خانه » همه » مذهبی » بسته بودن دست شیطان

بسته بودن دست شیطان


بسته بودن دست شیطان

۱۳۹۳/۰۵/۰۶


۶۶۸ بازدید

میگویند در ماه رمضان دست شیطان بسته است اما در رمضان گناهانی دیدم یا وسوسه شدم یا انجام دادم که در غیر رمضان هم بود پس علت چیست ؟

اختیاراز انسان سلب نمی شود وهرلحظه ؛حتی دور خانه خدا و یا در حال نماز و یا هرجا وهر زمان دیگری، اختیار برانجام گناه ویاترک آن را دارد ! و وسوسه شیطان بر ترک واجب ویا انجام گناه نیز همیشه هست ، ولی حدیث مربوط به زنجیر بودن شیطان را 3 گونه می توان توضیح داد( که البته ممکن است بیشتر از این هم باشد!) :
1- منظور از بسته بودن شیطان این است که او دیگر نمی تواند مانند همیشه وسوسه کند ولی اگر مشاهده می شود که شخص وسوسه به گناه می شود، این مربوط به نفس اماره خودش است که همیشه همگام با شیطان بوده ولی اکنون خودش به تنهایی است ودر نتیجه قدرتش کمتر شده است وبا اندکی مقاومت،پیروزی بر هوای نفس ممکن می شود ، چنانکه می بینیم در ماه مبارک توفیقات عامه مردم مسلمان ،بر ترک گناه وادای واجب واعمال مستحب، بسیار بیشتر از ماههای دیگر است!
2- منظور این است که قدرت وسوسه او بر گناه ضعیفتر می شود، و این به این دلیل است که ماه رمضان به خواست خدا، درانسان اراده وقدرتی بیشتر از هر زمان دیگری ایجاد می کند وچون اراده وصبر شخص قوی تر می شود خود به خود قدرت وسوسه شیطان در انسان، کاهش می یابد حتی ممکن است که بسیار ضعیف شود و درحد نابودی قرار گیرد!
3- زنجیر بودن شیطان عمومیت ندارد بلکه برای کسی غل وزنجیر است که به دعوت حق لبیک گفته ودر ظاهر وباطن، روزه بگیرد واین اخلاص ولبیک گفتن او موجب می شود که شیطان درمورد او، زنجیر باشد! پس اگر شخصی وسوسه شیطان را در خود مشاهده کرد باید بداند که لبیک او باید با اخلاص بیشتری باشد تا نتیجه مطلوب برایش حاصل شود!

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد