترونیکی، منطقی) بستگی خواهد داشت.
از علائم اولیه زیر می‌توان به منظور تشخیص مشکل یک‌هارد دیسک استفاده نمود:

  1. کند بودن سرعت دستیابی بر روی درایو آسیب دیده
  2. مشاهده تعداد قابل توجهی از سکتورهای بد در زمان استفاده از برنامه‌هائی نظیر scandisk و chkdsk
  3. مشاهده بدون دلیل Blue Screen
  4. بروز اشکال در راه اندازی سیستم بطور متناوب

تشخیص یک‌هارد دیسک معیوب به مهارت خاص‍ی نیاز ندارد و می‌توان با گوش دادن به کامپیوتر و شنیدن صدای‌هارد دیسک تا حدود زیادی نسبت به سالم بودن وضعیت آن آگاهی یافت. در صورت بروز مشکل برای‌هارد دیسک، صدای آن غیرعادی و فرآیند نوشتن بر روی‌هارد دیسک طولانی تر می‌گردد، چراکه زمان زیادی صرف یافتن سکتورهای سالم خواهد شد. وضعیت فوق در صورت استفاده از سیستم فایل‌های مطمئن تری نظیر NTFS مشهودتر خواهد بود و سایر سیستم فایل‌ها ممکن است صفحه blue screen را نمایش دهند.
پس از اطمینان از این موضوع که سرعت سیستم کاهش یافته است، می‌توان با توجه به نوع سیستم فایل نصب‌شده بر روی کامپیوتر از برنامه‌هائی نظیر scandisk و یا chkdsk استفاده نمود. در صورتی که در مکانی از‌هارد دیسک یک سکتور بد مشاهده گردید که قبلاً فاقد مشکل بوده است، این احتمال وجود دارد که عمر مفید‌هارد دیسک رو به اتمام است و می‌بایست پس از تهیه backup از اطلاعات مهم موجود بر روی سیستم، آن را تعویض نمود.
صدای‌هارد دیسک و عملکرد برنامه‌های scandisk و یا chkdsk بهترین علائم به منظور تشخیص بروز مشکل در یک درایو آسیب دیده ای می‌باشد که ممکن است در ادامه باعث از کارافتادن سیستم گردد. در صورت مدیریت یک سیستم از راه دور و یا عدم امکان خاموش نمودن سیستم به منظور بررسی مشکل، می‌توان از برنامه‌هائی که وضعیت‌هارد دیسک را مانیتور می‌نمایند، استفاده نمود (نظیر Executive Software’s DiskAlert).

تنظیمات BIOS
یکی از عواملی که می‌تواند سهم عمده ای در کاهش کارآئی یک کامپیوتر داشته باشد و معمولاًً مورد توجه جدی قرار نمی‌گیرد، تنظیمات BIOS است. اکثر کاربران تنظیمات BIOS را همانگونه که در شرکت تولید کننده انجام شده است، پذیرفته و آنها را با همان وضعیت استفاده می‌نمایند. عدم مطابقت تنظیمات BIOS با پیکربندی بهینه ماشین، از جمله عوامل مهم در کاهش کارآئی یک کامپیوتر می‌باشد. اغلب کاربران، پس از بررسی‌ کارشناسی اقدام به تغییر تنظیمات BIOS می‌نمایند که قطعاً با تنظیمات انجام شده در کارخانه تولید کننده یکسان نخواهد بود.
به منظور آگاهی از تنظیمات بهینه BIOS با توجه به نوع مادربرد، یک بانک اطلاعاتی خاص وجود ندارد ولی با یک جستجوی ساده بر روی نام مادربرد و BIOS می‌توان به تنظمیات صحیح دست یافت. همچنین، با بهنگام سازی BIOS نصب‌شده بر روی مادربرد می‌توان وضعیت آن را بهبود بخشید. بدین منظور لازم است پس از مراجعه به سایت تولید کننده مادربرد و دریافت نرم‌افزار و دستورالعمل‌های مربوطه، اقدام به ارتقاء BIOS نمود.

 

سازگاری کنترل‌کننده و نوع دیسک
برخی از کاربران پس از مشاهده افت سرعت سیستم به امید بهبود وضعیت کامپیوتر خود اقدام به تغییر‌هارد دیسک می‌نمایند، ولی ممکن است در عمل چنین اتفاقی نیافتد و تلاش آنان تاثیر چندانی بر روی بهبود کارآئی سیستم نداشته باشد. این موضوع می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. عدم حمایت مادربرد از تمامی‌پتانسیل‌های‌هارد دیسک جدید، یکی از متداولترین دلایل در این زمینه می‌باشد. بدیهی است در چنین مواردی با‌هارد دیسک جدید همانند‌هارد دیسک‌های قدیمی‌برخورد خواهد شد. بنابراین لازم است در زمان نصب تجهیزات جدید سخت‌افزاری نظیر‌هارد دیسک، دفترچه راهنمای مادربرد به دقت مطالعه شود تا مشخص گردد که مادربرد از چه نوع اینترفیس IDE حمایت می‌نماید.
استفاده از کابل‌های نامطلوب و گاهاً فرسوده نیز می‌تواند یکی از دلایل عدم افزایش کارآئی‌هارد دیسک‌های جدید نصب‌شده بر روی یک سیستم باشد. در بسیاری از موارد ممکن است با تغییر کابل‌های درایو شاهد افزایش و یا بهبود کارآئی سیستم باشیم.
فناوری تولید‌هارد دیسک‌ها معمولاًً در بازه‌های زمانی یک سال تا 18 ماه تغییر و بهبود پیدا می‌نماید و علاوه بر این که ظرفیت آنها بطرز قابل توجهی افزایش می‌یابد، سرعت و کارآئی آنها نیز افزایش چشمگیری پیدا می‌نماید. با استفاده از‌هارد دیسک‌های جدید، سرعت سیستم بطرز کاملاً ملموسی افزایش خواهد یافت. دیسک‌های سریال جدید SATA (برگرفته از Serial ATA)، بمراتب سریعتر از دیسک‌های موازی قدیمی‌از نوع ATA می‌باشند.

 

سرویس‌های ویندوز
تعداد زیادی از سرویس‌های ویندوز به صورت پیش فرض فعال می‌گردند که به برخی از آنها به منظور عملکرد صحیح سیستم نیاز نمی‌باشد. در اولین فرصت می‌بایست اینگونه سرویس‌ها بررسی و نسبت به غیرفعال کردن سرویس‌های غیرضروری اقدام گردد.
برای آشنائی با سرویس‌های در حال اجرا از روش‌های متعددی استفاده می‌گردد. استفاده از از Service Applet (دستیابی از طریق منوی Administrative Tools)، یکی از امکانات موجود در این رابطه است. با استفاده از برنامه فوق می‌توان اطلاعات مناسبی در خصوص نام سرویس، وضعیت آن و این که در زمان راه اندازی به چه صورت فعال و اجرا می‌گردد را مشاهده نمود. به منظور مشاهده جزئیات مربوط به یک سرویس می‌توان با کلیک (سمت راست) بر روی سرویس مورد نظر، صفحه Properties آن را فعال و جزئیات سرویس را مشاهده نمود.
برای توقف یک سرویس می‌توان از دکمه Stop استفاده نمود. در صورت عدم نیاز به اجرای یک سرویس می‌توان از طریق گزینه Startup type آن را غیرفعال نمود.در صورت عدم اطمینان از ضرورت اجرای یک سرویس در زمان راه اندازی، می‌توان وضعیت اجرای آن را در زمان راه اندازی از طریق گزینه Startup type به Manual تغییر داد. در صورتی که پس از راه اندازی سیستم به خدمات سرویس فوق نیاز باشد، می‌توان آن را به صورت دستی فعال نمود.
یکی دیگر از روش‌های تشخیص و مدیریت سرویس‌های در حال اجرا، استفاده از برنامه MsConfig است. برای اجرای برنامه فوق پس از فعال کردن جعبه محاوره ای Run، از دستور MsConfig استفاده می‌گردد. ستون essential ضروری بودن وجود سرویس را برای سیستم نشان می‌دهد. توجه داشته باشید که تعداد زیادی از سرویس‌ها به عنوان سرویس‌های ضروری در پنجره System Configuration Utility نشان داده نمی‌شوند.
Index Service یکی از سرویس‌هائی است که دارای نقشی غیرقابل انکار بر روی سرعت سیستم است. سرویس فوق محتوای‌هارد دیسک را به منظور جستجو و یافتن سریعتر فایل‌ها ایندکس می‌نماید. در مواردی که استفاده از فرآیند جستجو به منظور بازیابی اطلاعات یک امر حیاتی باشد (نظیر وجود وب سایت)، استفاده از سرویس فوق توجیه پذیر است و در غیر اینصورت پیشنهاد می‌گردد که به منظور بهبود کارآئی سیستم آن را غیرفعال نمود.

 

پردازه‌های ناقص و یا دارای مشکل
تمامی‌پردازه‌های ناقص و یا دارای مشکل زمانی را از پردازنده خواهند گرفت که در بسیاری از موارد ممکن است زمان اندکی هم نباشد. درایورهائی که به درستی طراحی نشده و یا عناصر باقیمانده حاصل از یک نصب ناموفق بر روی سیستم دو نمونه متداول از اینگونه پردازه‌ها می‌باشند.برای مشاهده پردازه‌های در حال اجرا می‌توان از Windows Task Manager استفاده نمود. هر پردازه که درصد بسیار بالائی از زمان پردازنده را بدون هیچگونه دلیل منطقی به خود اختصاص داده باشد، احتمالاً از جمله پردازه‌هائی است که ناقص و یا دچار مشکل شده است. در صورت وجود اینچنین پردازه‌هائی می‌توان با کلیک (سمت راست) بر روی پردازه و انتخاب گزینه End Task به حیات آنها خاتمه داد.

تکه‌تکه شدن دیسک
به موازات اضافه کردن، حذف و یا اعمال تغییرات بر روی فایل‌های موجود بر روی یک دیسک، در چیدمان و ساختار سکتورهای اختصاص داده شده به یک فایل تغییراتی ایجاد می‌گردد و این احتمال وجود خواهد داشت که محتویات یک فایل در چندین سکتور غیرهمجوار ذخیره گردد. با استمرار وضعیت فوق که به “تکه تکه شدن فایل ” موسوم است، فایل‌ها با وضعیتی نامطلوب بر روی دیسک نگهداری خواهند شد چراکه در زمان استفاده از یک فایل در مقابل بازیابی آن از طریق مجموعه ای از سکتور همجوار، می‌بایست اطلاعات مربوط به یک فایل از طریق سکتورهای متعددی که الزاماً در مجاورت فیزیکی هم نمی‌باشند، بازیابی گردد. پیامد این موضوع، کاهش سرعت ذخیره و بازیابی فایل‌ها بر روی رسانه ذخیره سازی خواهد بود. چراکه هدهای دیسک می‌بایست بدفعات برای ذخیره و بازیابی هر یک از بخش‌های یک فایل بر روی رسانه ذخیره سازی حرکت نمایند.
برخی از سیستم‌های عامل دارای امکانات مناسبی برای defrag کردن فضای ذخیره سازی می‌باشند. به عنوان نمونه در ویندوز xp می‌توان از برنامه defrag.exe استفاده نمود. یکی از مشکلاتی که ممکن است باعث عدم اجرای موفقیت آمیز فرآیند فوق گردد، عدم وجود ظرفیت خالی بر روی رسانه ذخیره سازی است. بدیهی است در چنین مواردی نمی‌توان انتظار انجام عملیات defrag موفقیت آمیزی را داشته باشیم. برای استفاده از برنامه defrag می‌بایست بین 20 تا 25 درصد از فضای رسانه ذخیره سازی خالی باشد تا برنامه‌های defrag بتوانند پس از بررسی وضعیت موجود، آن را بهینه نمایند. بنابراین در صورتی که ظرفیت یک رسانه ذخیره سازی تکمیل شده باشد و عملاًً بر روی آن فضای خالی چندانی وجود نداشته باشد، می‌بایست برخی از فایل‌های موجود را حذف و یا به مکان دیگری منتقل نمود.

 

برنامه‌های Background
قطعاً تاکنون سیستم‌های متعددی را مشاهده نموده‌اید که دارای آیکن‌های متعددی در بخش system tray می‌باشند. هر آیکن نشاندهنده یک فرآیند در حال اجرا به صورت Foreground و یا background است.اکثر فرآیندها به صورت background اجرا می‌گردند و کاربران نسبت به این موضوع آگاهی ندارد چراکه برخی از برنامه‌ها به صورت اتوماتیک و در زمان راه اندازی سیستم اجرا می‌گردند.
برای آگاهی از اینگونه برنامه‌ها می‌توان فولدر Startup (دستیابی از طریق منوی Start) را بررسی نمود. تعداد زیادی از برنامه‌ها عناصر مورد نیاز خود را در این فولدر قرار می‌دهند تا به صورت background اجرا شوند. برخی از برنامه‌ها نظیر Microsoft Office FindFast بطرز قابل ملموسی باعث کاهش سرعت سیستم می‌گردند. پیشنهاد می‌گردد هر یک از آیتم‌های موجود در فولدر Startup بررسی و موارد غیرضروری حذف گردد.
توجه داشته باشید که تمامی‌برنامه‌هائی که در زمان راه اندازی سیستم اجرا می‌گردند صرفاً در فولدر Startup نمایش داده نخواهند شد. یکی دیگر از مکان‌هائی که با استفاده از آن می‌توان از وجود چنین برنامه‌هائی آگاهی یافت، بررسی کلید‌های رجیستری زیر می‌باشد:

HKEY_LOCAL_MACHINE/Software/Microsoft/Windows/CurrentVersion/Run
HKEY_LOCAL_MACHINE/Software/Microsoft/Windows/CurrentVersion/RunOnce

اجرای برنامه msconfig.exe و مشاهده تب Startup می‌توان از وضعیت برنامه‌هائی که در زمان راه اندازی سیستم بطور اتوماتیک اجرا می‌شوند نیز آگاهی یافت.

 

مسائل مربوط به سیستم فایل
برخی از سیستم فایل‌ها دارای عملکردی قابل قبول تر در زمان کار با پارتیشن‌های بزرگ نسبت به سایر سیستم فایل‌ها می‌باشند. در ویندوز به منظور افزایش کارآئی سیستم توصیه شده است که از سیستم فایل NTFS استفاده گردد. کارآئی سیستم فایل، با اندازه و تعداد کلاستر موجود در یک دیسک ارتباط مستقیم دارد. در صورتی که از سیستم فایل NTFS در ارتباط با یک‌هارد 60 گیگابایتی که اندازه کلاستر آن 512 بایت در نظر گرفته شده است،‌استفاده شده باشد کارآئی آن کاهش پیدا خواهد کرد چراکه در چنین مواردی تعداد بسیار زیادی کلاستر بر روی دیسک ایجاد خواهد شد که سیستم فایل می‌بایست آنها را مدیریت نماید (اختصاص، آزادسازی، ردیابی، جستجو). مدیریت کلاسترهای موجود بر روی دیسک در صورت تکه تکه شدن فضای ذخیره سازی مشکلات مضاعفی را ایجاد می‌نماید.
به منظور حل مسائل فوق می‌توان از روش‌های متعددی استفاده نمود. استفاده از کلاسترهائی با ظرفیت بیشتر یک نمونه در این زمنیه است. بدین ترتیب، ذخیره و بازیابی یک فایل با سرعتی بیشتر انجام خواهد شد. با این که استفاده از کلاسترهائی با ظرفیت بالا، تعداد کلاسترهای موجود بر روی رسانه ذخیره سازی را کاهش خواهد داد ولی با توجه به ابن که معیار اختصاص فضاء به فایل‌ها بر اساس کلاستر می‌باشد،‌همواره این احتمال وجود خواهد داشت که درصد زیادی از فضای ذخیره سازی بلااستفاده باقی بماند، خصوصاً در مواردی که فایل‌هائ‍ی با ظرفیت اندک ایجاد شده باشد.
بررسی و تجدید نظر در برخی مقادیر ریجستری می‌تواند در کیفیت ارائه خدمات سیستم فایل تاثیر مستقیمی‌را به دنبال باشد.

پیکربندی و تنظیمات NtfsDisable8dot3NameCreation: اطلاعات مربوطه در کلید ریجستری زیر ذخیره شده است و زمانی که مقدار آن صفر در نظر گرفته شود، سیستم فایل از تولید اسامی‌فایل تابع قانون 3. 8 به منظور سازگاری با نسخه‌های پیشین، پیشگیری می‌نماید. در صورت عدم ضرورت استفاده از اسامی‌فایل قدیمی، می‌توان با پیشگیری از ایجاد آنها کارآئی سیستم فایل NTFS را بهبود بخشید.

HKEY_LOCAL_MACHINE/SYSTEM/CurrentControlSet/Control/Filesystem

پیکربندی و تنظیمات NtfsDisableLastAccess: اطلاعات مربوطه در کلید ریجستری زیر ذخیره شده است و زمانی که مقدار این ریجستری که یک REG_DWORD است، یک در نظر گرفته شود، سیستم فایل NTFS پس از مشاهده فایل‌ها و دایرکتوری‌ها، تاریخ و زمان آنها را بهنگام نخواهد کرد. در صورت باز کردن و اعمال تغییرات در یک فایل از سیاست فوق تبعیت نخواهد شد و زمان و تاریخ دستیابی به فایل بهنگام می‌گردد.

HKEY_LOCAL_MACHINE/SYSTEM/CurrentControlSet/Control/Filesystem

در صورتی که از سیستم فایل NTFS استفاده نمی‌گردد، می‌توان با انتقال فایل‌ها و یا فولدرها به خارج از فهرست ریشه، وضعیت سیستم را بهبود بخشید. کاربران معمولاًً دایرکتورهای ریشه را به عنوان مکان پیش فرض برای ذخیره فایل‌ها در نظر می‌گیرند. حتی المقدور می‌بایست فایل‌ها و یا فولدرها را در مکانی غیر از فهرست ریشه ذخیره نمود. بدین ترتیب کارآئی سیستم بطرز محسوسی بهبود پیدا می‌نماید.