خانه » همه » مذهبی » بسته شدن بخت و دعاهای زمینه‌ساز ازدواج

بسته شدن بخت و دعاهای زمینه‌ساز ازدواج


بسته شدن بخت و دعاهای زمینه‌ساز ازدواج

۱۳۹۴/۱۱/۱۳


۱۲۱ بازدید

مدتی خواستگاری نداشتم. بعضی ها می‌گویند، بخت تو را بسته‌اند بهتر است نزد دعانویس بروی، آیا این کار درست است؟

غالب آن چه امروزه در میان مردم در باره سحر و جادو شایع شده، بی‌اساس بوده و بیشتر به افکار روانی، تخیّلات، سوءظن ها، توهّمات و مشکلات واقعی موجود در رفتار و اعمال آنها مربوط است.

علّامه طباطبایی(رحمت الله علیه) ذیل آیه 102 سوره بقره در این‌باره می‌فرمایند: «… در این میان افعال خارق العاده دیگری است که مستند به هیچ سبب از اسباب طبیعی و عادی نیست، مانند خبر دادن از غیب و مخصوصاً آنچه مربوط به آینده است و نیز مانند ایجاد محبت و دشمنی و گشودن گره ها و گره زدن گشوده ها و بخواب کردن و یا بیمار کردن و یا خواب بندی و احضار و حرکت دادن اشیاء با اراده و از این قبیل کارهایی که مرتاض ها انجام می‌دهند و به هیچ وجه قابل انکار هم نیست یا خودمان بعضی از آنها را دیده ایم و یا برایمان آن قدر نقل کرده اند که دیگر قابل انکار نیست. … این‌گونه کارها با همه اختلافی که در نوع آنها است، مستند به قوت اراده و شدت ایمان به تأثیر اراده است، چون اراده تابع علم و ایمان قبلی است. هر چه ایمان آدمی به تأثیر اراده بیشتر شد! اراده هم مؤثرتر می‌شود، گاهی این ایمان و علم بدون هیچ قید و شرطی پیدا می‌شود و گاهی در صورت وجود شرایطی مخصوص دست می‌دهد مثل ایمان به این‌که اگر فلان خط مخصوص را با مدادی مخصوص و در مکانی مخصوص بنویسیم باعث فلان نوع محبت و دشمنی می‌شود و یا اگر آینه ای را در برابر طفلی مخصوص قرار دهیم روح فلانی احضار می گردد و یا اگر فلان افسون مخصوص را بخوانیم آن روح حاضر می‌شود و از این قبیل قید و شرط‌ها که در حقیقت شرط پیدا شدن اراده فاعل است؛ پس وقتی علم به حد تمام و کمال رسید و قطعی گردید، به حواس ظاهر انسان حس درک و مشاهده آن امر قطعی را می‌دهد تو گویی چشم آن را می بیند و گوش آن را می شنود».[ سید محمد‌باقر موسوى، ترجمه تفسیر المیزان، ج 1، ص365.]

با توجّه به مقدمه فوق اگر سن دختری از حد متعارف ازدواج گذشته و عواملی که در جواب سؤال قبلی بدان اشاره شده نیز وجود نداشته باشد باز هیچ منطقی برای مراجعه به افراد به اصطلاح دعانویس که ادعا می‌کنند قدرت باطل کردن سحر دارند، وجود ندارد؛‌ زیرا غالباً‌ دعانویسان افرادی هستند که از جهالت مردم سوء استفاده کرده و با نوشتن خطوط کج و معوج مردم را فریب داده و در این میان کسبی برای خود به راه انداخته‌اند.

برای دعا به درگاه خداوند جهت رسیدن به خواسته‌ای نیاز به واسطه و دعانویس نیست؛ بلکه هر کسی خودش می تواند برای رفع مشکلاتش به درگاه خداوندی عرض حاجت نموده و از اعمال نیک برای تقرب به درگاه خداوند بهره ببرد؛ بنابراین در صورت احتمال بسته شدن بخت می توانید برای بطلان آن از راه هایی بدین شرح استفاده نمایید.

– استعاذه به خداوند و خواندن سوره های فلق و ناس.

– خواندن و نوشتن آیات 75 تا 82 سوره یونس.

– دعا وتضرع به درگاه خداوند.

– درخواست دعا از اولیای واقعی خداوند.

– صدقه دادن.

– استفاده از ذکر یونسیه (لا اِلهَ اِلّا اَنت سُبحانَکَ اِنّی کُنتُ مِنَ الظّالِمینَ).

– استفاده از دعایی در حاشیه مفاتیح‌الجنان به نام دعا به جهت بازکردن بسته شده.

آیت‌الله بهجت نیز جهت بخت‌گشایی دختران فرمودند آیه (((رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَ ذُرِّیَّتِنَا قُرَّةَ أَعْینُ ٍ وَ اجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا)))[ فرقان، آیه74.]؛ «پروردگارا، از همسران و فرزندان‌مان مایه روشنی چشم ما قرار ده و ما را برای پرهیزگاران پیشوا گردان» را زیاد بخوانند. همچنین فرمودند: نماز جعفر طیار بخوانند و پس از آن دعایی که در کتاب زادالعماد علامه مجلسی(رحمت الله علیه) آمده که در این هنگام خوانده شود را بخوانند و پس از آن به سجده رفته و تلاش شود که (هرچند کم) حتماً گریه کنند. همین که چشم را اشک گرفت حاجت خود را از خداوند طلب نمایند. این کار را تا زمانی که حاجتشان روا شود انجام دهند.[ مهدی عباسی،‌ ذکرهای نجات‌بخش،‌ ص76.]

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد